Hop til indhold

Som noget nyt får kommuner og uddannelsesinstitutioner nu en række anbefalinger til, hvordan de kan tilrettelægge seksualundervisning til elever på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (stu).

De nye anbefalinger kommer fra en arbejdsgruppe nedsat af Børne- og Undervisningsministeriet som en del af Aftale om flere rettigheder og bedre tilrettelæggelse af stu, der blev indgået af et bredt flertal i Folketinget i 2022.

Anbefalingerne indeholder forslag til undervisningsmetoder og materialer, som ledere og undervisere kan bruge til at tilrettelægge seksualundervisning til unge med særlige behov. De bygger på faglig viden om seksualundervisning til forskellige elevgrupper og tager højde for diversiteten i stu-målgruppen.

Under arbejdet med anbefalingerne er en række tidligere og nuværende stu-elever blevet spurgt til deres erfaringer med og ønsker til seksualundervisning. Et af elevernes hovedbudskaber har været, at det er vigtigt at skabe et læringsmiljø, hvor eleverne føler sig trygge ved at stille spørgsmål og diskutere følsomme emner.

Inspiration og konkrete anvisninger

For unge med særlige behov kan seksualundervisning være udfordrende, da de kan have forskellige forudsætninger og niveauer af viden om seksualitet. Desuden kan det være svært for elever og undervisere at navigere i, hvordan seksualundervisningen skal foregå, og på hvilket niveau.

Derfor har arbejdsgruppen haft fokus på at gøre anbefalingerne konkrete for bedst muligt at understøtte kommunerne og stu-institutionerne i at tilrettelægge og udvikle seksualundervisning til målgruppen.

Anbefalingerne indeholder blandt andet forslag til emner, der kan tages op i undervisningen. Derudover har arbejdsgruppen samlet en liste over undervisningsmaterialer, der omfatter håndbøger, film, spil, podcasts m.m., som kommuner og institutioner kan lade sig inspirere af.