Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden til glæde for vores brugere. Du kan altid slette cookies fra os igen.

Demonstrationsskoleforsøg om it-baseret læring

Fem forsøg skaber ny viden om, hvordan it kan understøtte elevernes læring.

Fem demonstrationsskoleforsøg skal skabe ny og praksisorienteret viden om, hvordan it både kan understøtte elevernes læring og samtidig frigøre tid til mere undervisning.

Demonstrationsskoleforsøgene gennemføres af forskningsinstitutioner og professionshøjskoler. De afprøver it-baserede læringsforløb i samarbejde med 29 udvalgte demonstrationsskoler. I de fem demonstrationsskoleforsøg arbejdes der blandt andet med eleverne som producenter, it og innovation, it-fagdidaktik, undervisningsdifferentiering og målstyret undervisning.

Forsøgene resulterer i konkrete undervisningsforløb og vejledninger, som vil kunne findes på EMU og bruges af alle landets skoler.

Erfaringerne fra projekterne bringes også videre til nuværende og kommende lærerstuderende via et tæt samarbejde med professionshøjskolerne.

De fem demonstrationsskoleforsøg afsluttes alle med udgangen af 2015. Forsøgene er et led i satsningen på it i undervisningen.

Fakta

Der er afsat 32 millioner kroner til demonstrationsskoleforsøgene. Midlerne er en del af de 500 millioner kroner, der er afsat til øget anvendelse af it i folkeskolen i perioden 2012-2017.

  • Demonstrationsskoler fordelt efter emne

    • Elevernes egenproduktion og elevinddragelse

      - Hellerup Skole, Gentofte Kommune 

      - Absalons Skole, Roskilde Kommune

      - Antvorskov Skole, Slagelse Kommune

      - Filstedvejens Skole, Aalborg Kommune

      - Vejle 10. klasse ungdomscenter, Vejle Kommune

    • Inklusion og undervisningsdifferentiering i digitale læringsmiljøer

      - Hadbjerg Skole, Favrskov Kommune

      - Christiansfeld Skole, Kolding Kommune

      - Nordvestskolen, Lolland Kommune

      - Højby Skole, Odense Kommune

      - Præstø Skole, Vordingborg Kommune

    • It-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv

      - Vissenbjerg Skole, Assens Kommune

      - Skolen i Midten, Hedensted Kommune

      - Skægkærskolen, Silkeborg Kommune

      - Uglegårdsskolen, Solrød Kommune

      - Vorrevangskolen, Aarhus Kommune

    • It i den innovative skole - nye kompetencer, nye organisationsformer i det 21. århundrede

      - Bakkevejens Skole, Esbjerg Kommune

      - Vestre Skole, Silkeborg Kommune

      - Sønderskovskolen, Sønderborg Kommune

      - Kulsbjerg Skole, Vordingborg Kommune

    • Digitalt understøttede læringsmål

      - Hellerup Skole, Gentofte

      - Hammerum Skole, Herning

      - Øster Farimagsgade Skole, København Ø

      - Skolen ved Søerne, Frederiksberg

      - Husum Skole, Brønshøj, København

      - Højmeskolen, Odense

      - Voerladegård Skole, Skanderborg

      - Parkskolen, Struer

      - Skodborg Skole, Vejen

      - Gåsetårnsskolen, Vordingborg