Ressourcecenter for Folkeskolen har igangsat en lang række forskningsprojekter i samarbejde med forskellige forsknings-/vidensmiljøer og eksperter.

Det har blandt andet resulteret i undersøgelser, evalueringer, forskningsresultater og inspirationsmaterialer.

Her finder du et overblik over materialerne – de er inddelt efter emne, type og igangværende projekter. 

Publikationer fordelt efter emne

Eleverne

Statusrapport om elevernes syn på erfaringer med den nye folkeskole

Rapporten er udarbejdet af SFI og analyserer cirka 16.300 elevers besvarelser fra foråret 2015 om deres velbefindende, oplevelse af undervisningen samt eksterne aktiviteter (åben skole) og motion. I rapporten er der endvidere særlige analyser af elevernes oplevelser med lektier og faglig fordybelse.

Læs rapporten (pdf)

Ledelse

Notat om ledelse af forandringer i folkeskolen

Notatet er udarbejdet af SFI og giver en række konkrete beskrivelser og eksempler på, hvordan ledelserne på seks udvalgte skoler blandt andet har arbejdet med tilrettelæggelsen af lærernes arbejdstid og implementeringen af folkeskolereformen.

Læs notatet (pdf)

Statusrapport om skoleledelse

Rapporten er udarbejdet af SFI og har fokus på skoleledernes implementering og oplevelse af den nye folkeskole. Rapporten analyserer besvarelser fra foråret 2011, efteråret 2013, foråret 2014 og foråret 2015. Bortset fra undersøgelsen i 2014 er alle lederundersøgelserne landsdækkende. Desuden undersøges det pædagogiske personales syn på skoleledelse i 2014 og 2015 baseret på svar fra ca. 3.000-4.000 lærere.

Læs rapporten (pdf)

Praksisrettet publikation om pædagogisk ledelse / 2014

Den praksisrettede publikation om pædagogisk ledelse tager udgangspunkt i resultaterne fra forskningskortlægningen om pædagogisk ledelse. Den praksisrettede publikation har fokus på, hvordan forskningens anvisninger kan implementeres i en dansk kontekst og anvendes af ledere til at udvikle praksis på skolerne.

Læs den praksisrettede publikation (pdf)

Forskningskortlægning om pædagogisk ledelse / 2014

Forskningskortlægningen samler resultaterne fra nationale og internationale undersøgelser om pædagogisk ledelse af høj kvalitet og præsenterer på baggrund heraf metoder, redskaber og indsatser med fokus på elevernes læring.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Læs abstracts af de enkelte studier inkluderet i syntesen (pdf)

Læs om forskningsdesign og metode (pdf)

Læs om databaser, søgestrenge og inklusions- og eksklusionskriterier (pdf)

10 ledelsesfortællinger / 2014

De 10 ledelsesfortællinger har til formål at inspirere andre skoleledelser til, hvordan de kan arbejde med skolereformen.

Læs resumé (pdf)

Læs inspirationskataloget (pdf)

Ledelse tæt på undervisning og læring

Med udgangspunkt i fire udvalgte skoler giver rapporten konkrete eksempler på, hvordan skoleledelserne kan udføre pædagogisk ledelse tæt koblet til forskningsbaseret viden om god ledelse af lærernes arbejde med at udvikle undervisningen til gavn for elevernes læring.

Læs rapporten (pdf)

Inklusion

Rapport om afdækning af forskning og viden om særlige, undervisningsmæssige behov / 2014

Rapporten afdækker forskning om særlige undervisningsmæssige behov – ikke om børn med særlige behov. Rapporten har til hensigt at kvalificere den undervisningsmæssige praksis gennem afdækning af forsknings- og vidensbaserede tilgange, metoder og redskaber. Den søger at skabe overblik over væsentlige dele af dansk og international forskning og praksiserfaring om inklusion og inkluderende specialpædagogik på en måde, der kan formidles og være til gavn for kommuners og skoles praksis på handleanvisende og værdiskabende vis. Den søger at give kvalificerede svar på det ofte stillede spørgsmål: Hvad gør vi så i praksis?

Læs resumé (pdf)

Læs rapporten (pdf)

Rapport om afdækning af forskning og viden i relation til ressourcepersoner og teamsamarbejde / 2014

Rapporten afdækker eksisterende forskning vedrørende ressourcepersoner og teamsamarbejde og foretager på baggrund heraf nogle generelle vurderinger omkring emnet.

Læs resumé (pdf)

Læs rapporten (pdf)

Rapport om effekten af tolærerordninger / 2014

Rapporten præsenterer resultaterne af et større forsøg, som undersøger effekten af tre typer af tolærerordninger, henholdsvis den klassiske tolærerordning, brug af anden ressourceperson samt brug af en faglig vejleder med særlige kompetencer.

Rapport om forældresamarbejde og inklusion /2013-14

Rapporten afdækker viden omkring forældresamarbejde og inklusion med særligt fokus på for-ældre som ressource (medborgerskab), skole-hjem-samarbejde (betydninger for faglig og social udvikling og trivsel), forældreopbakning i forhold til inklusion (holdningsændring og børnesyn) samt samarbejde med forældre om børn i vanskeligheder/børn med særlige behov.

Læs resumé (pdf)

Læs rapporten (pdf)

Projekt om undervisningsdifferentiering med fokus på elever med særlige behov / 2013

Projektet er gennemført med det formål at inspirere til udvikling af skolens praksis i en mere undervisningsdifferentieret retning. Projektet præsenterer: 1) Seks eksemplariske undervisningsforløb i dansk og matematik i 5. klasse, hvor undervisningsdifferentiering er det bærende princip, 2) Elevperspektiver på undervisningsdifferentiering, 3) Værktøjer til praksis og 4) Film fra hverdagen – se værktøjerne i brug.

Læs om projektet

Forskningskortlægning om elever med særlige behov i almenskolen i forhold til inklusion, trivsel og selvværd / 2013

Forskningskortlægningen afdækker international forskning i forhold til, hvordan trivsel og selvværd er hos elever med særlige behov i almenklasser samt hvilke pædagogiske forhold og indsatser, der har en positiv virkning på eleverne.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Forskningskortlægning om effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen / 2013

Forskningskortlægningen samler resultaterne fra nationale og internationale undersøgelser om effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen og præsenterer på baggrund heraf inklusionstiltag rettet mod skolen og inklusionstiltag rettet mod elever.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Læs den praksisrettede rapport (pdf)

Special- og almenpædagogisk samarbejde om inklusion.

Forskning om flerfagligt samarbejde om inklusion kobles til konkrete indsatser i kommuner, der har modtaget puljemidler til en øget inklusionsindsats.

Se materialet (prezi.com)

Læsning

Praksisrettet publikation om læseforståelse og faglige læsekompetencer / 2014

Den praksisrettede publikation om læseforståelse og faglige læsekompetencer tager udgangspunkt i resultaterne fra forskningskortlægningen om samme emne. Den praksisrettede publikation har fokus på, hvordan forskningens anvisninger kan implementeres i en dansk kontekst og anvendes af ledere, lærere og pædagoger til at udvikle praksis på skolerne.

Læs den praksisrettede publikation (pdf)

 

Forskningskortlægning om læseforståelse og faglige læsekompetencer / 2014

Forskningskortlægningen samler nationale og internationale undersøgelser samt peger på tiltag, der kan styrke læseforståelsen og de faglige læsekompetencer.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Læs abstracts af de enkelte studier inkluderet i syntesen (pdf)

Læs om forskningsdesign og metode (pdf)

Læs om databaser, søgestrenge og inklusions- og eksklusionskriterier (pdf)

Matematik

Praksisrettet publikation om matematik / 2014

Den praksisrettede publikation om matematik tager udgangspunkt i resultaterne fra forskningskortlægningen om Mathematical literacy. Den praksisrettede publikation har fokus på, hvordan forskningens anvisninger kan implementeres i en dansk kontekst og anvendes af ledere, lærere og pædagoger til at udvikle praksis på skolerne.

Læs den praksisrettede publikation (pdf)

Forskningskortlægning om matematik (mathematical literacy) / 2014

Varieret undervisning

KORA - En længere og mere varieret skoledag

KORA - Pædagogiske medarbejderes oplevelser og erfaringer i den nye folkeskole

Evaluering af udvalgte idrætsprojekter (eva.dk) / 2015

Forsøg med læring i bevægelse (pdf) / 2015

Praksisrettet publikation om varieret læring, udeskole, bevægelse og lektiehjælp / 2014

Den praksisrettede publikation om varieret læring, udeskole, bevægelse og lektiehjælp tager udgangspunkt i resultaterne fra forskningskortlægningen om samme emner. Den praksisrettede publikation har fokus på, hvordan forskningens anvisninger kan implementeres i en dansk kontekst og anvendes af ledere, lærere og pædagoger til at udvikle praksis på skolerne.

Læs den praksisrettede publikation (pdf)

Forskningskortlægning om varieret læring, udeskole, bevægelse og lektiehjælp / 2014

Forskningskortlægningen samler resultaterne fra nationale og internationale undersøgelser om varieret læring, udeskole, bevægelse og lektiehjælp og præsenterer på baggrund heraf metoder, redskaber og indsatser til arbejdet med de nævnte områder.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Læs abstracts af de enkelte studier inkluderet i syntesen (pdf)

Læs om forskningsdesign og metode (pdf)

Læs om databaser, søgestrenge og inklusions- og eksklusionskriterier (pdf)

Inspirationskatalog til arbejdet med folkeskolereformen - de første erfaringer med en længere og mere varieret skoledag / 2014

Inspirationskataloget fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) præsenterer erfaringer og gode råd fra 35 kommuner og 96 skoler, der hen over foråret 2014 har gennemført reformforberedende udviklingsprojekter.

Læs inspirationskataloget (pdf)

Inspirationskatalog om folkeskolereformen / 2014

Inspirationskataloget fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) giver et kort rids af folkeskolereformen og beskriver en række indsatser, som nogle skoler har gennemført, og erfaringer, som de har høstet.

Læs inspirationskataloget (pdf)

Inspirationskatalog om den åbne skole / 2014

I inspirationskataloget er der eksempler, vejledninger og opmærksomhedspunkter i forhold til samarbejdet om den åbne skole.

Læs inspirationskataloget (pdf)

Læs notat om folkeskolereformen og fritidstilbuddene (pdf)

Tre rapporter om lektiehjælp og faglig fordybelse / 2014

De tre rapporter indeholder forskning og undersøgelser fra ind- og udland, 8 eksempler på tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse samt en tværgående opsamling med 10 reflektionspunkter.

Læs litteraturstudiet om lektiehjælp og faglig fordybelse (pdf) 

Læs inspirationskataloget om lektiehjælp og faglig fordybelse (pdf) 

Læs den tværgående opsamling om lektiehjælp og faglig fordybelse (pdf) 

Modersmålsbaseret undervisning/ tosprogede

RAPPORT OM FORSØG MED MODERSMÅLSBASERET UNDERVISNING / 2014

Rapporten, som er en del af et større, tredelt forsøgsprogram, præsenterer de indledende analyser af forsøgsindsatser målrettet hele klasser på 4. klassetrin.

Læs resumé (pdf)

Læs rapporten (pdf)

Forskningskortlægning om læseindsatser over for tosprogede elever / 2013

Forskningskortlægningen sætter fokus på behovet for viden om god undervisning af tosprogede elever og præsenterer effekten af forskellige pædagogiske tilgange til tosprogede elevers læsetilegnelse.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Idékatalog til tilrettelæggelsen af læseundervisningen af tosprogede børn / 2013

Idékataloget præsenterer evidensbaserede strategier til tilrettelæggelsen af læseundervisningen af tosprogede børn.

Læs idékataloget (pdf)

Alsidig udvikling

Praksisrettet publikation om alsidig udvikling / 2014

Den praksisrettede publikation om alsidig udvikling tager udgangspunkt i resultaterne fra forskningskortlægningen om alsidig udvikling og sociale kompetencer. Den praksisrettede publikation har fokus på, hvordan forskningens anvisninger kan implementeres i en dansk kontekst og anvendes af ledere, lærere og pædagoger til at udvikle praksis på skolerne.

Læs den praksisrettede publikation (pdf)

Forskningskortlægning om alsidig udvikling og sociale kompetencer / 2014

Forskningskortlægningen samler resultaterne fra nationale og internationale undersøgelser om alsidig udvikling og sociale kompetencer og præsenterer på baggrund heraf tiltag, der kan styrke arbejdet med de nævnte områder.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Læs abstracts af de enkelte studier inkluderet i syntesen (pdf)

Læs om forskningsdesign og metode (pdf)

Læs om databaser, søgestrenge og inklusions- og eksklusionskriterier (pdf)

Undervisningsmiljø og trivsel

Praksisrettet publikation om undervisningsmiljø og trivsel / 2014

Den praksisrettede publikation om undervisningsmiljø og trivsel tager udgangspunkt i resultaterne fra forskningskortlægningen om samme emne. Den praksisrettede publikation har fokus på, hvordan forskningens anvisninger kan implementeres i en dansk kontekst og anvendes af ledere, lærere og pædagoger til at udvikle praksis på skolerne.

Læs den praksisrettede publikation (pdf)

 

Forskningskortlægning om undervisningsmiljø og trivsel / 2014

Forskningskortlægningen samler nationale og internationale undersøgelser samt peger på tiltag, der kan styrke undervisningsmiljøet i folkeskolen og dermed elevernes trivsel.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Læs abstracts af de enkelte studier inkluderet i syntesen (pdf)

Læs om forskningsdesign og metode (pdf)

Læs om databaser, søgestrenge og inklusions- og eksklusionskriterier (pdf)

Læs om indikatorer (pdf)

RAPPORT OM RO OG KLASSELEDELSE I FOLKESKOLEN / 2014

Rapporten præsenterer eksisterende forskning og viden om klasseledelse og kommer på baggrund heraf med anbefalinger til måder at forstå, håndtere og udvikle klasseledelse på.


Kommunal styring

Den kommunale styring forud for folkeskolereformen - Baselineundersøgelse

Rapporten er udarbejdet af KORA og omhandler kommunernes styring af folkeskoleområdet forud for folkeskolereformen. Rapporten har særligt fokus på at afdække kommunernes erfaringer med målstyring og kvalitetsrapporter samt deres forventninger til regelforenklinger i folkeskolereformen.

Læs rapporten (pdf)

Publikationer fordelt efter type

Forskningskortlægninger

Forsøg med læring i bevægelse (pdf) / 2015

Tværgående, strategisk notat / 2014

Rambøll Management Consulting (Rambøll), Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning (DCU) samt VIA University College, Professionshøjskolen UCC og Professionshøjskolen Metropol har i første halvdel af 2014 udarbejdet seks forskningskortlægninger og -synteser for Undervisningsministeriet. Rambøll har på baggrund heraf udarbejdet et tværgående, strategisk notat som afslutning på projektet. Formålet med notatet er at sammenfatte og tydeliggøre resultater på tværs af de seks forskningskortlægninger og -synteser samt at perspektivere resultaterne eksplicit til folkeskolereformen.

Læs det tværgående, strategiske notat (pdf)

Forskningskortlægning om pædagogisk ledelse / 2014

Forskningskortlægningen samler resultaterne fra nationale og internationale undersøgelser om pædagogisk ledelse af høj kvalitet og præsenterer på baggrund heraf metoder, redskaber og indsatser med fokus på elevernes læring.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Læs abstracts af de enkelte studier inkluderet i syntesen (pdf)

Læs om forskningsdesign og metode (pdf)

Læs om databaser, søgestrenge og inklusions- og eksklusionskriterier (pdf)

Forskningskortlægning om læseforståelse og faglige læsekompetencer / 2014

Forskningskortlægningen samler nationale og internationale undersøgelser samt peger på tiltag, der kan styrke læseforståelsen og de faglige læsekompetencer.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Læs abstracts af de enkelte studier inkluderet i syntesen (pdf)

Læs om forskningsdesign og metode (pdf)

Læs om databaser, søgestrenge og inklusions- og eksklusionskriterier (pdf)

Forskningskortlægning om matematik (mathematical literacy) / 2014

Forskningskortlægning om varieret læring, udeskole, bevægelse og lektiehjælp / 2014

Forskningskortlægningen samler resultaterne fra nationale og internationale undersøgelser om varieret læring, udeskole, bevægelse og lektiehjælp og præsenterer på baggrund heraf metoder, redskaber og indsatser til arbejdet med de nævnte områder.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Læs abstracts af de enkelte studier inkluderet i syntesen (pdf)

Læs om forskningsdesign og metode (pdf)

Læs om databaser, søgestrenge og inklusions- og eksklusionskriterier (pdf)

Forskningskortlægning om alsidig udvikling og sociale kompetencer / 2014

Forskningskortlægningen samler resultaterne fra nationale og internationale undersøgelser om alsidig udvikling og sociale kompetencer og præsenterer på baggrund heraf tiltag, der kan styrke arbejdet med de nævnte områder.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Læs abstracts af de enkelte studier inkluderet i syntesen (pdf)

Læs om forskningsdesign og metode (pdf)

Læs om databaser, søgestrenge og inklusions- og eksklusionskriterier (pdf)

Forskningskortlægning om undervisningsmiljø og trivsel / 2014

Forskningskortlægningen samler nationale og internationale undersøgelser samt peger på tiltag, der kan styrke undervisningsmiljøet i folkeskolen og dermed elevernes trivsel.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Læs abstracts af de enkelte studier inkluderet i syntesen (pdf)

Læs om forskningsdesign og metode (pdf)

Læs om databaser, søgestrenge og inklusions- og eksklusionskriterier (pdf)

Læs om indikatorer (pdf)

Forskningskortlægning om elever med særlige behov i almenskolen i forhold til inklusion, trivsel og selvværd / 2013

Forskningskortlægningen afdækker international forskning i forhold til, hvordan trivsel og selvværd er hos elever med særlige behov i almenklasser samt hvilke pædagogiske forhold og indsatser, der har en positiv virkning på eleverne.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Forskningskortlægning om effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen / 2013

Forskningskortlægningen samler resultaterne fra nationale og internationale undersøgelser om effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen og præsenterer på baggrund heraf inklusionstiltag rettet mod skolen og inklusionstiltag rettet mod elever.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Læs den praksisrettede rapport (pdf)

Forskningskortlægning om læseindsatser over for tosprogede elever / 2013

Forskningskortlægningen sætter fokus på behovet for viden om god undervisning af tosprogede elever og præsenterer effekten af forskellige pædagogiske tilgange til tosprogede elevers læsetilegnelse.

Læs resumé (pdf)

Læs forskningskortlægningen (pdf)

Praksisrettede publikationer

Praksisrettet publikation om pædagogisk ledelse / 2014

Den praksisrettede publikation om pædagogisk ledelse tager udgangspunkt i resultaterne fra forskningskortlægningen om pædagogisk ledelse. Den praksisrettede publikation har fokus på, hvordan forskningens anvisninger kan implementeres i en dansk kontekst og anvendes af ledere til at udvikle praksis på skolerne.

Læs den praksisrettede publikation (pdf)

Praksisrettet publikation om læseforståelse og faglige læsekompetencer / 2014

Den praksisrettede publikation om læseforståelse og faglige læsekompetencer tager udgangspunkt i resultaterne fra forskningskortlægningen om samme emne. Den praksisrettede publikation har fokus på, hvordan forskningens anvisninger kan implementeres i en dansk kontekst og anvendes af ledere, lærere og pædagoger til at udvikle praksis på skolerne.

Læs den praksisrettede publikation (pdf)

 

Praksisrettet publikation om matematik / 2014

Den praksisrettede publikation om matematik tager udgangspunkt i resultaterne fra forskningskortlægningen om Mathematical literacy. Den praksisrettede publikation har fokus på, hvordan forskningens anvisninger kan implementeres i en dansk kontekst og anvendes af ledere, lærere og pædagoger til at udvikle praksis på skolerne.

Læs den praksisrettede publikation (pdf)

Praksisrettet publikation om varieret læring, udeskole, bevægelse og lektiehjælp / 2014

Den praksisrettede publikation om varieret læring, udeskole, bevægelse og lektiehjælp tager udgangspunkt i resultaterne fra forskningskortlægningen om samme emner. Den praksisrettede publikation har fokus på, hvordan forskningens anvisninger kan implementeres i en dansk kontekst og anvendes af ledere, lærere og pædagoger til at udvikle praksis på skolerne.

Læs den praksisrettede publikation (pdf)

Praksisrettet publikation om alsidig udvikling / 2014

Den praksisrettede publikation om alsidig udvikling tager udgangspunkt i resultaterne fra forskningskortlægningen om alsidig udvikling og sociale kompetencer. Den praksisrettede publikation har fokus på, hvordan forskningens anvisninger kan implementeres i en dansk kontekst og anvendes af ledere, lærere og pædagoger til at udvikle praksis på skolerne.

Læs den praksisrettede publikation (pdf)

Praksisrettet publikation om undervisningsmiljø og trivsel / 2014

Den praksisrettede publikation om undervisningsmiljø og trivsel tager udgangspunkt i resultaterne fra forskningskortlægningen om samme emne. Den praksisrettede publikation har fokus på, hvordan forskningens anvisninger kan implementeres i en dansk kontekst og anvendes af ledere, lærere og pædagoger til at udvikle praksis på skolerne.

Læs den praksisrettede publikation (pdf)

 

Praksisrettet publikation: Viden om inklusion

Rapporter fra videns- og ekspertgrupper

RAPPORT OM RO OG KLASSELEDELSE I FOLKESKOLEN / 2014

Rapporten præsenterer eksisterende forskning og viden om klasseledelse og kommer på baggrund heraf med anbefalinger til måder at forstå, håndtere og udvikle klasseledelse på.


Rapport om afdækning af forskning og viden om særlige, undervisningsmæssige behov / 2014

Rapporten afdækker forskning om særlige undervisningsmæssige behov – ikke om børn med særlige behov. Rapporten har til hensigt at kvalificere den undervisningsmæssige praksis gennem afdækning af forsknings- og vidensbaserede tilgange, metoder og redskaber. Den søger at skabe overblik over væsentlige dele af dansk og international forskning og praksiserfaring om inklusion og inkluderende specialpædagogik på en måde, der kan formidles og være til gavn for kommuners og skoles praksis på handleanvisende og værdiskabende vis. Den søger at give kvalificerede svar på det ofte stillede spørgsmål: Hvad gør vi så i praksis?

Læs resumé (pdf)

Læs rapporten (pdf)

Rapport om afdækning af forskning og viden i relation til ressourcepersoner og teamsamarbejde / 2014

Rapporten afdækker eksisterende forskning vedrørende ressourcepersoner og teamsamarbejde og foretager på baggrund heraf nogle generelle vurderinger omkring emnet.

Læs resumé (pdf)

Læs rapporten (pdf)

Rapport om forældresamarbejde og inklusion / 2013-14

Rapporten afdækker viden omkring forældresamarbejde og inklusion med særligt fokus på for-ældre som ressource (medborgerskab), skole-hjem-samarbejde (betydninger for faglig og social udvikling og trivsel), forældreopbakning i forhold til inklusion (holdningsændring og børnesyn) samt samarbejde med forældre om børn i vanskeligheder/børn med særlige behov.

Læs resumé (pdf)

Læs rapporten (pdf)

Rapporter om forsøg og udviklingsprojekter

Evaluering af udvalgte idrætsprojekter (eva.dk) / 2015

RAPPORT OM EFFEKTEN AF TOLÆRERORDNINGER / 2014

Rapporten præsenterer resultaterne af et større forsøg, som undersøger effekten af tre typer af tolærerordninger, henholdsvis den klassiske tolærerordning, brug af anden ressourceperson samt brug af en faglig vejleder med særlige kompetencer.

RAPPORT OM FORSØG MED MODERSMÅLSBASERET UNDERVISNING / 2014

Rapporten, som er en del af et større, tredelt forsøgsprogram, præsenterer de indledende analyser af forsøgsindsatser målrettet hele klasser på 4. klassetrin.

Læs resumé (pdf)

Læs rapporten (pdf)

Inspirationsmaterialer

10 ledelsesfortællinger / 2014

De 10 ledelsesfortællinger har til formål at inspirere andre skoleledelser til, hvordan de kan arbejde med skolereformen.

Læs resumé (pdf)

Læs inspirationskataloget (pdf)

Inspirationskatalog til arbejdet med folkeskolereformen - de første erfaringer med en længere og mere varieret skoledag / 2014

Inspirationskataloget fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) præsenterer erfaringer og gode råd fra 35 kommuner og 96 skoler, der hen over foråret 2014 har gennemført reformforberedende udviklingsprojekter.

Læs inspirationskataloget (pdf)

Inspirationskatalog om folkeskolereformen / 2014

Inspirationskataloget fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) giver et kort rids af folkeskolereformen og beskriver en række indsatser, som nogle skoler har gennemført, og erfaringer, som de har høstet.

Læs inspirationskataloget (pdf)

Inspirationskatalog om den åbne skole / 2014

I inspirationskataloget er der eksempler, vejledninger og opmærksomhedspunkter i forhold til samarbejdet om den åbne skole.

Læs inspirationskataloget (pdf)

Læs notat om folkeskolereformen og fritidstilbuddene (pdf)

Tre rapporter om lektiehjælp og faglig fordybelse / 2014

De tre rapporter indeholder forskning og undersøgelser fra ind- og udland, 8 eksempler på tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse samt en tværgående opsamling med 10 reflektionspunkter.

Læs litteraturstudiet om lektiehjælp og faglig fordybelse (pdf) 

Læs inspirationskataloget om lektiehjælp og faglig fordybelse (pdf) 

Læs den tværgående opsamling om lektiehjælp og faglig fordybelse (pdf) 

Projekt om undervisningsdifferentiering med fokus på elever med særlige behov / 2013

Projektet er gennemført med det formål at inspirere til udvikling af skolens praksis i en mere undervisningsdifferentieret retning. Projektet præsenterer: 1) Seks eksemplariske undervisningsforløb i dansk og matematik i 5. klasse, hvor undervisningsdifferentiering er det bærende princip, 2) Elevperspektiver på undervisningsdifferentiering, 3) Værktøjer til praksis og 4) Film fra hverdagen – se værktøjerne i brug.

Læs om projektet

Idékatalog til tilrettelæggelsen af læseundervisningen af tosprogede børn / 2013

Idékataloget præsenterer evidensbaserede strategier til tilrettelæggelsen af læseundervisningen af tosprogede børn.

Læs idékataloget (pdf)

Rapporter fra evaluerings- og følgeforskningsprogram til folkeskolereformen

Den kommunale styring forud for folkeskolereformen - Baselineundersøgelse

Rapporten er udarbejdet af KORA og omhandler kommunernes styring af folkeskoleområdet forud for folkeskolereformen. Rapporten har særligt fokus på at afdække kommunernes erfaringer med målstyring og kvalitetsrapporter samt deres forventninger til regelforenklinger i folkeskolereformen.

Læs rapporten (pdf)

Hovedresultater fra de første rapporter i evaluerings- og følge-forskningsprogrammet til folkeskolereformen

I dette notat præsenteres hovedresultaterne fra de første fire rapporter i evaluerings- og følgeforskningsprogrammet til folkeskolereformen.

Læs rapporten (pdf)

Statusrapport om den længere og mere varierede skoledag

Rapporten er udarbejdet af KORA og analyserer besvarelser fra cirka 3.000 lærere/pædagoger fra foråret 2015 om den længere og mere varierede skoledag, herunder ro og orden, brug af Fælles Mål og læringsmål, undervisningsformer, undervisningsfokus, feedback til eleverne, teamsamarbejde samt pædagogisk faglig sparring.

Læs rapporten (pdf)

Statusrapport om de pædagogiske medarbejderes oplevelser og erfaringer med den nye folkeskole

Rapporten er udarbejdet af KORA og giver via kvantitative og kvalitative analyser fra 21 skoler i 6 kommuner dybdegående indsigt i, hvordan særligt det pædagogiske personale, men også skolelederne, oplever den nye folkeskole knap ét år efter indførelsen af reformen og de nye arbejdstidsregler.

Læs rapporten (pdf)

Statusrapport om elevernes syn på erfaringer med den nye folkeskole

Rapporten er udarbejdet af SFI og analyserer cirka 16.300 elevers besvarelser fra foråret 2015 om deres velbefindende, oplevelse af undervisningen samt eksterne aktiviteter (åben skole) og motion. I rapporten er der endvidere særlige analyser af elevernes oplevelser med lektier og faglig fordybelse.

Læs rapporten (pdf)

Notat om ledelse af forandringer i folkeskolen

Notatet er udarbejdet af SFI og giver en række konkrete beskrivelser og eksempler på, hvordan ledelserne på seks udvalgte skoler blandt andet har arbejdet med tilrettelæggelsen af lærernes arbejdstid og implementeringen af folkeskolereformen.

Læs notatet (pdf)

Statusrapport om skoleledelse

Rapporten er udarbejdet af SFI og har fokus på skoleledernes implementering og oplevelse af den nye folkeskole. Rapporten analyserer besvarelser fra foråret 2011, efteråret 2013, foråret 2014 og foråret 2015. Bortset fra undersøgelsen i 2014 er alle lederundersøgelserne landsdækkende. Desuden undersøges det pædagogiske personales syn på skoleledelse i 2014 og 2015 baseret på svar fra ca. 3.000-4.000 lærere.

Læs rapporten (pdf)

Igangværende projekter

Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning

Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning

Forsøgsprogrammet om modersmålsbaseret undervisning har til formål at bidrage med ny
viden om, hvordan sproginddragelse og udvikling af alle elevers modersmålskompetencer kan integreres i den almindelige undervisning. Hovedformålet er at sikre et kompetenceløft i gruppen af tosprogede elever og samtidig styrke de tosprogede elevers trivsel, motivation og inklusion i folkeskolen.

Der gennemføres forsøg målrettet henholdsvis 1. og 4. klasses elever. Forsøgsindsatserne målrettet 1. klasse skal give svar på, om modersmålsbaseret undervisning i tæt tilknytning til den almindelige undervisning styrker tosprogede elevers faglighed, selvværd, motivation og glæde ved skolen. Forsøgsindsatserne målrettet 4. klasse skal give svar på effekten af seks forsøgsindsatser på tosprogede elevers faglighed, selvværd, motivation og glæde ved skolen.

Kontaktperson: Rune Hejlskov Schjerbeck

Læs mere om forsøgsprogrammet.

Læs notat om forsøgsprogrammet (pdf).

Evaluerings- og følgeforskningsprogram

Evaluerings- og følgeforskningsprogram

For at skabe det bedst mulige vidensgrundlag for at understøtte en succesfuld implementering af folkeskolereformen er Undervisningsministeriet i gang med at etablere et samlet evaluerings- og følgeforskningsprogram for folkeskolen.

Formålet med et samlet evaluerings- og følgeforskningsprogram er:

  • at skabe grundlag for, at aktører på alle niveauer i styringskæden løbende kan lære af erfaringer og resultater
  • at dokumentere implementeringen og effekten af folkeskolereformen
  • at styrke den empiriske forskning på folkeskoleområdet.

Programmet består af:

  • et projekt om baseline og grunddata (baseline-projektet), der skal sikre, at der etableres en god datastruktur og baseline for projektet. 230 skoler deltager
  • forsknings- og analyseprojekter omfattende temaer og initiativer i folkeskolereformen.

Kontaktperson: Jon Jespersen.

Inklusionspanelet

Inklusionspanelet

Inklusionspanelet gennemføres som led i programmet om elevers inklusion og udvikling. Inklusionspanelet gennemføres efter EU-Udbud i samarbejde med SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, som har IUP, Aarhus Universitet som underleverandør.

Der deltager 170 skoler med 433 klasser, hvor der går cirka 9.332 elever. Undersøgelsen blev indledt i skoleåret 2013/14, hvor eleverne gik på 5. og 7. klassetrin. Klasserne følges i tre år med en halvårlig survey.

Cirka 20 klasser følges endvidere i form af kvalitative interviews med elever og lærere i de tre år, projektet varer. I alle disse klasser indgår der elever, som er skiftet fra segregeret specialtilbud til undervisning i en almindelig folkeskoleklasse.

Som led i programmet om elevers inklusion og udvikling gennemføres der forsøg med opkvalificering af lærere med fokus på inklusion og mestringsforløb.

Der er tre produkter i forbindelse med Inklusionspanelet:

  • Der offentliggøres et årligt statusnotat cirka den 1. august hvert år. Det har fokus på en beskrivelse af elevernes oplevelser med inklusion.
  • Forskningsrapport om evaluering af forsøgsindsatser offentliggøres efter forventning i foråret 2015.
  • Samlet rapport om Inklusionspanelet offentliggøres i efteråret 2016.

Kontaktperson: Rune Hejlskov Schjerbeck.

Læs mere om Inklusionspanelet

Udvikling af udeskole

Udvikling af udeskole

Projektet Udvikling af Udeskole har til formål at udvikle og formidle praksisnær viden om udeskole og herved understøtte en videreudvikling af udeskole og skabe et godt grundlag for en udbredelse af udeskole som undervisningsmetode.

Projektet starter med en kortlægning, som skal give overblik og viden om nuværende udeskolepraksis i Danmark, herunder de største udfordringer. Projektet skal dermed skabe viden om, hvordan kommuner og skoler imødekommer udfordringerne og kan arbejde kvalificeret med udeskole, således at der opnås udeskoleforløb af høj kvalitet.

Projektet skal videreudvikle nuværende udeskolepraksis og styrke skoler og læreres kompetencer til at foretage hensigtsmæssige organisatoriske, faglige, pædagogiske og didaktiske valg i forbindelse med udeskole. Som led heri etableres først 15 demonstrationsskoler for udeskole geografisk fordelt i landet.

Derudover skal projektet udbrede udeskole som undervisningsmetode. Projektet skal herunder etablere yderligere 50 demonstrationsskoler. Denne del af projektet skal afprøve og udvikle spredningen af viden om kvalificeret udeskolepraksis.

Projektet iværksættes som et samarbejde mellem Miljøministeriet og Undervisningsministeriet og bliver gennemført af VIA University College i samarbejde med Metropol, Københavns Universitet og Steno Center for Sundhedsfremme. Projektet skal understøtte folkeskolereformen og sikre, at der udvikles viden om udeskole i Danmark.

Kontaktperson: Anne Katinka Hansen.

Læs notat om projektet (pdf).

Elevers roller i det inkluderende skolemiljø

Elevers roller i det inkluderende skolemiljø

ERIS – elevers roller i det inkluderende skolemiljø gennemføres af SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd med CUBION som underleverandør.

Projektet skal på baggrund af desk research (forskningskortlægning) og kortlægning af igangværende inspirationsprojekter i kommuner og på skoler udvikle projekter med eleverne som omdrejningspunkt for udvikling af et inkluderende skolemiljø. 

Efter desk research og igangværende projekter vil der i efteråret 2014 blive igangsat udviklingsprojekter inden for følgende tre emner:

  • Holddannelse og kooperative læringsformer.
  • Forskellige former for ”peer tutoring” (elevformidling).
  • Etablering af adfærdsregler i klassen, herunder i samspil med forældrene.

Hele projektet offentliggøres i en rapport i marts måned 2015.

Kontaktperson: Rune Hejlskov Schjerbeck.

Elevinddragelse i de danske folkeskoler

Elevinddragelse i de danske folkeskoler

Projektet Elevinddragelse i de danske folkeskoler er et samarbejde mellem Undervisningsministeriet, Danske Skoleelever (DSE) og Aarhus Universitet. Formålet med projektet er at skabe yderligere viden om effekten af elevernes inddragelse i planlægning og evalueringen af undervisningen for elevernes faglighed, samfundsengagement og trivsel suppleret med konkrete anbefalinger til, hvilke metoder og initiativer der kan anvendes til at øge elevinddragelse i den danske folkeskole.

Projektet indeholder systematiske forsøgsindsatser med elevinddragelse med deltagelse af ca. 300 8. klasser. Der er tilknyttet en forskergruppe fra Aarhus Universitet, som skal forestå følgeforskningen, så der skabes sikker og generaliserbar viden omkring effekten af elevinddragelse samt anbefalinger til, hvordan elevinddragelsen kan øges i den danske folkeskole.

Projektet gennemføres i 3 faser:

  • Den første fase med udvikling og pilotafprøvning af redskaber, materialer og forløb, som kan understøtte elevinddragelsen.
  • Den anden fase med systematiske afprøvninger af forsøgsindsatser med udgangspunkt i produkterne fra pilotfasen med henblik på at give generaliserbar viden om forsøgsindsatsernes effekt og dybdegående viden om, hvordan de virker i praksis.
  • Den tredje fase med vidensspredning af projektets resultater.

Pilotfasen er gennemført i 2013. Rapporten fra pilotfasen kan findes på hjemmesiden for Elevinddragelsesprojektet jf. nedenstående link. De systematiske afprøvninger gennemføres dette skoleår.

Kontaktperson: Line Bagge Rasmussen.

Læs mere om elevinddragelsesprojektet.

Kvalitet i skoleskak

Kvalitet i skoleskak

Kvalitet i Skoleskak er et projekt, der skal udvikle og afprøve indsatser, som kan være med til at udbrede kendskabet og kvaliteten af skoleskak som læringstilbud. Undervisningsministeriet har bevilget tre millioner kroner til projektet.

Som led i projektet vil der bl.a. blive udviklet guides, værktøjer og metoder, så det bliver nemmere for det undervisende personale at gå i gang med at anvende skoleskak som læringsaktivitet.

Kontaktperson: Jon Jespersen.

Læs mere om projektet.

Sidst opdateret: 7. marts 2017