Hop til indhold

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) blev dannet i 1961, og har til formål at forbedre de økonomiske og sociale vilkår for mennesker verden over. I dag har OECD 38 medlemslande, og organisationen samarbejder derudover med mere end 100 andre lande. Nogle af dem er udviklingslande og lande, der er i færd med at udvikle en markedsøkonomi.

I OECD kan landene udveksle deres erfaringer med politikudvikling, søge svar på fælles problemstillinger, identificere gode praktiske løsninger og koordinere den nationale og den internationale politik på de fælles interesseområder.

Uddannelsespolitisk arbejde

Strategiske mål for OECD’s uddannelsespolitiske arbejde:

  • Evaluering og forbedring af udbyttet af uddannelse
  • Fremme af arbejdsmarkedsrelevante uddannelsestilbud
  • Fremme af livslang læring
  • Fremme af kvalitetsundervisning
  • Social sammenhængskraft gennem uddannelse

En stor del af OECD’s arbejde består i at bedrive forskning og foretage analyser på uddannelsesområdet. PISA-testen er den mest omtalte, men der findes en lang række andre tests.

Databaser om uddannelse

Informationer fra OECD-undersøgelserne  er samlet i databaserne Education GPS og Education Policy Outlook.

Education GPS (oecd.org)

Education GPS er OECD’s kilde til internationalt sammenlignelige data om politik, praksis, muligheder og resultater på uddannelsesområdet. I databasen kan man fremstille forskellige typer af diagrammer, tabeller og oversigter, så man kan sammenligne landene.

Education Policy Outlook (oecd.org)

Education Policy Outlook er en vidensdatabase med OECD-landenes uddannelsespolitik. Gennemgangen af landenes forskellige erfaringer med at implementere uddannelsesreformer skal hjælpe landene til at lave strategier for fremtidige forandringer.

OECD-landenes uddannelsespolitiske profil (oecd.org)

Danmarks uddannelsespolitiske profil (pdf)

Sidst opdateret: 13. februar 2024