Hop til indhold

Kære læsere.

I dag står vi over for en vigtig diskussion om, hvordan vi bedst håndterer brugen af digitale hjælpemidler ved prøverne i vores uddannelsessystem. Ekspertgruppen for digitale hjælpemidler, herunder ChatGPT, har netop afleveret sine endelige anbefalinger til, hvordan skoler og institutioner kan tackle denne udfordring.

Anbefalingerne fra ekspertgruppen peger på nødvendigheden af at begrænse eksamener og prøver, hvor risikoen for snyd er høj. Dette er en vigtig erkendelse, da vi ønsker at fremme en kultur, hvor fokus er på ægte læring og ikke på at omgå systemet. Derudover understreges vigtigheden af at kunne tilpasse prøveformerne hurtigere end tidligere for at følge med den teknologiske udvikling. Dette vil sikre, at vores prøver forbliver relevante og retfærdige i en digitaliseret verden.

Som børne- og undervisningsminister er det min opgave at handle på disse anbefalinger. Vi må sikre, at vores uddannelsessystem er rustet til at imødekomme de udfordringer og muligheder, som den digitale udvikling bringer med sig. Derfor vil jeg arbejde tæt sammen med skoler, institutioner og relevante interessenter for at implementere disse anbefalinger på en effektiv og retfærdig måde.

Jeg opfordrer alle til at engagere sig i denne vigtige diskussion og bidrage med deres input og forslag til, hvordan vi bedst kan håndtere brugen af digitale hjælpemidler ved prøverne. Sammen kan vi sikre, at vores uddannelsessystem forbliver relevant og retfærdigt for alle elever.

" Jeg opfordrer alle til at engagere sig i denne vigtige diskussion og bidrage med deres input og forslag til, hvordan vi bedst kan håndtere brugen af digitale hjælpemidler ved prøverne."