Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden til glæde for vores brugere. Du kan altid slette cookies fra os igen.

Ny datastrategi skal få data ud at arbejde i undervisningssektoren

[02.02.2017]

Flere data og bedre præsentation skal hjælpe lærere, skoleledere og andre i undervisningssektoren med at styre og kvalitetsudvikle. Den nye datastrategi skal også styrke uddannelsespolitikken med et bedre data- og analysegrundlag.

Undervisningsministeriet præsenterer nu sin datastrategi frem mod 2020. Ifølge den nye strategi skal arbejdet med at bruge data til direkte støtte af læringen for den enkelte elev ude i undervisningssektoren udvikles i de kommende år. Ministeriets egne data skal gøres mere aktuelle, så de endnu bedre understøtter ministeriets politikudvikling, styring og kvalitetsudvikling på undervisningsinstitutionerne.
Det er meningen, at data fra datavarehuset skal indgå i flere tværgående analyser, og de skal målrettes mere direkte mod vores forskellige interessenter.
Data fra uddannelsesområdets it-systemer skal udnyttes bedre. Sammenhænge i data skal visualiseres og bidrage til bedre beslutninger. Og som det sidste styrker vi indsatsen for it-sikkerhed og databeskyttelse, så brugerne kan føle sig trygge.

Styrelsen for It og Læring har det primære ansvar for udviklingen af dataområdet i Undervisningsministeriet, men strategien dækker alle aspekter af ministeriets arbejde.

Den nye strategi er bygget op af tre visioner, der hver indeholder en række målsætninger.

De tre visioner er:

  1. Med aktuelle og pålidelige data styrker ministeriet uddannelsespolitikken, styringen og kvalitetsarbejdet i sektoren
  2. Data anvendes af uddannelsesinstitutionerne til at fremme elevens læring og vej igennem uddannelsessystemet
  3. STIL er en af de mest anerkendte og professionelle data-organisationer i staten

Kontakt