Hop til indhold

Børne- og Undervisningsministeriet iværksætter et forsøg med onlineundervisning i kommunalt regi for børn i grundskolen med langvarigt bekymrende fravær.

Forsøget giver forsøgskommunerne mulighed for at oprette et kommunalt onlineundervisningstilbud målrettet elever, der har langvarigt bekymrende fravær og behov for sygeundervisning, fx på grund af psykisk mistrivsel.

Formålet med forsøget er:

  • at afprøve kommunale onlineundervisningstilbud, hvor elever med langvarigt bekymrende fravær får undervisning, trænes i at deltage i et socialt fællesskab og oplever en skolehverdag.
  • at de kommunale onlineundervisningstilbud i kombination med andre pædagogiske, sociale og sundhedsmæssige indsatser understøtter, at elever med langvarigt bekymrende fravær vender hurtigere tilbage til den fysiske undervisning i deres klasse.
  • at få viden om, hvorvidt og hvordan kommunale onlineundervisnings-tilbud i kombination med andre pædagogiske, sociale og sundhedsmæssige indsatser kan understøtte, at elever med langvarigt bekymrende fravær får undervisning, trænes i at deltage i et socialt fællesskab og op-lever en skolehverdag, samt at eleverne vender tilbage til den fysiske undervisning i deres klasse.

Deltag i forsøget

Kommuner kan nu søge om at deltage i forsøget.

Forsøget gennemføres over en fireårig periode fra start 2025 til slut 2028.

De kommuner, der deltager i forsøget, får mulighed for at fravige enkelte regler i folkeskoleloven. Fravigelsen af reglerne gør det muligt at oprette et kommunalt onlineundervisningstilbud, der eventuelt kan gå på tværs af skoler og kommuner. Kommunerne får ved deltagelse i forsøget mulighed for at varetage op til 100 pct. af elevens sygeundervisning som onlineundervisning i en midlertidig periode. Alle øvrige bestemmelser i folkeskoleloven og dertilhørende bekendtgørelser gælder for forsøget. Det er dermed ikke muligt at oprette kommunale onlineundervisningstilbud i regi af ungdomsskolen.

Forsøgskommunerne vil bidrage til at skabe ny viden om, hvorvidt onlineundervisning – i kombination med andre indsatser – kan hjælpe elever med langvarigt bekymrende fravær tilbage i skole.

Det er centralt for forsøget, at onlineundervisningen ikke kan stå alene, men skal understøtte en gradvis tilbagevenden til et fysisk klassefællesskab. Onlineundervisningen skal derfor suppleres med relevante pædagogiske tiltag og sociale og sundhedsmæssige indsatser samt løbende kontakt til elevens egne lærere og klasse, så der arbejdes helhedsorienteret med at få eleverne tilbage i det fysiske klassefællesskab. Onlineundervisningen skal varetages af kommunalt ansatte medarbejdere med de rette kvalifikationer efter folkeskoleloven og ledes af en skoleleder.

Forsøgskommunerne kan søge konsulentbistand i form af rådgivning og ekspertviden hos private onlineundervisningstilbud vedr. oprettelse af onlineundervisningstilbud og planlægning af onlineundervisning, men private onlineundervisningstilbud må ikke varetage undervisningen.

Kommunerne skal finansiere implementering og drift af det kommunale onlineundervisningstilbud inden for egen økonomiske ramme.

Sådan søger I

Alle kommuner har mulighed for at søge om at deltage i forsøget. I vores vejledning kan I læse mere om ansøgningsproceduren, udvælgelseskriterier, krav og vilkår.

I kan søge om at deltage i forsøget i to ansøgningsrunder. Ansøgning kræver tilslutning fra kommunalbestyrelsen.

Ansøgningsfrist for første ansøgningsrunde: 6. januar 2025
Ansøgningsfrist for anden ansøgningsrunde: 3. marts 2025

Send jeres ansøgning til onlineforsoeg@stukuvm.dk.

Vejledning om rammer for forsøget (pdf)

Ansøgningsblanket (docx)

Skabelon for årlig statusbeskrivelse (docx)

Har du spørgsmål? Tilmeld dig Børne- og Undervisningsministeriets virtuelle informationsmøde for kommuner. På mødet kan du høre mere om forsøget og få afklaret eventuelle spørgsmål til ansøgning, rammer og vilkår. Informationsmødet afholdes d. 11. december kl. 14-15. Tilmelding via dette link (conferencemanager.dk).

Omfanget af langvarigt bekymrende fravær

I 2025 vil Børne- og Undervisningsministeriet også gennemføre en særskilt undersøgelse, som skal afdække omfanget af elever med langvarigt bekymrende fravær, samt årsagerne til fraværet. En del af undersøgelsen indebærer at lave en national definition af langvarigt bekymrende fravær. Vi vil dele mere information om denne undersøgelse i begyndelsen af 2025.

 
Sidst opdateret: 4. december 2024