Frem mod skolealderen gennemgår børn en stor sproglig udvikling, og i skolen møder de nye sproglige udfordringer. En sprogvurdering er et godt afsæt for det pædagogiske arbejde med at udvikle elevernes sprog.
Den obligatoriske sprogvurdering i børnehaveklassen skal gennemføres i begyndelsen af skoleåret. På den måde kan vurderingen være med til at sikre, at undervisningen imødekommer både klassens og den enkelte elevs sproglige kompetencer og forudsætninger fra start.
Sådan gennemfører I sprogvurderingen
Sprogvurderingen skal gennemføres ved hjælp af et digitalt redskab.
Redskabet giver en systematisk og ensartet vurdering af elever overalt i landet, samtidig med at det over tid kan bidrage med viden om sammenhængen mellem elevernes sproglige udfordringer og faglig udvikling senere hen.
Den enkelte kommune eller skole beslutter hvem, der gennemfører vurderingen. På nogle skoler er det børnehaveklasselederen, og på andre skoler kan det fx være skolens tale-hørelærer, læsevejleder eller specialundervisningskoordinator.
Gå til sprogvurderingsredskabet på sprogvurdering.dk
Opfølgning på sprogvurderingen
I kan bruge resultaterne til at tilpasse undervisningen til elevernes kompetencer og forudsætninger.
Resultaterne kan med fordel drøftes i børnehaveklasseteamet og sammen med ressourcepersoner som fx læsevejledere.
På baggrund af resultaterne kan I iværksætte særlige sproglige tiltag målrettet eleverne, elevgrupper eller enkelte elever.
Resultaterne kan medbringes og uddybes ved en skole-hjem-samtale.
Få mere viden om sprogvurdering i praksis (emu.dk)
Spørgsmål/Svar
Hvornår skal sprogvurderingen gennemføres i børnehaveklassen?
Sprogvurderingen skal gennemføres i begyndelsen af skoleåret. På den måde kan resultatet anvendes formativt, så undervisningen imødekommer elevernes sproglige forudsætninger og kompetencer fra start.
Skal elever på specialskoler og i specialklasser gennemføre en sprogvurdering i børnehaveklassen?
Ja. Elever, der modtager specialundervisning i en almindelig klasse eller i en specialklasse/specialskole, er omfattet af kravet om sprogvurdering i starten af børnehaveklassen.
Skal frie og private grundskoler gennemføre en sprogvurdering i børnehaveklassen?
Nej. Der er ikke krav om, at frie og private grundskoler skal gennemføre sprogvurderinger i starten af børnehaveklassen.
Frie og private grundskoler skal sørge for, at deres undervisning står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Samtidig har frie skoler ret til at strukturere deres undervisning anderledes end i folkeskolen, og de har fx frihed til at bestemme, på hvilke klassetrin eller alderstrin bestemte fagområder skal placeres. Hvis skolen har en bekymring for en elev, kan sprogvurderingen være et godt redskab.
Frie og private skoler kan benytte sprogvurderingsredskabet på sprogvurdering.dk.
Lovgivning og relevante paragraffer
Formålsbeskrivelse for børnehaveklassen: § 2
Læs mere
Få mere viden og inspiration om sprogvurderingen (emu.dk)
Læs aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem fra 29. oktober 2021 (uvm.dk)
Læs lovforslaget og behandling i Folketinget (ft.dk)