På epx bliver unge mødt af en faglighed, der kombinerer det praksisorienterede med det teoretiske.
Når de unge begynder på epx, skal de på første år vælge sig ind på en faglig linje, der for eksempel kan hedde ’Velfærd og sikkerhed’, ’Håndværk og teknik’ eller ’Handel og kontor’. Valget er ikke bindende for de unges videre uddannelsesmuligheder. Den faglige linje bestemmer samtidig klassedannelsen, så unge er sammen med andre unge om en fælles interesse.
Hvad giver epx adgang til?
To år på epx giver direkte adgang til alle erhvervsuddannelser og er adgangsgivende til erhvervsakademiuddannelser samt visse professionsbacheloruddannelser. Med den foreslåede udformning af epx og gældende adgangsbetingelse vil to år på epx give adgang til eksempelvis følgende professionsbacheloruddannelser: bioanalytiker, radiograf og socialrådgiver.
Elever, som har valgt den studieforberedende retning, kan vælge at tage 3. g i form en etårig overbygning på epx. Med den opnår de generel adgang til alle erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser. Med gældende regler vil det fx gælde bygningskonstruktør, folkeskolelærer og sygeplejerske. På overbygningen bliver uddannelsen mere boglig, og fagene vil være gymnasiale fag på A-, B- og C-niveau.
Endelig kan den enkelte elev i forlængelse af sin epx eller eventuelt som en del af overbygningen tage en udvidet fagpakke. En udvidet fagpakke giver adgang til de akademiske bacheloruddannelser på universitetet. Tages den udvidede fagpakke efter epx, er varigheden op til seks måneder.
Uddannelsens faglighed
Nogle af fagene på epx vil have et teoretisk niveau svarende til et C-niveau, B-niveau eller et A-niveau på stx og hhx. Undervisningen vil være helheds- og praksisorienteret, hvilket understøttes i fagenes indhold, prøveform og af skolens fysiske faciliteter med værksteder, medierum, simulationsrum m.v.
Eleven vil have et skema, der både indeholder dansk, matematik og engelsk og derudover fag knyttet til den valgte linje som for eksempel virksomhedsøkonomi, psykologi eller teknologi. Der vil også være elementer, som får eleven ud af klasseværelset på virksomhedsbesøg, ned til 3D-printeren, ind foran et kamera i medielokalet eller til rollespil i det simulerede hospitalsrum. Derudover kan eleven vælge nye, mere praktiske fag som pædagogik, materialelære, entreprenørskab og personligt lederskab. Nogle uger er der mange aktiviteter uden for skolen. Andre uger er der mere projektarbejde eller danskundervisning.
Uanset skema, linje og retning, kan eleven deltage i forskellige frivillige aktiviteter efter skole. Der skal være de bedst mulige rammer for et stærkt ungemiljø, som de fleste unge ønsker sig.
Se eksempler på ugeskemaer i faktaarket herunder.