Regeringen vil understøtte, at erhvervs- og professionsrettet eksamen (epx) kan blive en attraktiv uddannelse med et godt socialt og fagligt ungemiljø. Udgifterne til epx skal blandt andet ses i lyset af, at der i økonomien til udspillet dels er lagt til grund, at udgifterne per elev på epx vil være højere end til de uddannelsestilbud, der integreres i epx, og dels at det er længere uddannelsesforløb. Driftsudgifterne afspejler, at elever på epx både skal have boglig og praktisk undervisning og derfor have adgang til udstyr og værksteder.
Hvis epx skal blive en succes kræver det, at der er de rette fysiske faciliteter på de enkelte uddannelsesinstitutioner samt de nødvendige faglige og (erhvervs)pædagogiske lærerkompetencer til at gennemføre en praksisfaglig undervisning. Samtidig indebærer omlægningen af institutionslandskabet, at nogle institutioner skal opdeles eller fusioneres. Regeringen vil derfor derudover afsætte 4,8 milliarder kroner samlet set over årene 2027-2034, svarende til i gennemsnit 0,6 milliarder kroner årligt i perioden, til implementering af epx og omlægning af uddannelses- og institutionslandskabet.
Finansiering
Regeringen lægger op til at finansiere reformen via de mindreudgifter til uddannelsestilskud og SU, som opstår, når færre unge i fremtiden bliver optaget på hhx, htx, stx, grundforløbets 1. del på erhvervsuddannelserne, eux, toårig hf og 10. klasse. Derudover lægger regeringen op til at hente finansiering fra rammen til børn og unge, der er afsat med Aftale om rammerne for Reform af universitetsuddannelserne i Danmark samt dele af provenuet fra en reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde, den økonomiske ramme til styrkelse af erhvervsuddannelserne, effektivisering af indkøb på de statslig selvejende uddannelsesinstitutioner og reserven fra Aftale om styrket FGU.
Finansiering fra den økonomiske ramme til styrkelse af erhvervsuddannelserne skal blandt andet ses i lyset af, at grundforløbets 1. del på erhvervsuddannelse integreres i epx, og at investeringen følger de unge.