AUB: Beregning af befordring under covid-19
På baggrund heraf traf Børne- og Undervisningsministeriet beslutning om, at der ikke skulle udbetales befordring for deltagelse i kurser afviklet som nødundervisning efter nedlukningen af skolerne.
Trods nedlukningen af skolerne, er nogle kurser afviklet ved fysisk fremmøde i perioden fra den 16. marts 2020 til den 27. maj 2020. Deltagerne på disse kurser er berettiget til befordring for de dage, hvor de har været fysisk tilstede.
For at AUB kan udbetale befordringstilskud til disse kursister, er det nødvendigt, at skolerne indsender dokumentation for den fysiske tilstedeværelse. Dokumentationen skal indeholde oplysninger om, hvilke dage de enkelte kursister har været fysisk til stede på et kursus under nedlukningsperioden. CPR-nr. skal oplyses for hver kursist.
Når skolerne modtager en anmodning fra en kursist om dokumentation for befordring i nedlukningsperioden, kan skolerne vælge at sende dokumentationen direkte til AUB på virk.dk/aub Kontakt AUB eller til den kursist, som har kontaktet skolen. Kursisten kan herefter videresende dokumentationen til AUB på borger.dk/aub Kontakt AUB, hvorefter der kan ske udbetaling af befordringstilskud.
Ministeriet har i forbindelse med genåbningen af skolerne besluttet, at der igen kan udbetales befordring for deltagelse i kurser fra den 27. maj 2020.
Det bemærkes, at AUB har hjemmel i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (Lovbekendtgørelse nr. 187 af 9. marts 2020, herefter AUB-loven) til at anmode skolerne om at sende oplysninger til brug for afgørelser om udbetaling af ydelser. Dette følger af AUB-lovens § 26, stk. 1: ”Offentlige myndigheder, skoler, arbejdsgivere, elever og arbejdsmarkedets organisationer skal i ansøgningen samt efter anmodning give Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og skolerne oplysninger, der har betydning for afgørelser om udbetaling af ydelser og opkrævning af bidrag efter loven. Oplysningerne kan indhentes i elektronisk form.”