Hop til indhold

Som led i erhvervsuddannelsesreformen blev partierne bag enige om at lave en årlig undersøgelse af, hvor tilfredse virksomhederne er med de erhvervsskoler, de samarbejder med, og hvordan de vurderer de elever, som de har praktik. Den første tilfredshedsmåling viser, at virksomhederne generelt er tilfredse. På en skala fra 1 til 10 placerer virksomhederne sig i gennemsnit på 7,5, når de svarer på, hvordan de oplever deres elever og samarbejdet med erhvervsskolerne. Ser man på de to parametre adskilt, er virksomhederne mest positive over for oplevelsen af eleverne sammenlignet med samarbejdet med erhvervsskolen (gennemsnit 8,1 hhv. 7,2).

Som led i trepartsaftalen har jeg sat gang i en proces, hvor vi blandt andet ser på, hvordan vi kan afbureaukratisere hele praktikpladsområdet.

-Merete Riisager

”Elevernes praktik hos virksomhederne er en grundlæggende og vigtig del af en erhvervsuddannelse. Her får de hands on-erfaringer med arbejdsmarkedet og bliver udfordret i deres praksisfaglige færdigheder. At virksomhederne bredt set vurderer eleverne og deres tilgang til praktikken positivt, håber jeg, betyder, at de fortsat vælger at have elever. Samtidig er det vigtigt, at vi hele tiden har for øje, hvordan vi kan gøre samarbejdet mellem virksomheder og erhvervsskolerne bedre. Som led i trepartsaftalen har jeg sat gang i en proces, hvor vi blandt andet ser på, hvordan vi kan afbureaukratisere hele praktikpladsområdet. Det kan forhåbentlig være med til at styrke samarbejdet,” siger undervisningsminister Merete Riisager.    

Virksomhedernes vurdering af elevernes motivation, deres praktiske færdigheder, og hvordan de indgår på arbejdspladsen, er særlig høj. 

I forhold til samarbejdet med erhvervsskolerne er det især virksomhedernes vurdering af sammenhængen mellem skoleperiode og praktikforløb samt samarbejdet om elevens udvikling i forhold til at nå uddannelsens mål, som virksomhederne vurderer lavt. 

Hvis der skelnes mellem uddannelsesgrupper, er det især virksomheder, som har elever fra uddannelser inden for Kontor, handel og forretningsservice, som virksomhederne tilkendegiver stor tilfredshed med. 

Målingen viser også, at større virksomheder generelt er mere tilfredse end mindre virksomheder. Knap halvdelen af virksomhederne med flere end 200 medarbejdere placerer sig i intervallet fra 8 til 10.

Målingen er baseret på 9.395 besvarelser ud af i alt 43.000 samarbejdsrelationer mellem virksomheder og erhvervsskoler. Det var frivilligt for den enkelte virksomhed at svare på spørgeskemaet. 

Data kan ses i datavarehuset her 

Tilfredshedsmåling

  • Virksomhedstilfredshedsmålingen indgår som et af de fire klare mål i erhvervsuddannelsesreformen. 
  • 2016-målingen er den første af sin slags og vil derfor fungere som baselinemåling i det 4. klare mål for erhvervsuddannelsesreformen. 
  • Praktikvirksomheder er i 2. halvår 2016 blevet bedt om at besvare et spørgeskema om deres tilfredshed med oplevelsen af deres elever og samarbejdet med skolerne. 
  • I 2016-målingener baseret på 9.395 besvarelser fra virksomheder. I hele 2016 var der cirka 43.000 samarbejdsrelationer mellem virksomheder og erhvervsskoler. Svarprocenten er dermed 22 procent, men bemærk, at det var frivilligt for den enkelte virksomhed, om den ville svare på spørgeskemaet.
  • 77 ud af landets 89 erhvervsskoler med elever i uddannelsesaftale har svaret, hvilket svarer til 87 procent. 
  • Målingen vil blive gentage hvert år fremover.