Hop til indhold

Gymnasiereformen skal styrke kvaliteten i de gymnasiale uddannelser, og Undervisningsministeriet følger tæt, om udviklingen går i den rigtige retning. Det sker blandt andet gennem opgørelser af nøgletal og et følgeforskningsprogram, hvor et første statusnotat og de første to rapporter nu er klar.

Rapporterne peger på, at skolerne har et godt udgangspunkt for at implementere reformen, fordi den på mange områder ligger i forlængelse af skolernes egne pædagogiske fokusområder og tiltag.

”Gymnasiereformen er en helt central brik i Uddannelsesdanmark. Derfor er det vigtigt, at vi følger implementeringen tæt og sikrer en så god og smidig overgang som muligt. De første rapporter viser, at mange gymnasier har været fremsynede og godt klædt på til at tage imod reformen. Samtidig er implementeringen sket i tæt samarbejde med lærerne. Det er et positivt udgangspunkt for en god begyndelse på en vigtig reform, der skal give de gymnasiale uddannelser et substantielt fagligt løft,” siger Merete Riisager.

Undervisningsministeriet følger udviklingen gennem nøgletal, i årlige statusredegørelser til Folketinget, følgeforskningsprogrammet til gymnasiereformen og gennem Aftagerpanelet, som skal følge, om gymnasiereformen resulterer i fagligt stærkere og mere studieparate studenter.

De første resultater af følgeforskningen viser, at skolerne har været godt forberedte til at tage imod reformen. De har blandt andet haft et solidt udgangspunkt, når det gælder reformelementer som et øget fokus på løbende evaluering og feedback. Lærerne føler sig klædt på til opgaven, og 71 procent af dem har inden for de sidste fem år før reformen fået kompetenceudvikling i formativ evaluering og feedback.

Følgeforskningen viser videre, at de strukturelle forandringer med især tilrettelæggelsen af de nye grundforløb har fyldt meget i skolernes forberedelse og første tid med gymnasiereformen. Resultaterne peger også på, at lærerne kan klædes endnu bedre på til at understøtte elevernes afklaring af faglige interesser og valg af studieretning, som efter reformen er blevet en tydeligere del af grundforløbet. 

Ministeriets følgeforskningsprogram til gymnasiereformen gennemføres af Rambøll i samarbejde med EVA og Trygfondens Børneforskningscenter.

Næste rapport i følgeforskningsprogrammet om det første reformår forventes offentliggjort i slutningen af 2018.

Hent de to rapporter i boksen nedenfor.

Undervisningsministeriet har udarbejdet et notat, der viser status på centrale nøgletal som optag, frafald og karakterer. Hent statusrapporten i boksen nedenfor.