I forbindelse med Frit valg af studieadministrative systemer skal alle skoler, der i dag anvender det studieadministrative system EASY-A, vælge et nyt studieadministrativt system senest primo juni 2019. Senest med udgangen af 2019 skal de have skiftet til et nyt system.
Mange skoler er allerede i gang med at vælge eller har valgt leverandør blandt de fire leverandører, der udbyder eller har meddelt, at de vil udbyde et system. Det viser Styrelsen for It og Lærings seneste spørgeskemaundersøgelse om skolernes leverandøraftaler og planer for implementering af nye studieadministrative systemer. Fire årlige spørgeskemaundersøgelser i 2018 og 2019 skal sikre grundlag for dialog med sektoren om fremdrift og rammerne for markedet for studieadministrative systemer.
Tal fra den seneste spørgeskemaundersøgelse viser, at mere end halvdelen af erhvervsskolerne på EUD- og E-GYM-områderne har valgt nyt studieadministrativt system. Omtrent en fjerdedel af de 95 adspurgte erhvervsskoler har allerede implementeret eller er i gang med at implementere nyt system.
Også på AMU-området er der indgået mange nye leverandøraftaler, viser undersøgelsen. 52 af de 79 AMU-skoler, som styrelsen har fået tilbagemelding fra, har indgået aftale om levering af et nyt studieadministrativt system.
Som en del af spørgeskemaundersøgelsen har erhvervsskolerne mulighed for at komme med forslag til, hvordan STIL kan hjælpe med at understøtte valget af nyt studieadministrativt system. De indkomne forslag anvendes i planlægningen af processen. STIL har i den forbindelse iværksat en række informationsmøder for skolerne, omlagt informationssiderne på STIL.dk, udsendt flere nyhedsbreve, etableret en ny referencegruppe og iværksat andre tiltag til hjælp for skolerne. Desuden fortsætter de kvartalsvise informationsmøder for leverandørerne.
De samlede resultater fra spørgeskemaundersøgelserne kan findes i et dashboard på STIL.dk.