Børne- og Undervisningsministeriet kan i dag offentliggøre et samarbejde med Center for Læseforskning ved Københavns Universitet og Egmont Fonden om udvikling af et nyt redskab, der kan opspore øget risiko for ordblindhed i 2. klasse. Arbejdet med at udvikle et nyt redskab til tidligere opsporing er en del af regeringens ordblindeudspil fra oktober 2019 (uvm.dk).
”Vi skal sikre en tidlig og systematisk indsats på ordblindeområdet for at mindske de udfordringer børn med ordblindhed oplever i uddannelsessystemet og give dem samme muligheder som de klassekammerater, der ikke er ordblinde. Det kan det nye opsporingsredskab forhåbentligt hjælpe os med,” siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.
Det nye opsporingsredskab vil udfylde det hul, der i dag er mellem Ordblinderisikotesten, der kan benyttes i børnehaveklassen og 1. klasse, og den nationale ordblindetest, som først kan tages i brug i foråret i 3. klasse. Læseundervisningen foregår i dag allerede fra børnehaveklassen og venter ikke som tidligere til 1. klasse. Derfor er der brug for at tilbyde bedre redskaber til både opsporing og til at støtte elever med risiko for ordblindhed tidligere.
Egmont Fonden finansierer udviklingen af det nye opsporingsredskab samt udviklingen af undervisningsforløb til tidlig indsats over for elever i risiko for ordblindhed med 5,4 millioner kroner.
Fondens direktør, Henriette Christiansen, håber, at det kan lette ordblinde børns vej til uddannelse: ”Børn med ordblindhed skal opspores så tidligt som muligt, for jo længere tid der går før opsporingen, jo større risiko er der for, at de sakker bagud fagligt og mister troen på deres egne evner. Redskabet går hånd i hånd med målrettet støtte til disse børn, så vi letter deres vej til uddannelse”.
Opsporingsredskabet skal udvikles af Københavns Universitet i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet, og testen forventes klar til brug i 2024.