Fraværet blandt eleverne på de gymnasiale uddannelser er markant højere for de elever, der afsluttede grundskolen med de laveste karakterer.
Det viser en ny opgørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet af elevfraværet på de gymnasiale uddannelser. Elever med et gennemsnit på under 4 fra grundskolen er i gennemsnit fraværende i 18 procent af timerne i gymnasiet, viser opgørelsen. Elever med et gennemsnit på 10 eller derover fra grundskolen har i gennemsnit 8 procent fravær.
Figur: Fravær på de gymnasiale uddannelser opdelt på grundskoleresultat
Figuren viser den gennemsnitlige fraværsprocent for skoleåret 2021/2022 pba. prøvekarakterer fra de obligatoriske prøver i grundskolen.
Det er første gang, Børne- og Undervisningsministeriet offentliggør data for fravær på de gymnasiale uddannelser. Dataindsamlingen er igangsat under den tidligere regering, hvor det blev besluttet, at alle gymnasiale uddannelsesinstitutioner fra skoleåret 2021/2022 skal indberette elevfraværsdata til Børne- og Undervisningsministeriet, herunder mhp. at stille data til rådighed i ministeriets datavarehus.
Overordnet viser resultaterne af opgørelsen, at elevfraværet er højere på de 2-årige uddannelser (18-20 pct.) end på de 3-årige uddannelser (9-10 pct.), og at fraværet er lavest i starten af skoleåret og stiger henover efterår og vinter. På de 3-årige uddannelser er der mindre forskelle mellem årgangene, som viser, at fraværet er lavest i 1.g og højest i 3.g.
Tabel: Fravær på de gymnasiale uddannelser opdelt på uddannelse og klassetrin 2021/2022
Opgørelsen viser desuden, at størstedelen af eleverne på de gymnasiale uddannelser har 10 pct. fravær eller derunder. Der er en markant større andel af eleverne på de 2-årige uddannelser (hf og 2-årig stx), der har mere end 30 pct. fravær (20-26 pct.) sammenlignet med eleverne på de 3-årige uddannelser (3-4 pct.).
”I dag er de gymnasiale uddannelser en direkte forlængelse af folkeskolen for langt størstedelen af de unge. Det skal vi have gjort op med. Jeg vil gerne have en diskussion om, hvem der skal gå i gymnasiet. Det skulle gerne være unge, der ønsker sig et højt bogligt niveau og har de boglige evner til at få en god studentereksamen og mulighed for at gennemføre en videregående uddannelse bagefter. Alle unge skal have mulighed for at følge deres drømme, hvis de har talentet til det og vil knokle for at nå dem, men tallene kan tyde på, at nogle af de unge måske ville trives bedre på andre uddannelser end en gymnasial”, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Der er en række forbehold forbundet med opgørelsen af fravær på de gymnasiale uddannelser. Det gælder blandt andet forskellig registreringspraksis af fravær fra skole til skole og lærer til lærer. Desuden kan man ikke ud fra opgørelsen vurdere, hvorfor eleven er registreret fraværende. Det kan således både være tale om sygdom, forsinkelse eller andet fravær.
Opgørelsens hovedresultater
Elever med lave karakterer i grundskolen har højere fravær:
Elever med et gennemsnit på under 4 i grundskolen har et gennemsnitligt fravær på 18 pct. Elever med karaktergennemsnit mellem 4 og 7 har 14 pct. fra- vær, elever med karaktergennemsnit mellem 7 og 10 har 10 pct. fravær og elever med 10 og derover i gennemsnit har 8 pct. fravær.
Fraværet er markant højere på de 2-årige uddannelser end på de 3- årige uddannelser:
Fraværet på de 3-årige gymnasiale uddannelser var gennemsnitligt 9-10 pct. i skoleåret 2021/2022. Til sammenligning var fra- været på de 2-årige gymnasiale uddannelser gennemsnitligt 18-20 pct. i samme periode.
Størstedelen af eleverne har 10 pct. fravær eller derunder:
Mere end halvdelen af eleverne (56 pct.) på de gymnasiale uddannelser havde en fra- værsprocent på 10 pct. eller derunder i skoleåret 2021/2022, mens 5 pct. af eleverne på de gymnasiale uddannelser havde mere end 30 pct. fravær. En markant større andel af eleverne på de 2-årige uddannelser havde mere end 30 pct. fravær (20-26 pct.) sammenlignet med eleverne på de 3-årige uddannelser (3-4 pct.).
Fraværet falder med niveauet for forældrenes højest fuldførte ud- dannelse:
Elever, hvis forældre har grundskolen som højest gennemførte uddannelse har 14 pct. fravær. Elever, hvis forældre har en erhvervsud- dannelse eller gymnasial uddannelse som højest gennemførte uddannelse, har ca. 12-13 pct. fravær, mens elever, hvis forældre har gennemført en vi- deregående uddannelse, har 10 pct. fravær.