Hop til indhold

Målrettede sociale indsatser i dagtilbud kan have en positiv betydning for trivsel og læring hos børn i udsatte positioner. Det viser en ny evaluering, som er udarbejdet for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet af Implement Consulting Group og Danmarks Evalueringsinstitut.

15 kommunale puljeprojekter har arbejdet med målrettede sociale indsatser, hvor de har haft fokus på at styrke, udvikle og systematisere samarbejdet om børn i udsatte positioner mellem dagtilbud og forældre, sundhedsplejen, socialrådgivere og frivillige aktører. Formålet med alle indsatserne har været at mindske betydningen af negativ social arv ved at styrke læring og trivsel for børn i udsatte positioner.

Evalueringen viser, at det på tværs af de kommunale projekter er sandsynliggjort, at ni identificerede elementer kan være med til at styrke samarbejdet mellem dagtilbud og forældre, sundhedsplejen, socialrådgivere og frivillige aktører, hvilket ser ud til at kunne have en positiv betydning for læring og trivsel for børn i udsatte positioner. Det bemærkes dog, at der kan være en række andre generelle forhold, der også har påvirket børnenes læring og trivsel i perioden, som indsatsernes resultater ikke kan isoleres fra.

De ni betydningsfulde elementer er:

  1. Hjemmet som ramme for samarbejde med familier
  2. Læring ved brug af fysiske redskaber (fx ”læringskuffert” eller ”sprogkuffert” med læringsmaterialer)
  3. Målrettet inspiration og praktisk guidning til forældre
  4. Tematiserede forældrearrangementer
  5. Fast systematik i samtaler med forældre og fagprofessionelle
  6. Styrkede tværfaglige møder for en helhedsorienteret tilgang
  7. Tværfaglig rådgivning til det pædagogiske personale i dagtilbuddet
  8. Overgangsmøder
  9. Systematiske trivselsvurderinger

Der er en stor variation i indsatsernes omkostninger herunder omkostninger forbundet med tidsforbrug og afvikling af enkelte aktivitet i indsatserne. Omkostningerne for indsatserne er derfor estimeret i evalueringen, så interesserede kommuner kan anvende dem i overvejelser omkring implementering af de tilhørende aktiviteter.

Indsatserne og elementerne skal ses som eksempler på inspirerende praksis til andre kommuner, der ønsker at afprøve tiltag for at styrke læring og trivsel for børn i udsatte positioner.

Evalueringen er udarbejdet som en del af et modningsprojekt, hvilket betyder, at de faglige indsatser er udviklet fra at være en løsere defineret idé til en mere klart defineret indsats. Evalueringen har undersøgt resultaterne fra forsøg i 14 kommuner med målrettede sociale indsatser i dagtilbud. De kommunale modnede projekter har modtaget midler fra en ansøgningspulje, som indgår i den politiske aftale ”Stærke dagtilbud – alle børn skal med i fællesskabet” fra 2017.

Læs den fulde evalueringsrapport (pdf) og inspirationsmateriale (pdf)

Læs mere om målrettede sociale indsatser i dagtilbud (emu.dk)

Materialet består af

Inspirationsmateriale:

  • Tre videoer, én med hver af følgende samarbejdspartner: Forældre, socialrådgivere og sundhedsplejersker
  • Inspirationsrapport med eksempler fra praksis i de kommunale projekter og viden, der kan inspirere til arbejdet med sociale indsatser i dagtilbud

Evalueringsrapport med tværgående analyser, betydningsfulde elementer, omkostninger, resultater samt viden om forankring og implementering af 15 kommunale projekter

Bag om materialet

  • Forsøg med målrettede sociale indsatser i dagtilbud er et initiativ i den politiske aftale ”Stærke dagtilbud – alle børn skal med i fællesskabet” fra 2017 indgået mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og DF, S og RV. Der var afsat 52,1 mio. kr. til en kommunal ansøgningspulje. I perioden 2018-2022 har 14 kommuner fået midler til at igangsætte en række indsatser målrettet børn i udsatte positioner.
  • 14 kommuner fik tildelt midler fra ansøgningspuljen til 15 kommunale puljeprojekter, hvoraf et puljeprojekt afsluttede før tid, og det har derfor ikke været muligt at evaluere.
  • Evalueringens fund er baseret på kvantitative data om indsats og resultater, samt kvalitative interview om erfaringer og omkostninger forbundet med den enkelte indsats.