Som en del af aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram fra foråret 2024 bliver der nu nedsat en ekspertgruppe for folkeskolens prøver. Ekspertgruppen skal bidrage med viden om, hvordan prøverne virker i dag og komme med anbefalinger til forbedringer af bl.a. prøvernes rammer, indhold og udformning. Derudover skal ekspertgruppen se på, hvordan man kan justere prøvetrykket på lang sigt. Det skal ses i sammenhæng med, at folkeskoleforligskredsen allerede har besluttet at reducere antallet af obligatoriske prøver i udskolingen fra otte til seks fra skoleåret 2025/2026.
”Folkeskolen er under forandring. Det bliver en mere praktisk skole, flere valgfag og bedre mulighed for at fordybe sig i fagene. Og det er klart, at prøverne skal følge med. Folkeskolens prøver har – ikke underligt – meget stor opmærksomhed. I den seneste tid er der mange, der har ment noget om prøver. Derfor glæder jeg mig til, at vi med ekspertgruppens anbefalinger får et konkret og gennemarbejdet grundlag for at diskutere folkeskolens prøver” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
”Folkeskolens prøver er i dag en væsentlig del af afslutningen på mange års skolegang, og derfor er det en spændende opgave, ekspertgruppen har fået. Jeg glæder mig til arbejdet med de mange vigtige emner og nuancer, som ekspertgruppen skal tage fat på, når den skal udarbejde sine anbefalinger” siger Peter Dahler-Larsen, professor ved Institut for Statskundskab på Københavns Universitet og formand for ekspertgruppen.
Ekspertgruppens anbefalinger skal tage højde for de allerede vedtagne ændringer i folkeskolens prøver i folkeskolens kvalitetsprogram. Arbejdet skal også ses i sammenhæng med Fagfornyelsen og anbefalingerne fra ekspertgruppen for ChatGPT og andre digitale hjælpemidler. Ekspertgruppen skal afrapportere sine anbefalinger til børne- og undervisningsministeren i løbet af sommeren 2026.
Ekspertgruppens medlemmer
- Ekspertgruppegruppen kommer til at bestå af følgende medlemmer:
- Formand Peter Dahler-Larsen, professor ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet
- Michael Andersen, chefkonsulent, Danmarks Evalueringsinstitut
- Simon Calmar Andersen, professor ved Institut for Statskundskab og leder af TrygFondens Børneforskningscenter, Aarhus Universitet
- Solveig Troelsen, lektor, VIA University College
- Kaj Østergaard, lektor, VIA University College
- Maria Roneklindt, lærer ved Antvortskov Skole, Slagelse
- Lea Bay Pedersen, næstformand for Danske Skoleelever
Ekspertgruppen mødes første gang i december for at starte sit arbejde. Når ekspertgruppen har præsenteret sine anbefalinger, skal de drøftes med folkeskoleforligskredsen og drøftes med Sammen om Skolen.
Læs Kommissorium for ekspertgruppen for folkeskolens prøver (pdf)
Færre prøver i folkeskolen
Med aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram bliver antallet af obligatoriske prøver i udskolingen reduceret fra otte til seks.
Fra skoleåret 2025/2026 sker der følgende ændringer i folkeskolens prøver:
- Mundtlig engelsk ændres fra at være en bunden prøve til en udtræksprøve.
- De to udtræksblokke sammenlægges til én udtræksblok, hvorfra der trækkes én prøve. Derved reduceres antallet af udtræksprøver fra to til én.
- De skriftlige udtræksprøver fjernes.
- Den praktiske/mundtlige prøve i idræt fjernes fra udtræksblokken, og idræt bliver et fag uden en afsluttende prøve.
- Den samlede udtræksblok reduceres fra 11 mulige udtræksprøver til seks.
- Udtræksblokken består således af mundtlige prøver i engelsk, tysk/fransk, historie, samfundsfag, kristendomskundskab og matematik.