Hop til indhold

I en ny undersøgelse har PISA testet elevernes kreative tænkning. Den viser, at de danske elever er blandt dem, der klarer sig bedst.

Danske elever scorer i gennemsnit 35,5 point i kreativ tænkning på en pointskala fra 0-60. Dermed scorer danske elever over OECD-gennemsnittet og på niveau med Finland og Estland. Sådan lyder en af konklusionerne i en ny rapport udarbejdet af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) for Børne- og Undervisningsministeriet. Norge og Sverige deltog ikke i undersøgelsen.

Kreativ tænkning er evnen til at få og udvikle originale og brugbare idéer i forhold til både formidling og problemløsning. Eleverne har fx skullet skrive dialoger til små tegneserier eller foreslå forskellige løsninger på samfundsproblemer.

Note: Elevers gennemsnitlige score i kreativ tænkning. Resultater, der afviger signifikant fra OECD-gennemsnittet, er angivet med fed.

Størstedelen af de danske elever har et højt niveau

Generelt klarer størstedelen af de danske elever sig rigtig godt i kreativ tænkning. 89,6 procent af eleverne ligger på eller over kompetenceniveau 3, der ifølge OECD er udtryk for et tilstrækkeligt niveau af kreativ tænkning. Kun 1,8 procent af de danske elever ligger på det laveste kompetenceniveau. I OECD som helhed ligger 78,3 procent af eleverne på niveau 3, mens 6,9 procent af eleverne ligger på det lavest kompetenceniveau. Undersøgelsen viser, at piger i gennemsnit er bedre til kreativ tænkning end drenge.

PISA undersøger også, hvordan elevernes testresultater påvirkes af, hvilken skole de går på. I OECD-landene forklarer skole og elevsammensætning i gennemsnit 25,7 procent af forskellen i elevernes resultater, mens andelen i Danmark kun er 7 procent. Det betyder, at det har mindre betydning for elevernes evne til kreativ tænkning, præcist hvilken skole en elev går på, end det har i de fleste andre lande. Danske skoler har dermed en mere ensartet kvalitet og elevsammensætning end skolerne i OECD generelt.

”Det er opløftende, at danske elever er så gode til at tænke kreativt. Jeg er især glad for, at elevernes evne til kreativ tænkning ikke afhænger af, hvilken skole de går på. Det viser, at vi har et skolesystem, hvor vi på tværs af landet fremmer elevernes evne til arbejde kreativt med ideer og løsninger. Den udvikling understøtter vi også med den nye folkeskoleaftale, hvor eleverne fremover får mulighed for en mere praktisk og kreativ hverdag,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

Fakta om PISA 2022 Kreativ tænkning

PISA (Programme for International Student Assessment) er en international undersøgelse af 15-åriges kompetencer. PISA gennemføres af den internationale organisation OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development).

I Danmark er PISA 2022 gennemført af et konsortium bestående af VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd) og Danmarks Statistik med University College Lillebælt, VIA University College og Københavns Professionshøjskole som underleverandører.

I Danmark deltog cirka 7.800 elever på 347 uddannelsesinstitutioner i PISA 2022.

Ud over hoveddomænerne matematik, læsning og naturfag afvikles der i hver PISA runde et såkaldt innovativt domæne, der undersøger nye måder at foretage faglige test. Kreativ tænkning er PISA 2022’s innovative domæne, og skal altså ikke gentages i fremtidige PISA-runder.

I testopgaverne bliver eleverne bl.a. bedt om at finde på forskellige og originale ideer til at løse problemer eller fortælle historier. De skal også lave kreative layouts af forskellige informationer, fx layoute en plakat for en videnskabsfestival. Se eksempler på opgaven i rapporten.