Den senest gennemførte undersøgelse af danskernes basale færdigheder som viser, at ca. 13 pct. blandt de 16-65 årige har mindre gode læsefærdigheder. Det svarer til ca. 460.000 personer.
Samtidig viser tal fra Børne- og Undervisningsministeriet, at kun én procent af de 30-64 årige er blevet testet for ordblindhed med Ordblindetesten.
En arbejdsgruppe bestående af regeringen og arbejdsmarkedets parter har derfor haft til opgave at udarbejde en række konkrete anbefalinger til, hvordan flere voksne i fremtiden screenes for ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder. Arbejdsgruppen har også set på, hvordan screening kan følges op med et relevant undervisningstilbud.
Arbejdsgruppen peger blandt andet på, at medarbejdere, som f.eks. selv er blevet screenet for ordblindhed eller har modtaget et undervisningstilbud, kan fungere som rollemodeller og nøglepersoner på arbejdspladsen. De kan nemlig være med til at bryde tabuer om læse- og skrivevanskeligheder og sikre, at kollegaer takker ja til at blive screenet.
”Alt for mange voksne har aldrig fået hjælp til at håndtere deres ordblindhed, fordi der ikke var samme fokus på ordblindhed, da de var børn, som der heldigvis er i dag. Den manglende hjælp har måske for en del af dem været en barriere for at deltage i efter-og videreuddannelse. Arbejdsgruppen har nu afleveret deres anbefalinger. Det er et vigtigt skridt på vejen til, at de voksne kan få den rette hjælp, og at der er gode muligheder for at ud uddanne sig gennem hele arbejdslivet,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye
Arbejdsgruppen har bestået af repræsentanter fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), KL, Beskæftigelsesministeriet og Børne-og Undervisningsministeriet.
Læs hele rapporten med anbefalingerne fra arbejdsgruppen (pdf)
Om trepartsaftalens arbejdsgruppe
Regeringen og arbejdsmarkedsparter har med Trepartsaftale om langsigtede investeringer i voksen-, efter- og videreuddannelse nedsat en arbejdsgruppe bestående af arbejdsmarkedets parter med det formål at udvikle modeller for, hvordan flere voksne screenes og evt. testes for ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder, samt hvordan der følges op med konkrete undervisningstilbud.
Regeringen træffer herefter beslutning om afprøvning af konkrete modeller på baggrund af arbejdsgruppens anbefalinger. Afprøvningen skal sikre grundlaget for at etablere en virksom og varig indsats for løft af voksnes basale færdigheder, herunder ved at understøtte, at flere gør brug af almen voksen- og efteruddannelse.
Resultaterne af afprøvningen skal munde ud i anbefalinger til varige indsatser herunder anbefalinger til disponeringen af den varige reserve afsat med Trepartsaftale om langsigtede investeringer i voksen-, efter- og videreuddannelse fra 2027 og frem.
Læs mere om Trepartsaftalen om langsigtede investeringer i voksen-, efter- og videreuddannelse