Hop til indhold

Nu starter skoleåret igen. Og i undervisningsministeriet er vi ved at forberede de forandringer af folkeskolen, som blev aftalt før sommerferien. Det handler blandt andet om at styrke forbindelsen mellem skolen og erhvervslivet.

For vi har brug for en skole, hvor teori og praksis går mere hånd i hånd. Mange elever har et behov for at se en tydeligere årsag til, at de skal lære engelsk, matematik og alle de andre fag. Den forklaring kan mange få på en arbejdsplads.

Derfor indfører vi obligatorisk erhvervspraktik for alle elever, så de får mulighed for at opleve arbejdsmarkedet på nærmeste hold. Vi styrker også praktiske fag i udskolingen som madkundskab, teknologi og håndværk og design.

Ligesom vi som noget helt nyt indfører Juniormesterlære, hvor de ældste elever kan vælge at gå i skole tre dage om ugen og tilbringe de sidste to dage hos en virksomhed.

Det giver eleverne en unik mulighed for at opleve arbejdsmarkedet og få praktisk erfaring inden for et område, der motiverer og interesserer dem.

Jeg har aldrig brudt mig om sloganet “skolen for livet, ikke erhvervslivet”. Hvorfor dog dette modsætningsforhold? Skolen må aldrig blive nok i sig selv.

Den nye folkeskolereform tager et vigtigt skridt mod en skole, der ruster eleverne til tilværelsen uden for klasseværelset.

Men hvis alle de mange intentioner også skal realiseres til gavn for eleverne, kræver det, at danske virksomheder åbner døren for endnu flere skoleelever og måske endda tager imod det nye tilbud om at blive inviteret helt ind i skolebestyrelsen.

Vi har en stolt tradition i Danmark for, at danske virksomheder spiller en positiv rolle i lokalsamfundet – jeg håber, at man i erhvervslivet er klar til at fortsætte dette til gavn for vores fælles folkeskole.