Kommuner, skoler, forældre og elever kan bruge resultaterne som et udviklingsredskab, netop fordi de tager højde for en række af de socioøkonomiske forskelle, der er blandt eleverne.
Prøvekaraktererne og de tilhørende referenceberegninger er dog blot én indikator ud af flere, som siger noget om skolernes udvikling og kvalitet. Man kan derfor ikke bruge de socioøkonomiske referencer til at tegne et entydigt billede af kvaliteten på skolerne, ligesom skolernes indsatser også skal ses i forhold til andre lokale rammebetingelser som eksempelvis måden, man organiserer specialundervisning på.
Læs mere om de socioøkonomiske referenceberegninger og se nøgletallene i ministeriets datavarehus
Faktaboks om socioøkonomiske baggrundsvariable |
---|
Beregningen af de socioøkonomiske referencer er baseret på oplysninger på individniveau. Karakterdataene er baseret på indberetninger til STIL, mens alle oplysningerne vedrørende elevens baggrundsforhold er hentet fra registre hos Danmarks Statistik.
|