Et nyt refleksionsværktøj kan hjælpe skoleledelserne til at undersøge og udvikle en mere varieret skoledag. Værktøjet skal understøtte skolernes arbejde med at implementere bevægelse, understøttende undervisning, åben skole, lærer-pædagog-samarbejde og lektiehjælp og faglig fordybelse.
Værktøjet består af forslag til proces, arbejdsspørgsmål og gode råd inden for seks temaer:
- Understøttende undervisning
- Lektiehjælp og faglig fordybelse
- Bevægelse
- Åben skole
- Lærer-pædagog-samarbejde
- En varieret skoledag
Værktøjet er fleksibelt og kan anvendes, som det bedst giver mening for det enkelte ledelsesteam. Formålet er at tilbyde skoleledelserne et værktøj, der kan støtte dem i at kvalificere arbejdet med at implementere en række centrale elementer i folkeskolereformen. Det skal også give bedre grundlag for at lære af og dele erfaringer om udviklingen af den længere og varierede skoledag.
Værktøjet er udviklet af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) i samarbejde med Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. Værktøjet skal ses i sammenhæng med, at læringskonsulenterne frem til den 15. april har en hotline, der tilbyder vejledning og sparring om organisering af en mere varieret skoledag.