Hop til indhold

Hvert år uddeler undervisningsministeren årets Undervisningsmiljøpris til ansøgere, der har gjort en helt særlig indsats for at skabe, fremme og opretholde et godt undervisningsmiljø.

”God trivsel kommer ikke af sig selv. Årets vindere af undervisningsmiljøprisen er levende bevis på, at det godt kan lykkes med en fælles indsats og en god portion vilje og gå-på-mod”. Det var nogle af de ord, som dette års vindere – vejlederteamet i adfærd, kontakt og trivsel (AKT) på Rosengårdsskolen i Odense og 5.x på Øster Farimagsgades Skole i København – fik med på vejen, da de i dag fik overrakt Undervisningsmiljøprisen. Med i prisen følger 50.000 kroner til hver af vinderne.

Rosengårdsskolens AKT-team arbejder systematisk og forebyggende med at skabe god trivsel, og resultatet har vist sig gennem færre konflikter og gensidig respekt blandt eleverne. For 5.x på Øster Farimagsgades Skole gælder, at eleverne gennem positiv interaktion, ansvar og fokus på bevægelse og indretning har taget et aktivt medansvar for undervisningsmiljøet i klassen.

”Et godt undervisningsmiljø er afgørende for, at eleverne trives og lærer mest muligt. Derfor er det værd at fremhæve institutioner, der gør en særlig indsats på området. Årets vindere har begge arbejdet med at gøre det gode undervisningsmiljø til en naturlig og konstant del af skoledagen. Begge eksempler viser, at det betaler sig at sætte handling bag de gode ideer – og det kan både være de voksne og eleverne, der gør det,” siger minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby.

Læs de to begrundelser for, hvorfor netop de fortjente prisen nedenfor.

Hvad er Undervisningsmiljøprisen?

Prisen uddeles til en klasse, årgang, lærergruppe, skole eller et uddannelsessted, der har gjort en særlig indsats for elevernes eller de studerendes undervisningsmiljø. Den særlige indsats kan både handle om det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø.

Prisen uddeles til to institutioner inden for kategorierne 1. Folkeskoler, frie grundskoler og efterskoler, 2. Gymnasiale uddannelser, 3. Øvrige ungdomsuddannelser og 4. Voksen- og videregående uddannelser.
Bag Undervisningsmiljøprisen står Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling i samarbejde med Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM).

Undervisningsmiljøet på skolerne har særligt væres i fokus siden 2001, hvor alle skoler og uddannelsesinstitutioner begyndte at udarbejde en undervisningsmiljøvurdering.

Vinderne af Undervisningsmiljøprisen 2016

AKT vejlederteamet på Rosengårdsskolen i Odense har på forbilledlig vis skabt et systematisk og fortløbende trivselsarbejde, som hvert år omfatter alle elever i 0.-6. klasse. Ud fra en antagelse om at læring forudsætter trivsel, er Rosengårdsskolens vejlederteam lykkes med at skifte fokus fra brandslukning til forebyggelse i skolens trivselsarbejde.

Hver elevårgang gennemløber et forebyggende trivselsforløb, hvor vejlederteamet formidler redskaber med forskelligt fokus, lige fra sikker chat til konfliktløsning og ”Giraf-Ulv”-forløb. Skolen oplever færre konflikter, større forståelse og gensidig respekt i den meget sammensatte og forskelligartede elevgruppe.

Rosengårdsskolens systematiske arbejde og struktur på de forskellige forløb kan inspirere AKT-teams på andre skoler til at flytte fokus fra brandslukning til struktureret forebyggelse.

5.x på Øster Farimagsgades Skole har med deres indsats demonstreret, hvordan elevinddragelse, medbestemmelse og fokus på fællesskab kan være den bærende kultur i arbejdet med undervisningsmiljø.

5.x har næsten uden lærerindblanding vist, at et godt undervisningsmiljø også handler om at spørge: ”Hvorfor gør vi sådan? Og kunne vi gøre noget andet?” Det handler ikke nødvendigvis om nye møbler, men måske om at smide nogle møbler ud og skabe plads. Det handler ikke nødvendigvis om fancy ture og dyre arrangementer, men om at være sammen og nærværende.

5.x har lavet en KARMA model (Kollaboration, Ansvar, Refleksion, Mål, Aktivitet) som udgangspunkt for den elevledede klasse, og klasselæreren har øvet sig i at have ja-hatten på. Et konkret arbejde med positiv interaktion, selvstyring, ansvar, bevægelse og varieret indretning har skabt en motiveret elevgruppe som ikke bare 100 procent egenhændigt har udformet og indsendt en ansøgning til Undervisningsmiljøprisen, men som tydeligvis også er stolte over, og glade for at gå i skole.