1. Folkeskolen skal nære elevernes håndværkerdrømme

  • Investering i nye og renoverede faglokaler, værksteder og udstyr
  • Valgfag i 7.-9. klasse på erhvervsskolerne
  • Lærere fra erhvervsuddannelserne gennemfører undervisning og aktiviteter i folkeskolen 
  • Obligatorisk prøve i det obligatoriske praktiske/musiske valgfag i 8. klasse 
  • Barrierer for skoleelevers ophold på virksomheder skal fjernes
  • Praksisfaglighed i læreruddannelsen

2. Opgør med automatvalget

  • Et nationalt program for valg af ungdomsuddannelse for alle elever i 7. - 9. klasse
  • Systematisk tilgang til uddannelsesvalg i 7. – 9. klasse
  • Nyt undervisningsforløb ”Uddannelses- og erhvervskendskab” i 8. og 9. klasse 
  • Ny model for uddannelsesparathedsvurdering
  • Styrket kollektiv vejledning i 7. – 9. klasse 
  • Kompetenceudvikling af vejledere og folkeskolelærere 

3. Kommunerne skal have større ansvar for søgningen

  • Kommunerne skal sætte lokale mål for søgningen til ungdomsuddannelserne

4. Flere skal vælge rigtigt første gang

  • Følge effekten af adgangsforudsætninger til gymnasiale uddannelser med henblik på at understøtte øget søgning til erhvervsuddannelserne

5. 10. klasse skal pege i retning af erhvervsuddannelserne

  • Ekspertudvalg: Hvordan kan 10. klasse erhvervsrettes, så flere vælger en erhvervsuddannelse
  • Understøttelse af 10. klasseaktivitet på erhvervsskolerne

6. Begejstring og faglig stolthed er grundpiller i erhvervsuddannelserne

  • Ny og fælles fortælling som led i rebranding af erhvervsuddannelserne
  • Øget brug af eksterne gæstelærere på erhvervsskolerne
  • Bedre muligheder for supplering og adgangskurser til de videregående uddannelser
  • Etablering af en simpel kommunikativ model for videreuddannelsesmuligheder
  • Erhvervsuddannelserne er studiekompetencegivende med adgang til GSK 
  • Dannelse inkluderes i formålsbestemmelsen for erhvervsuddannelserne
  • Iværksætteri og virksomhedsstart på grundforløbet

7. Attraktive ungdomsmiljøer

  • Udvikling og udbredelse af god praksis om ungdomsmiljøer, herunder den gode modtagelse, traditioner for afslutning, for eksempel medaljer, samt identitetsskabelse og fællesskab 
  • Krav om decentral supervision af nye erhvervsuddannelseslæreres undervisningspraksis
  • Forsøg med bedre muligheder for kostophold på erhvervsskoler i tyndt befolkede områder
  • Økonomisk ramme til øget udbud af erhvervsuddannelser i tyndt befolkede områder

8. Mere tid til afklaring og til at fordybe sig i fagene

  • Adgangskurser for voksne på erhvervsskolerne
  • Adgangen til grundforløbets 1. del udvides til op til to år efter 9. eller 10. klasse
  • Nyt 10 ugers introducerende og afklarende grundforløb (GF+) for de ældre unge og voksne

9. Kvaliteten skal være endnu bedre

  • Kvalitetstilskud i 2019-2022 til digitalisering, ungdomsmiljø og gæstelærere
  • Øget gennemsigtighed gennem præsentationer af data over erhvervsskolernes nøgletal
  • Styrket kvalitetstilsyn og skærpede sanktioner

10. Større sikkerhed for at få en praktikplads

  • Nyt praktikpladstilsagn
  • Erhvervsskolernes praktikpladsopsøgende indsats udvides
  • Status på praktikpladssituationen
  • Bedre tilbud til praktikvejledere i virksomheder

11. Social- og sundhedsuddannelserne skal appellere til flere

  • Lønrefusion til praktikvirksomheder i overgangen mellem grund- og hovedforløbet
  • Forsøgsramme til forsøg på social- og sundhedsuddannelserne

12. Frihed til erhvervsskolerne

  • Bedre muligheder for at oprette nye lokale erhvervsuddannelser
  • Nye procedurer for løbende og smidigere markedstilpasninger af erhvervsuddannelser
  • Forenkling af reglerne og tydeliggørelse af faglige udvalgs og erhvervsskolernes opgaver
  • Krav om obligatoriske handlingsplaner for øget gennemførelse og talentspor afskaffes.
  • Professionalisering af og øget ansvar til erhvervsskolernes bestyrelser
Sidst opdateret: 11. september 2018