Hop til indhold

I aftalen "Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden" fremgår det, at erhvervsskoler løbende kan søge om udgiftsneutrale forsøg med erhvervsuddannelserne, herunder eux, som indebærer fravigelse fra erhvervsuddannelsesloven med tilhørende bekendtgørelser.

Forsøgene skal være udgiftsneutrale. Det vil sige, at forsøgene ikke må medføre øgede statslige taxameterudgifter pr. elev. Forsøgene må ikke være i strid med anden lovgivning og almindelige retsgrundsætninger, f.eks. forringe elevers grundlæggende rettigheder efter erhvervsuddannelsesloven.

Ansøgning om forsøg

Ansøgninger om forsøg sendes til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). STUK behandler som udgangspunkt ansøgninger om forsøg én gang årligt. Frist for ansøgninger er den 1. oktober.

Ansøgningen indsendes til eudforsoeg@stukuvm.dk.

Skolen kan udforme ansøgningen med udgangspunkt i denne skabelon (pdf).

I ansøgningen skal skolen angive hvilke regler og eventuelle tilhørende bekendtgørelser, som skolen ansøger om lov til at fravige. Herudover skal ansøgningen indeholde oplysninger om forsøget, forsøgsperiode og det forventede antal elever i forsøget.

Skolen skal begrunde ansøgningen ved for eksempel at beskrive, hvor skolen i dag oplever udfordringer relateret til den regel, der søges om tilladelse til at fravige.

Afgørelse

STUK træffer afgørelse om forsøg efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede uddannelser (REU).

Der lægges i afgørelsen vægt på, at forsøget er i overensstemmelse med formålet med erhvervsuddannelserne, jf. erhvervsuddannelsesloven kapitel 1. Herunder at uddannelsen skal imødekomme arbejdsmarkedets behov for erhvervsfaglige og generelle kvalifikationer og give de uddannelsessøgende grundlag for videreuddannelse.

For at kunne godkende fravigelse af erhvervsuddannelsesloven er det endvidere væsentligt, at forsøgets indhold og formål er velbeskrevet, så det er muligt efterfølgende at følge op på, om forsøget havde den tilsigtede virkning.

Evaluering

Det vil indgå i forsøget, at skolen – ved forsøgets afslutning – skal udarbejde en evaluering. Evalueringen vil indgå i vurderingen af, om der behov for justering af reglerne på det område, som der har været forsøg med. 

Der kan også – afhængigt af et forsøgs konkrete udformning og omfang – være behov for delopfølgninger/delevalueringer undervejs i forsøgsperioden.

Sidst opdateret: 4. april 2025