EUD-læringskonsulenternes rådgivning bidrager til kvalitetsudvikling og kapacitetsopbygning gennem skolens ledelse, med afsæt i skolens udfordringer. Et rådgivningsforløb er målrettet erhvervsskolernes ledelse og øvrige relevante medarbejdere på skolen. I rådgivningsforløbene samarbejder læringskonsulenterne og skoler forandringsteoretisk med udgangspunkt i forskningsbaseret viden og lovende praksis.
Et rådgivningsforløb
Et rådgivningsforløb kan vare op til et år afhængigt af skolens udfordringer og forløbets karakter.
Læringskonsulenterne og skolerne udvikler i fællesskab en forandringsmodel, der systematisk analyserer skolens nuværende situation og opstiller både kortsigtede og langsigtede mål. Forløbet inkluderer implementering af de ønskede ændringer baseret på medellen samt planer for at sikre varig forankring.
Læringskonsulenterne rådgiver skolen gennem hele forløbet og forventes at være i kontakt med skolen cirka en gang om måneden. Der er altid to læringskonsulenter tilknyttet et rådgivningsforløb.
Rådgivningsforløbene tager udgangspunkt i ét af de fire klare mål og kan indeholde følgende temaer:
- Styrkelse af søgning fra 9. og 10. klasse til erhvervsuddannelserne.
- Styrkelse af lærepladsindsatser og overgang fra grundforløb til hovedforløb.
- Styrkelse af kvalitet i undervisningen.
- Øget fastholdelse af elever i uddannelsen.
Læringskonsulenterne kontakter de skoler, der er udtrukket i det risikobaserede tilsyn og tilbyder dem et forløb tilpasset skolens udfordringer. Skoler er i stigende grad selv begyndt at henvende sig for sparring og nævner i evalueringer at systematik, fastholdelse af fokus og erfaringsspredning er særlige relevant i samarbejdet.