Om videnscentrene
Hvor længe er tilskudsperioden?
Tilskudsperioden er fireårig og løber fra 1. januar 2021 til 31. december 2024.
Har videnscentrene særlige dækningsområder?
Der er etableret ni videnscentre inden for de forskellige tværgående teknologi- og håndværksmæssige områder samt ét videnscenter for anvendelse af it i undervisningen, der går på tværs af alle erhvervsuddannelser.
Videnscentrene har ikke særlige dækningsområder, og elever og lærere fra hele Danmark skal tilskyndes at benytte videnscentrenes særlige udstyr og viden på områderne.
Hvem skal videnscentrene samarbejde med?
Videnscentrene skal samarbejde med og inddrage de relevante faglige udvalg. Videnscentrene kan for eksempel benytte advisory boards med deltagelse af eksperter fra virksomheder, repræsentanter fra relevante faglige udvalg og det lokale uddannelsesudvalg, som kan konsulteres om den teknologiske udvikling og nye arbejdsområder.
Kan videnscentrene overføre uforbrugte midler?
Videnscentrene kan overføre uforbrugte driftsmidler fra et tilskudsår til et andet. Eventuelle uforbrugte dele af tilskuddet i de enkelte år (inklusiv eventuelt overførte midler fra tidligere år), skal tilbagebetales til tilskudsyder, medmindre de uforbrugte midler er omfattet af pkt. A eller B.
A. Uforbrugte driftsmidler på 100.000 kr. og derover:
Hvis beløbet er 100.000 kr. eller derover, skal tilskudsmodtager skriftligt anmode om at overføre de uforbrugte midler til næste tilskudsår. Overførslen skal godkendes af styrelsen. Anmodningen skal begrundes.
I begrundelsen skal tilskudsmodtageren medtage:
- Det uforbrugte beløbs størrelse.
- Forklaring på hvorfor det fulde beløb ikke er anvendt i perioden.
- Forklaring på nødvendigheden af overførslen, og hvad det overførte beløb skal anvendes til.
B. Uforbrugte driftsmidler på under 100.000 kr.:
Hvis beløbet er under 100.000 kroner, kræver overførslen til næste tilskudsår alene, at tilskudsmodtager meddeler dette til tilskudsyder.
Anmodningen/meddelelsen om overførsel af uforbrugte midler fremsendes sammen med udarbejdelse af de kommende mål- og aktivitetsplaner samt budgetter for de enkelte år.
Er elever, som sendes til videnscentret skolehjemsberettigede?
Elever, som undervises på et videnscenter, kan optages på skolehjem, for så vidt angår den del af deres uddannelse, hvor deres undervisning er henlagt til den skole, som har en kostafdeling.
Videnscentrenes opgave med bæredygtighed og grøn omstilling
Hvor mange midler er der afsat til bæredygtighed og grøn omstilling?
Der er med Aftale om udmøntning af pulje til grøn efteruddannelse og opkvalificering af 2. november 2021 afsat 54 mio. kr. til ni videnscentre, svarende til 6 mio. kr. til hver, som er blevet udbetalt til videnscentrene i 2021 og skal bruges i perioden 2021 til 2024. Derudover er der med Aftale om udmøntning af pulje til grøn efteruddannelse og opkvalificering i 2022 af 6. april 2022 afsat 4 mio. kr. til CIU i perioden 2022 til 2024.
Hvilke mål og opgaver skal videnscentrene løfte i forbindelse med midler til bæredygtighed og grøn omstilling?
Med midler til bæredygtighed og grøn omstilling udvides videnscentrenes formål og opgaveportefølje til også at omfatte opgaver relateret til udarbejdelse og afprøvning af nye undervisningsforløb og materialer med fokus på bæredygtighed og grøn omstilling m.v. med henblik på bred anvendelse på både erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser inden for deres eksisterende uddannelsesområder. Derudover skal videnscentrene bistå med kompetenceudvikling inden for bæredygtighed og grøn omstilling af undervisere på både erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser. Læs mere om videnscentrenes mål og opgaver.
Hvordan defineres videnscentrenes arbejde med bæredygtighed og grøn omstilling?
I forhold til bæredygtighed og grøn omstilling henvises til, at erhvervsuddannelsernes bidrag kan tænkes som efterspørgsel efter kompetencer, der kan understøtte den grønne omstilling i forhold til fx affaldshåndtering, håndtering af skov- og vandressourcer, reducering af co2-udledning, miljøbeskyttelse, reduceret energi- og vandforbrug, genanvendelse, sundhed, trivsel, renovering med videre, men også at understøtte elevernes viden om og forståelse for bæredygtighed som begreb. Samtidig kan de enkelte erhvervsskoler bidrage til den grønne omstilling og elevernes generelle forståelse for og viden om bæredygtighed ved at indkøbe og anvende bæredygtige materialer i undervisningen, f.eks. bæredygtige byggematerialer, sikre mindre co2-udledning og samtidig understøtter elevernes kompetencer inden for grøn omstilling og bæredygtighed.
Hvordan indarbejdes AMU i videnscentrenes arbejde?
Med midler til bæredygtighed og grøn omstilling er videnscentrenes målgruppe udvidet til også at dække AMU. Det betyder, at videnscentrene også skal bruge midlerne til at udarbejde og afprøve nye undervisningsforløb og –materialer med henblik på bred anvendelse på både erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser. Der er ikke på forhånd fastlagt en bestemt fordeling af midler eller opgaver mellem eud og AMU.
Hvem skal videnscentrene samarbejde med vedr. bæredygtighed og grøn omstilling?
Udarbejdelsen af nye undervisningsforløb og -materialer i relation til bæredygtighed og grøn omstilling skal ske efter dialog med bl.a. erhvervsakademier, andre vidensinstitutioner, efteruddannelsesudvalg og de faglige udvalg.