Det europæiske samarbejde inden for erhvervsuddannelserne kaldes for København-processen. Samarbejdet omfatter over 30 lande, og bygger på København-erklæringen fra 2002.
I den forpligtede undervisningsministre fra 31 europæiske lande og arbejdsmarkedets parter på europæisk niveau sig på at styrke samarbejdet inden for de erhvervsrettede grund- og efteruddannelser.
Målet for samarbejdet
Målet for samarbejdet er i særlig grad:
- at øge mobilitet
- anerkendelse af uddannelse
- samarbejde om kvalitetssikring
- øget adgang til erhvervsuddannelse
Siden 2010 har der været betydeligt fokus på nationale reformer og udvikling af erhvervsuddannelserne, herunder arbejdspladsbaseret læring.
De aktuelle strategiske mål er fastlagt i Osnabrück-deklarationen fra 2020, som opfølgning på Riga konklusionerne fra 2015. Den nuværende deklaration fastlægger prioriteter for samarbejdet frem mod 2025 samt konkrete mål for perioden 2021-2025. De nye mål for samarbejdet for perioden 2020-2025 har til formål at styrke erhvervsuddannelserne gennem nationale reformer og initiativer inden for fire prioriterede indsatsområder.
Læs om Osnabrück-deklarationen fra 2020 (ec.europa.eu)
Fælles europæiske redskaber
I det europæiske samarbejde inden for erhvervsrettet grund- og efteruddannelser samarbejdes om en række fælles europæiske redskaber. De er udviklet for at gøre uddannelser og kvalifikationer mere gennemsigtige, sammenlignelige og overførbare og øge fleksibiliteten og kvaliteten i undervisningen.
Brugge-kommunikéet (op.europa.eu)
Riga conclusions (op.europa.eu)
Se en deltaljeret oversigt over de fælles europæiske redskaber