Erhvervsuddannelsernes grundforløb er bygget op omkring fire hovedområder.
På grundforløbets 1. del udbyder den enkelte skole ’fagretninger’, som leder dig på vej mod dit valg af uddannelse.
Valg du skal træffe
Det første, du skal orientere dig mod og vælge imellem, er hovedområder.
Når du søger om optagelse på en erhvervsskole skal du vælge hovedområde. Hvis du allerede ved, hvilken fagretning, du er mest interesseret i, skriver du også det i ansøgningen.
Inden for de første to uger af grundforløbets 1. del træffer du dit endelige valg af fagretning. Først ved slutningen af grundforløbets 1. del, skal du vælge den uddannelse, du vil fortsætte i.
De fire hovedområder
De fire hovedområder er:
- Omsorg, sundhed og pædagogik
- Kontor, handel og forretningsservice
- Fødevarer, jordbrug og oplevelser
- Teknologi, byggeri og transport.
Fagretninger på grundforløbets 1. del
En fagretning er et tema, der introducerer dig for en gruppe af erhvervsuddannelser, som har noget fagligt tilfælles. For eksempel kan fagretningen "Bæredygtigt hus" være rettet mod uddannelserne til murer, tømrer, VVS’er, elektriker, anlægsstruktør, bygningsstruktør, brolægger, tagdækker og bygningssnedker. Fagretningen giver dig indblik i branchen.
Uddannelsesmålene for grundforløbets 1. del er fælles for alle hovedområder, selv om undervisningen foregår i forskellige erhvervsfaglige kontekster.
Skolens udbud og tilrettelæggelse af fagretninger
Den enkelte skole kan udbyde fagretninger inden for de hovedområder, som skolen er godkendt til.
En fagretning skal sammensættes af uddannelser, der har faglige fællesskaber og samtidig appellerer til unge. Fagretningen skal sammensættes, så der er lærepladsmuligheder og et tydeligt beskæftigelsessigte.
Skolerne skal udbyde fagretninger, der er sammensat, så eleverne gennem undervisningen udvikler en bred faglighed. Fagretningerne danner grundlag for skolernes holddannelser. Fagene integreres i helhedsorienterede, tværgående og projektorganiserede forløb.