Her får eleverne mulighed for at være for eksempel 1-2 dage om ugen på en virksomhed, erhvervsuddannelse, FGU-institution eller kommunal ungdomsskole.
De resterende dage får de undervisning i folkeskolen, men i færre fag – som minimum dansk og matematik.
Forberedelse til juniormesterlære
Den enkelte kommune skal inden for de lovgivningsmæssige ramme lave en lokalt tilpasset model for juniormesterlære.
I foråret 2025 udgiver Styrelsen for Undervisning og Kvalitet et vejledningsmateriale, der understøtter kommunernes implementering af ordningen.
Styrelsen for It og Læring vil ligeledes inden starten på skoleåret 2025/2026 udgive vejledningsmateriale om juniormesterlære på UddannelsesGuiden, der understøtter skolers og KUI’s formidling af ordningen målrettet elever og forældre.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har i efteråret 2024 desuden præsenteret juniormesterlære på KL’s regionale temamøder og webinarer om ordningen.
Fordeling af undervisningstid
Elever i juniormesterlæreordningen skal som minimum have dansk og matematik i op til fire femte-dele af den samlede undervisningstid på 1.400 timer.
I op til to femte-dele af den samlede undervisningstid, skal eleverne i juniormesterlære være i praktik eller praktiske undervisningsforløb.
På den måde får elever i juniormesterlære lige så meget undervisning som dem, der ikke er i juniormesterlære.
Folkeskolens afgangseksamen med juniormesterlære
Elever, der vælger at komme i juniormesterlære, afslutter folkeskolen med en afgangseksamen med juniormesterlære i 9. klasse.
De første elever, der kan få en afgangseksamen med juniormesterlære, er 9. klasseeleverne i skoleåret 2025/2026.
For at bestå folkeskolens afgangseksamen med juniormesterlære skal eleven
- opnå et karaktergennemsnit på mindst 2 i henholdsvis dansk og matematik i de bundne prøver (mundtlig dansk, skriftlig dansk og skriftlig matematik)
- gennemføre en afsluttende evalueringssamtale om juniormesterlæreforløbet.
Folkeskolens afgangseksamen med juniormesterlære giver adgang til erhvervsuddannelserne uden eux.
Samarbejdet mellem erhvervsliv, kommuner og skoler
En arbejdsgruppe med deltagere fra arbejdsmarkedets parter og parter i Sammen om Skolen skal bidrage til at identificere og beskrive udfordringer og muligheder i samarbejdet mellem erhvervslivet, kommunerne og skolerne om juniormesterlære.
Arbejdsgruppen skal for eksempel drøfte, hvordan det bliver attraktivt og let for virksomhederne at stille sig til rådighed for ordningen.
Arbejdsgruppen forventer at afrapportere i foråret 2025.
Regler og rammer
Lovforslaget, der indeholder bestemmelserne om juniormesterlære, er vedtaget i Folketinget den 12. december 2024.
Bekendtgørelsen om juniormesterlære var i offentlig høring i januar 2025. Den endelige bekendtgørelse offentliggøres i foråret 2025.
Derudover er der en række øvrige bekendtgørelser, der bliver revideret ved implementeringen af juniormesterlære:
- Bekendtgørelse om folkeskolens prøver
- Bekendtgørelse om tilsynet med folkeskolens elever i skoletiden
- Bekendtgørelse om vejledning af unge om valg af ungdomsuddannelse og erhverv m.v.
- Bekendtgørelse om statens erstatningsordning
- Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og kvalitetsaftaler m.v. i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne- og ungehjem
- Bekendtgørelse om folkeskoleelever i praktik (arbejdstitel på ny bekendtgørelse fra 2025).