Eliteidrætsklasser og talentklasser i musik skal understøtte, at alle elever udfordres, så de bliver så dygtige, som de kan.
Hvem kan gå i elite- og talentklasser?
Normalt kan optagelse i en folkeskole alene betinges af rent objektive kriterier som for eksempel afstand mellem skole og hjem og om eleven har søskende, der allerede går på skolen. Bestemmelserne giver en særlig mulighed for, at optagelse af elever i eliteidrætsklasser og talentklasser i musik kan ske på baggrund af en vurdering af hhv. elevernes sportslige niveau og musikalske forudsætninger.
Det bemærkes, at skolerne ikke kan afvise en elev fra optagelse i en eliteklasse i idræt eller talentklasse i musik på baggrund af andre subjektive kriterier som for eksempel vurderinger af elevens sociale kompetencer eller faglige niveau.
En distriktsskoleelev, som på baggrund af sit sportslige eller musikalske niveau, afvises fra en særlig elite- eller talentklasse på sin distriktsskole, skal optages i en af distriktsskolens almindelige klasser.
Det er videre en lokal beslutning, hvordan begrebet eliteidrætsklasser eller talentklasse i musik defineres og udfoldes, og dermed også hvordan elever med et særligt talent nærmere skal afgrænses.
Eliteidrætsklasser
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om at oprette særlige eliteklasser i idræt i 7.-10. klasse, hvor optagelse af elever kan ske på baggrund af en vurdering af elevernes sportslige niveau.
Skolen kan tilrettelægge undervisningen, så den understøtter elevernes talent og giver dem de bedst mulige rammer for at kunne træne samtidig med, at skolen sikrer gode rammer for elevernes skolearbejde.Undervisningen skal tilrettelægges inden for folkeskolelovens rammer og skal leve op til de almindelige regler om mål og indhold, timetal m.v.
Talentklasser i musik
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at oprette særlige talentklasser i musik fra børnehaveklassen til 10. klasse. Optagelse af elever i disse klasser kan ske på baggrund af en vurdering af elevernes musikalske forudsætninger. Det er op til lokal beslutning, hvordan vurderingen m.v. skal tilrettelægges.
Skolen kan tilrettelægge undervisningen, så den understøtter elevernes talent for musik. Undervisningen skal tilrettelægges inden for folkeskolelovens rammer og skal leve op til de almindelige regler om mål og indhold, timetal m.v.
Undervisningspligten kan i begrænset omfang opfyldes ved musikskoleundervisning eller eliteidrætsudøvelse i idrætsforening
Skolelederen kan tillade, at en elev i begrænset omfang opfylder sin undervisningspligt ved at deltage i undervisning i en kommunal eller statsligt støttet musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening, jf. Folkeskolelovens §33, stk. 9.
Det er en lokal beslutning på den enkelte skole at vælge at gøre brug af § 33, stk. 9. Den enkelte skolebestyrelse skal fastlægge principper for, hvornår der gives fri til eliteidræt eller musikskoleundervisning, og i hvilket omfang. Det er skolelederen, der på baggrund af principperne vurderer, om det er fagligt forsvarligt, at en elev i tidsmæssigt begrænset omfang ikke deltager i den almindelige undervisning, og i forhold til hvilke dele af skoledagen det mest hensigtsmæssigt kan finde sted.
Lovgivning og relevante paragraffer
- Eliteidrætsklasser: § 25, stk. 4
- Talentklasser i musik: § 25, stk. 5
- Opfyldelse af undervisningspligten i idrætsforening eller musikskole: § 33, stk. 9
- Skolebestyrelsens principper om opfyldelse af undervisningspligten i idrætsforening eller musikskole: § 44, stk. 2, nr. 3
Læs mere
- Ordningen vedrørende eliteidrætsklasser i bemærkningerne til lovforslaget om indførelsen af en længere og mere varieret skoledag - se afsnit 2.2 (retsinformation.dk)
- Ordningen vedrørende talentklasser i musik i bemærkningerne til lovforslaget om indførelsen af muligheden for at oprette talentklasser i musik og integrerede biblioteker - se afsnit 2.2 (retsinformation.dk)