Vejledningen i grundskolen skal hjælpe eleverne mod valg af ungdomsuddannelse.
I folkeskolen skal vejledningen spille sammen med folkeskolens obligatoriske emne; Uddannelse og job. Vejledningen skal give eleverne alsidig viden om forskellige uddannelses- og erhvervsmuligheder og introduktion til ansøgningsprocessen til ungdomsuddannelserne.
Det er den kommunale ungeindsats, der står for vejledningen sammen med skolen. I kommunens sammenhængende plan for skole- og vejledningsindsatsen skal det beskrives, hvordan skole- og vejledningsindsatsen spiller sammen.
På nogle skoler, blandt andet nogle efterskoler og nogle privatskoler, står skolerne selv for al vejledning. På disse skoler er det op til skolerne selv at beslutte, hvordan og i hvilket omfang, der gives vejledning.
Kollektiv vejledning gives til alle elever i 7.-9. og 10. klasse
Kollektiv vejledning er vejledningsaktiviteter for hele eller dele af klassen, som skal forberede eleverne til valg af ungdomsuddannelse ved udgangen af 9. eller 10. klasse.
I den kollektive vejledning skal eleverne udfordres i deres forestillinger om valg af uddannelse og af job, så valg af uddannelse sker på et reflekteret og oplyst grundlag.
Der skal være progression og differentiering i vejledningen, og den skal understøtte elevens refleksioner om egne kompetencer og potentialer.
I den kollektive vejledning indgår som minimum:
- Introduktion til optagelse.dk, studievalgsportfolio og information om processen frem mod ansøgning til ungdomsuddannelse
- Introduktion til forskellige ungdomsuddannelser og uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder
- Introduktion til Uddannelsesguiden (ug.dk) og eVejledning
- Informationsmøder for elever og forældre.
Udover kollektiv vejledning er der også introduktionskurser i 8. klasse, brobygning i 9. og 10. klasse og mulighed for praktik, der kan hjælpe den unge godt på vej mod valg af ungdomsuddannelse.
Særligt målrettet skole- og vejledningsindsats til elever, der har behov for det
Kommuner skal fortsat tilbyde en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats for de elever, som har behov for det i 8.-10. klasse, så disse elever fortsat får den undervisning og vejledning, der skal til for, at de kan vælge, påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse.
Efter afskaffelsen af uddannelsesparathedsvurderingen (UPV) er der ikke længere centralt fastsatte regler for vurdering og registrering af elevernes personlige, sociale og praksisfaglige forudsætninger for at begynde på og gennemføre en ungdomsuddannelse.
Der er skærpede krav til den kommunale sammenhængende plan for skole- og vejledningsindsatsen. Heri skal kommunerne beskrive, hvordan de vil tilrettelægge en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats for elever med behov herfor. I beskrivelsen skal det være tydeligt for elever og forældre, hvad der ligger til grund for at identificere elever med behov for en særligt målrettet skole- og vejledningsindsats, jf. § 4 i vejledningsbekendtgørelsen.
Den særlige indsats iværksættes i samarbejde mellem skolens leder og den kommunale ungeindsats.
Relevante paragraffer i Bekendtgørelse om vejledning af unge om valg af ungdomsuddannelse og erhverv m.v.
- Den sammenhængende plan m.v.: § 4
- Kollektiv vejledning: §§ 5-6
- Særligt målrettet skole- og vejledningsindsats: § 7