Hop til indhold

Der er nedsat en ekspertgruppe for Fagfornyelsen, som med afsæt de politiske pejlemærker for Fagfornyelsen, skal komme med anbefalinger til tilrettelæggelsen af Fagfornyelsen, herunder blandt andet den konkrete udvikling af Folkeskolens Fagplaner og et udviklingsprogram, som skal bidrage til at motivere og sætte gang i lokal udvikling af undervisning og implementeringen af fagplanerne. 

En nærmere beskrivelse af ekspertgruppens opgave fremgår af kommissoriet.

Læs kommissoriet for ekspertgruppen (pdf)

Ekspertgruppens medlemmer

  • Alexander von Oettingen, rektor, UC Syd (formand)
  • Lise Tingleff Nielsen, områdechef for grundskole, Danmarks Evalueringsinstitut (formand)
  • Ane Qvortrup, professor, Syddansk Universitet
  • Dennis Hornhave, undervisnings- og udviklingsansvarlig hos Skoletjenesten Kolding/Kolding Stadsarkiv
  • Helle Bjerg, skoleleder, Skolen på Grundtvigsvej, Frederiksberg Kommune
  • Ida Geertz-Jensen, Formand for folkeskolesektionen, Dansklærerforeningen, lærer, Slotsparkens Friskole, Jægerspris
  • Lene Tanggaard, rektor, Designskolen Kolding, professor, Aalborg Universitet
  • Peter Staun Kastholm, direktør, Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser
  • Thomas Illum Hansen, forskningschef, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole 

Ekspertgruppens arbejde

Arbejdet i ekspertgruppen vil være baseret på bred inddragelse og åbenhed, så arbejdet med at udvikle læreplaner kan ske i samarbejde med praksis. Ekspertgruppen vil række ud til en bred gruppe af aktører i og omkring skolen undervejs i deres arbejde. Dette vil gøre det muligt, at viden og erfaringer fra praksis bringes ind i ekspertgruppens arbejde. Siden her opdateres løbende med planlagte inddragelsesaktiviteter.  

Når ekspertgruppen afslutter sit arbejde, vil ekspertgruppens anbefalinger blive offentliggjort.

Nedenfor vil der løbende blive lagt baggrundsmateriale fra ekspertgruppens drøftelser. Materialerne vil have karakter af foreløbige arbejdspapirer. Materialerne skal understøtte ekspertgruppens løbende drøftelser og er ikke udtryk for ekspertgruppen eller Børne- og Undervisningsministeriets endelige forståelser, overvejelser og anbefalinger. 

 
Sidst opdateret: 21. maj 2024