I februar 2025 traf folkeskoleforligskredsen beslutning om rammerne for det videre arbejde med Fagfornyelsen. Forligskredsen bakker op om ekspertgruppens anbefalinger med enkelte justeringer.
Ekspertgruppens anbefalinger
Ekspertgruppen har løbende været i dialog med blandt andre elever, lærere og fagdidaktikere, der har bidraget med vigtige perspektiver på ekspertgruppens arbejde.
Ekspertgruppens beslutningsgrundlag indeholder anbefalinger til
- et nyt format for folkeskoles fagplaner
- sammenhængen mellem folkeskolens fagplaner og vejledende materiale
- sammenhængen mellem indholdet i folkeskolens fagplaner og folkeskolens test og prøver
- sammenhæng mellem folkeskolens fagplaner og læremidler
- hvordan de nuværende obligatoriske emner og tværgående temaer fortsat skal indgå i fagplanerne
- teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskole
- videre tilrettelæggelse af Fagfornyelsen, herunder et udviklingsprogram.
Læs ekspertgruppens beslutningsgrundlag (pdf)
Se layoutet eksempel på format for folkeskolens fagplaner for natur/teknologi (pdf)
Næste skridt i arbejdet med Fagfornyelsen
21 fagudvalg bestående af lærere og fagdidaktikere udvikler fagplaner for de enkelte fag med udgangspunkt i det besluttede format for folkeskolens fagplaner.
Fagudvalgene får sparring af en rådgivningsgruppe, der har til formål at sikre, at intentioner og pejlemærker for Fagfornyelsen videreføres i arbejdet med de enkelte fags fagplaner frem til skoleåret 2027/2028, hvor fagplanerne træder i kraft.
Baggrund for ekspertgruppens arbejde
Ekspertgruppen blev nedsat i forbindelse med Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram af 19. marts 2024, hvor det blandt andet blev besluttet at erstatte de nuværende læreplaner med nye fagplaner. Ekspertgruppen fik til opgave at udvikle et enkelt format for de nye fagplaner, som skal tage udgangspunkt i fagenes formål og kernestof.
Ekspertgruppens arbejde skulle ske med udgangspunkt i seks politiske pejlemærker for Fagfornyelsen.
Se de politiske pejlemærker for Fagfornyelsen.
En nærmere beskrivelse af ekspertgruppens opgave fremgår af kommissoriet.
Læs kommissoriet for ekspertgruppen (pdf)
Læs tillæg til kommissorium om teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen (pdf)
Ekspertgruppens medlemmer
- Alexander von Oettingen, rektor, UC Syd (formand)
- Lise Tingleff Nielsen, områdechef for grundskole, Danmarks Evalueringsinstitut (formand)
- Ane Qvortrup, professor, Syddansk Universitet
- Dennis Hornhave, undervisnings- og udviklingsansvarlig hos Skoletjenesten Kolding/Kolding Stadsarkiv
- Helle Bjerg, skoleleder, Skolen på Grundtvigsvej, Frederiksberg Kommune
- Ida Geertz-Jensen, Formand for folkeskolesektionen, Dansklærerforeningen, lærer, Slotsparkens Friskole, Jægerspris
- Lene Tanggaard, rektor, Designskolen Kolding, professor, Aalborg Universitet
- Peter Staun Kastholm, direktør, Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser
- Thomas Illum Hansen, forskningschef, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Sådan har ekspertgruppen arbejdet
Arbejdet i ekspertgruppen har været baseret på bred inddragelse og åbenhed for at sikre, at udviklingen af fagplanerne sker i samarbejde med praksis og med folkeskolens parter og interessenter. Ekspertgruppen har i løbet af 2024 været i dialog med en bred gruppe af aktører i og omkring skolen undervejs i deres arbejde.
Læs mere om ekspertgruppens inddragende arbejde og Fagfornyelsens forløb
Herunder findes baggrundsmateriale fra ekspertgruppens drøftelser. Materialerne har karakter af foreløbige arbejdspapirer og har haft til formål at understøtte ekspertgruppens løbende drøftelser. Indholdet skal derfor betragtes som udtryk for ekspertgruppens foreløbige overvejelser, og svarer derfor ikke nødvendigvis til ekspertgruppens endelige anbefalinger.
Ekspertgruppens møde 1: Torsdag den 29. februar 2024
Dagsorden
Opsamling
Andet materiale fra mødet
- Faghæfte dansk (emu.dk)
- Faghæfte Matematik (emu.dk)
- STX dansk 2017 (pdf)
- STX matematik A - vejledning 2022 (pdf)
- Læreplan dansk 1976 (digitalelaereplaner.dk)
- Læreplan regning og matematik 1976 (digitalelaereplaner.dk)
- Foreløbigt overblik over formelle træk ved folkeskolens læreplaner gennem tiden (pdf)
- Overblik over interessenter (pdf)
Ekspertgruppens møde 3: Tirsdag den 9. april 2024
Dagsorden
Opsamling
Andet materiale fra mødet
- Baggrund om Fælles Mål (pdf)
- Baggrund om obligatoriske emner (pdf)
- Baggrund om tværgående temaer (pdf)
- Nordisk læreplansudvikling: Erfaringer fra nordisk læreplansnetværk (pdf)
- Struktur for læreplaner i Norge, Sverige og Finland (pdf)
- Erfaringer med læreplansudvikling fra Wales og Irland (pdf)
- Baggrund om prøver og test på folkeskoleområdet (pdf)
- Læreplaner som prisme for fagfornyelse, Thomas Illum Hansen (pdf)
Ekspertgruppens møde 4: Fredag den 19. april 2024
Ekspertgruppens møde 6: Mandag den 17. juni 2024
Dagsorden
Opsamling
Andet materiale fra mødet
- Læs arbejdsdokumentet for baggrund om teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen (pdf)
- Læs arbejdsdokumentet for skitse over mulige håndteringer af tværgående elementer (pdf)
- Mark Holler Oplæg for ekspertgruppe for Fagfornyelsen om teknologiforståelse (pdf)
- Ole Sejer Iversen Oplæg for ekspertgruppe for Fagfornyelsen om teknologiforståelse (pdf)
Ekspertgruppens møde 7: Onsdag den 14. august 2024
Dagsorden
Opsamling
Andet materiale fra mødet
- Læs arbejdsdokumentet med eksempler på elevinddragelse i læreplaner og prøvevejledninger for folkeskolen og STX (pdf)
- Læs arbejdsdokumentet Specialundervisning og Anden specialpædagogisk bistand til elever i folkeskolen, herunder 10. klasse (pdf)
- Læs rapporten Motiverende undervisning – ifølge børnene (taenketanken.mm.dk)
- Specialpædagogik - historisk og aktuelt. Ane Qvortrup, professor i almendidaktik på Syddansk Universitet (pdf)
Ekspertgruppens møde 8: Tirsdag den 20. august 2024
Dagsorden
Opsamling
Andet materiale fra mødet
- Læs arbejdsdokumentet for baggrund om læremidler (pdf)
- Rådgivningsgruppen for Fælles Måls anbefalinger om vejledningsmateriale (pdf)
Ekspertgruppens møde 9: Fredag den 6. september 2024
Dagsorden
Opsamling
Andet materiale fra mødet
- Læs arbejdsdokumentet Anbefalingsudkast vedr. teknologiforståelse i folkeskolen (pdf)
- Læs arbejdsdokumentet Baggrund om EU’s arbejde med digital uddannelse og teknologiforståelse (pdf)
- Læs arbejdsdokumentet Udkast til anbefalinger vedr. tværgående elementer i folkeskolens fagplaner (pdf)
Ekspertgruppens møde 13: Tirsdag den 26. november 2024
Dagsorden
Opsamling
Øvrigt materiale
"Grundlag for nyt format for Folkeskolens Fagplaner: Et arbejdsdokument om forslag til nyt fagplansformat for folkeskolen” er udarbejdet som en del af arbejdet i ekspertgruppe for Fagfornyelsen. Dokumentet udfolder intentionerne bag og sætter flere ord på anbefalingerne det nye format for fagplaner.
Udarbejdelsen af dokumentet er foregået løbende i 2024 og nærværende dokument er den endelige version.
Dokumentet er udarbejdet af ekspertgruppemedlem Thomas Illum Hansen, Center for Anvendt Skoleforskning / UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og med bidrag fra ekspertgruppemedlemmer Ane Qvortrup, SDU og Lene Tanggaard, Designskolen Kolding.
Thomas Kaas fra Absalon (matematik), Claus Auning fra UC Syd (naturfag), Bolette Kremmer Hansen fra KP (håndværk og design), Heidi Eskelund Knudsen fra UCL (historie), Jette von Holst-Pedersen fra KP (fremmedsprog) samt Charlotte Hansen fra VIA (børnehaveklassen) har desuden bidraget til afprøvning og udvikling af det format, der beskrives i arbejdsdokumentet.
Læs arbejdsdokumentet om forslag til nyt fagplansformat for folkeskolen (pdf)
Læs de endelige anbefalinger fra ekspertgruppe for Fagfornyelsen