Hop til indhold

I februar 2025 traf folkeskoleforligskredsen beslutning om rammerne for det videre arbejde med Fagfornyelsen. Forligskredsen bakker op om ekspertgruppens anbefalinger med enkelte justeringer.

Læs mere om folkeskoleforligskredsens beslutning om rammerne for det videre arbejde med Fagfornyelsen

Ekspertgruppens anbefalinger

Ekspertgruppen har løbende været i dialog med blandt andre elever, lærere og fagdidaktikere, der har bidraget med vigtige perspektiver på ekspertgruppens arbejde.

Ekspertgruppens beslutningsgrundlag indeholder anbefalinger til

  • et nyt format for folkeskoles fagplaner 
  • sammenhængen mellem folkeskolens fagplaner og vejledende materiale 
  • sammenhængen mellem indholdet i folkeskolens fagplaner og folkeskolens test og prøver 
  • sammenhæng mellem folkeskolens fagplaner og læremidler
  • hvordan de nuværende obligatoriske emner og tværgående temaer fortsat skal indgå i fagplanerne 
  • teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskole
  • videre tilrettelæggelse af Fagfornyelsen, herunder et udviklingsprogram.

Læs ekspertgruppens beslutningsgrundlag (pdf)

Se layoutet eksempel på format for folkeskolens fagplaner for natur/teknologi (pdf)

Næste skridt i arbejdet med Fagfornyelsen

21 fagudvalg bestående af lærere og fagdidaktikere udvikler fagplaner for de enkelte fag med udgangspunkt i det besluttede format for folkeskolens fagplaner.

Fagudvalgene får sparring af en rådgivningsgruppe, der har til formål at sikre, at intentioner og pejlemærker for Fagfornyelsen videreføres i arbejdet med de enkelte fags fagplaner frem til skoleåret 2027/2028, hvor fagplanerne træder i kraft.  

Baggrund for ekspertgruppens arbejde 

Ekspertgruppen blev nedsat i forbindelse med Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram af 19. marts 2024, hvor det blandt andet blev besluttet at erstatte de nuværende læreplaner med nye fagplaner. Ekspertgruppen fik til opgave at udvikle et enkelt format for de nye fagplaner, som skal tage udgangspunkt i fagenes formål og kernestof. 

Ekspertgruppens arbejde skulle ske med udgangspunkt i seks politiske pejlemærker for Fagfornyelsen. 

Se de politiske pejlemærker for Fagfornyelsen.

En nærmere beskrivelse af ekspertgruppens opgave fremgår af kommissoriet.

Læs kommissoriet for ekspertgruppen (pdf)

Læs tillæg til kommissorium om teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen (pdf)

Ekspertgruppens medlemmer

  • Alexander von Oettingen, rektor, UC Syd (formand)
  • Lise Tingleff Nielsen, områdechef for grundskole, Danmarks Evalueringsinstitut (formand)
  • Ane Qvortrup, professor, Syddansk Universitet
  • Dennis Hornhave, undervisnings- og udviklingsansvarlig hos Skoletjenesten Kolding/Kolding Stadsarkiv
  • Helle Bjerg, skoleleder, Skolen på Grundtvigsvej, Frederiksberg Kommune
  • Ida Geertz-Jensen, Formand for folkeskolesektionen, Dansklærerforeningen, lærer, Slotsparkens Friskole, Jægerspris
  • Lene Tanggaard, rektor, Designskolen Kolding, professor, Aalborg Universitet
  • Peter Staun Kastholm, direktør, Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser
  • Thomas Illum Hansen, forskningschef, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole 

Sådan har ekspertgruppen arbejdet

Arbejdet i ekspertgruppen har været baseret på bred inddragelse og åbenhed for at sikre, at udviklingen af fagplanerne sker i samarbejde med praksis og med folkeskolens parter og interessenter. Ekspertgruppen har i løbet af 2024 været i dialog med en bred gruppe af aktører i og omkring skolen undervejs i deres arbejde. 

Læs mere om ekspertgruppens inddragende arbejde og Fagfornyelsens forløb

Herunder findes baggrundsmateriale fra ekspertgruppens drøftelser. Materialerne har karakter af foreløbige arbejdspapirer og har haft til formål at understøtte ekspertgruppens løbende drøftelser. Indholdet skal derfor betragtes som udtryk for ekspertgruppens foreløbige overvejelser, og svarer derfor ikke nødvendigvis til ekspertgruppens endelige anbefalinger.  

Dagsorden
Opsamling

Øvrigt materiale

"Grundlag for nyt format for Folkeskolens Fagplaner: Et arbejdsdokument om forslag til nyt fagplansformat for folkeskolen” er udarbejdet som en del af arbejdet i ekspertgruppe for Fagfornyelsen. Dokumentet udfolder intentionerne bag og sætter flere ord på anbefalingerne det nye format for fagplaner.

Udarbejdelsen af dokumentet er foregået løbende i 2024 og nærværende dokument er den endelige version.

Dokumentet er udarbejdet af ekspertgruppemedlem Thomas Illum Hansen, Center for Anvendt Skoleforskning / UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og med bidrag fra ekspertgruppemedlemmer Ane Qvortrup, SDU og Lene Tanggaard, Designskolen Kolding. 

Thomas Kaas fra Absalon (matematik), Claus Auning fra UC Syd (naturfag), Bolette Kremmer Hansen fra KP (håndværk og design), Heidi Eskelund Knudsen fra UCL (historie), Jette von Holst-Pedersen fra KP (fremmedsprog) samt Charlotte Hansen fra VIA (børnehaveklassen) har desuden bidraget til afprøvning og udvikling af det format, der beskrives i arbejdsdokumentet. 

Læs arbejdsdokumentet om forslag til nyt fagplansformat for folkeskolen (pdf)

Læs de endelige anbefalinger fra ekspertgruppe for Fagfornyelsen

Sidst opdateret: 20. februar 2025