Hop til indhold

Fagudvalg, der består af lærere og fagdidaktikere, er med til at udvikle folkeskolens fagplaner.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har nedsat fagudvalg, der skal udarbejde de nye læreplaner til folkeskolen kaldet folkeskolens fagplaner.

Fagudvalgene består af lærere og repræsentanter for fag- og vidensmiljøer. Medlemmerne er udpeget på baggrund af deres erfaring med og viden om faget og undervisningen i folkeskolen.

Frem mod 2027 udvikler fagudvalgene fagplaner og evt. vejledende materialer. Fagudvalgene vil løbende involvere og gå i dialog med sektoren og øvrige interessenter, der kan bidrage til at kvalificere fagudvalgenes arbejde.

Folkeskolens fagplaner træder i kraft fra skoleåret 2027/2028. 

Fagudvalgenes arbejde i 2024

Fagudvalgenes arbejde startede på et kick-off-arrangement i oktober 2024, hvor fagudvalgene mødtes for første gang.

I resten af 2024 vil fagudvalgene have de første drøftelser af deres fag og gå i dialog med lærere, repræsentanter for professionshøjskoler, CFU, videncentre og universiteter gennem Børne- og Undervisningsministeriets faggrupper. 

Fagudvalgene indleder ligeledes drøftelser af, hvordan de sikrer bred involvering af praktikere og fag- og videnspersoner i udviklingen af fagplanerne fra 2025-2027. 

Læs kommissorium for fagudvalg 2024 (pdf)

Medlemmer af fagudvalgene

Professionshøjskoler, videnscentre, universiteter og folkeskolens parter, blandt andet Danmarks Lærerforening, har hjulpet med at foreslå medlemmer, som har kunnet ansøge om at blive en del af et fagudvalg. 

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har på baggrund af ansøgningerne udpeget medlemmer til fagudvalgene.

Udpegningen er sket ud fra en række kriterier om blandt andet god forståelse af fagligheden i folkeskolen, solid praksiserfaring og viden om faget og undervisningen, indsigt i hvad der motiverer og engagerer eleverne og en bred repræsentation fra forskellige fag- og vidensmiljøer samt hensyn til geografisk spredning og ligelig fordeling af køn.

Humanistiske fag

  • Louise Flensted-Jensen Rønberg, lektor, KP (forperson)
  • Nikolaj Elf, professor, Syddansk Universitet
  • Kenneth Reinecke Hansen, lektor, KP
  • Anette Vestergaard Søberg, pædagogisk konsulent, CFU UCL
  • Maiken Adelsten, lærer, Svartingedal Skole og og pædagogisk konsulent, CFU Bornholm, KP 
  • Leena Bækdal Jensen, lærer, Tingbjerg Skole 
  • Mette Thorgaard Hansen, lærer, Fællesskolen Favrdal-Fjelstrup 
  • Uffe Ladegaard, lektor, UCL (forperson)
  • Salka Nykjær Jørgensen, konsulent, Københavns kommune
  • Vicky Natasja Brommann, lærer, Munkevængets Skole
  • Helle Hovgaard Jørgensen, docent, UCL (forperson)
  • Christina Holm Poulsen, konsulent, Nordic Learning og ekstern lektor, Aarhus Universitet
  • Marianne Giannini, børnehaveklasseleder, Langelinieskolen
  • Lisbeth Berth, børnehaveklasseleder, Vibeskolen
  • Karoline Søgaard, lektor, KP (forperson)
  • Lise Fenger Poulsen, pædagogisk konsulent, CFU UC Syd
  • Lene Bygebjerg-Hove, lærer, Egtved Skole 
  • Lise Kondrup, lærer, Nordvestskolen 
  • Annette Søndergaard Gregersen, docent, KP (forperson)
  • Daniele Eychenne, pædagogisk konsulent, CFU KP
  • Rikke Hjort Hvillum, lærer, Skovvangskolen
  • Lotte Thillerup Rasmussen, lærer, Nymarksskolen og Tved Skole
  • Karen Margrethe Aarøe, lektor, UC Syd (forperson)
  • Kim Østerskov Andersen, lærer, Holmeagerskolen og pædagogisk konsulent, CFU Absalon
  • Signe Kragh Matthiessen, lærer, Brønshøjskole
  • Søren Spanner, lærer, Hans Rømer Skolen 
  • Mette Ginman, lektor, KP (forperson)
  • Kim Sandvad West, lektor, UC Syd
  • Lidija Milanovic, lærer, Modersmålsskolen København 
  • Loa Ingeborg Bjerre, lektor, UCL (forperson)
  • Kathrine Noes Sørensen, undervisnings- og udviklingsansvarlig, Skoletjenesten, Vikingeskibsmuseet
  • Jakob Ragnvald Egstrand, lærer, Løjtegårdsskolen
  • Søren Nørgaard Meinert, lærer, Vipperød Skole 
  • Lakshmi Sigurdsson, lektor, KP (forperson)
  • John Rydahl, konsulent, Folkekirkens Skoletjeneste
  • Niels Henrik Holdt Madsen, lærer, Kongehøjskolen 
  • Anne Mette Weller, lærer, Nymarksskolen
  • Anders Stig Christensen, lektor, UCL (forperson)
  • Mette Damgaard Jørgensen, lektor, UCL
  • Martin Sidney Langdal Topf, lærer, Lindevangskolen 
  • Christian Arnth Jørgensen, lærer, Pilegårdsskolen

Naturfag

  • Pernille Ulla Andersen, lektor, VIA University College (forperson)
  • Christina Frausing Binau, lærer, Skolen på Duevej og konsulent, Astra
  • Hanne Søgaard Grøn, lærer, Englystskolen 
  • Rikke Rask, lærer, Lindevangskolen
  • Jesper Heidemann Langhoff, lektor, KP (forperson)
  • Jørgen Løye Christiansen, lektor, Professionshøjskolen Absalon og KU
  • Marianne Gray Thomsen, lærer, Nordvestskolen
  • Mikkel Strange, lærer, Vestskolen, Afdeling Nordskov
  • Helle Kruse Krossá, lektor, UCL (forperson)
  • Ole Andersen, pædagogisk konsulent, CFU UCL
  • Ole Grevald, lærer, Klostermarksskolen
  • Jonas Albrekt Karmann, lærer, Egelundskolen
  • Thomas Kaas, lektor, Professionshøjskolen Absalon (forperson)
  • Steffen Overgaard, lektor, KP
  • Rikke Schnedler Teglskov Kristensen, pædagogisk konsulent, CFU UCL
  • Mette Thompson, konsulent, Helsingør kommune
  • Dorthe Pauck Due, lærer, Svartingedal skole
  • Mia Sehested Søgaard, lærer, Grønnemose Skole 
  • Lars Bechager, lærer, Skolen på Islands Brygge 
  • Kari Astrid Thynebjerg, lektor, Professionshøjskolen Absalon (forperson)
  • Hans Emil Sølyst Hjerl, pædagogisk konsulent, CFU UCL
  • Lene Boldt, lærer, Mølholm Skole 
  • Jan Henrik Barslund, lærer, Egebjerg Skole 

Praktiske/musiske fag

  • Henrik Bjørnemose Andersen, lektor, UC Syd (forperson)
  • Mie Buhl, professor, Aalborg Universitet
  • Marlene Muhlig, lærer, Søndermarkskolen og pædagogisk konsulent, CFU KP
  • Lykke Østrup Andersen, lærer, Holbergskolen
  • Bolette Kremmer Hansen, lektor, KP (forperson)
  • Rachel Zachariassen, lektor, UCL
  • Lene Pors Larsen, lærer, Sankt Annæ Gymnasium, Folkeskoleafdelingen
  • Ingrid Bianco Petersen, lærer, Skelgårdsskolen 
  • Andreas Bolding Christensen, lektor, UCL (forperson)
  • Henrik Taarsted Jørgensen, lektor, VIA University College
  • Malene Vissing Tønder, lærer, Tallerupskolen
  • Kirstine Brøndgaard, lærer, Skovshoved Skole
  • Majbritt Pless, lektor, UCL (forperson)
  • Merete Brask Vial, lektor, VIA University College
  • Nina Balling Hoffgaard, lærer, Gyvelhøjskolen
  • Mia Friberg Severin Andersen, lærer, Syvstjerneskolen
  • Jesper Juellund, lektor, KP (forperson)
  • Lone Sonne, lektor, VIA University College
  • Jakob Ørkeby Gregersen, lærer, Nørre Fælled Skole
  • Henrik Peder Christophersen, lærer, Holbergskolen
  • Lars Bo Andersen, docent, KP (forperson)
  • Mikkel Hjorth, docent, VIA University College
  • Mark Krogh Holler, pædagogisk konsulent, CFU UCN
  • Christel Aagaard Rasmussen, lærer, Langeskov Skole og Robothus Fyn
  • Sandra Elisabeth Rygaard Carstensen, lærer, Hobrovejens Skole 
  • Jonas Kvist, lærer, Heibergskolen 

 

Sidst opdateret: 14. november 2024