Hop til indhold

I Fagfornyelsen skal folkeskolens læreplaner fornyes og gøres mere enkle.

De nye læreplaner hedder folkeskolens fagplaner og bliver udviklet i et tæt samarbejde med praktikere og eksperter. Den brede inddragelse skal bidrage til fagplanernes relevans og forankring på skolerne.

Oversigt over hovedaktiviteter i udviklingen af folkeskolens fagplaner

I fold-ud-vinduerne herunder kan du læse mere om inddragelsesaktiviteterne i årene frem mod 2027, hvor folkeskolens fagplaner træder i kraft.

Vi opdaterer siden løbende.

2024

Ekspertgruppen for Fagfornyelsen udarbejder et beslutningsgrundlag til ministeren og folkeskoleforligskredsen med anbefalinger til et enkelt format for folkeskolens fagplaner og tilrettelæggelse af Fagfornyelsen.

Ekspertgruppen skal også give anbefalinger til sammenhængen mellem folkeskolens fagplaner og vejledende materialer, test og prøver, læremidler, obligatoriske emner og tværgående temaer og teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen samt kvalificere tilrettelæggelsen af et udviklingsprogram. 

Ekspertgruppen har stor opmærksomhed på at inddrage relevante praktikere, videnspersoner og parter i og omkring skolen, der kan kvalificere deres arbejde, og har løbende haft besøg af lærere, fagdidaktikere og elever til deres møder. 

Ekspertgruppen har blandt andet iværksat disse inddragelsesaktiviteter:

  • Et lærerpanel, som kan bidrage med et vigtigt praksisperspektiv, og som ekspertgruppen kan sparre med om deres anbefalinger. 
    Læs mere om lærerpanelet
  • En sparringsgruppe af skoleledere, der kan bidrage med et skoleledelsesperspektiv på arbejdet med fagplanerne.
  • Dialog og sparring med fagdidaktikere, der blandt andet er blevet inviteret til at holde oplæg på ekspertgruppemøderne.
  • Et forskerseminar, hvor der indsamles og reflekteres over emner, der er centrale for ekspertgruppens arbejde.
  • Deltagelse i forskellige dialogarrangementer med blandt andre folkeskolens parter, faglige foreninger mv.

Ekspertgruppen afleverer sine anbefalinger i slutningen af 2024.

Læs mere om ekspertgruppen for Fagfornyelsen.

 

I august 2024 modtog alle skoler en invitation til at komme med bidrag til Fagfornyelsen. Elever, lærere, pædagoger og skoleledere på de enkelte skoler opfordres til at drøfte, hvad der er vigtigt i udviklingen af folkeskolens fagplaner for at sikre, at fagplanerne bliver relevante og meningsfulde. 

Perspektiverne indgår i det videre arbejde i Fagfornyelsen og er et helt centralt bidrag til i Fagfornyelsen. 

Skolerne har modtaget materiale, der kan igangsætte drøftelserne.

Find materialet til skoler og elever

De bidrag, der er kommet ind til og med den 3. oktober 2024, har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet læst og videreformidlet til børne- og undervisningsministeren. I faktaarket, som er blevet delt med ekspertgruppen for Fagfornyelsen, kan du se hovedpointerne fra de bidrag.

Faktaark: Bidrag til Fagfornyelsen fra elever og skoler (pdf)

I efteråret 2024 blev en række fagudvalg nedsat. Frem til midten af 2027 skal fagudvalgene udarbejde forslag til indholdet i fagplanerne for de enkelte fag. Fagudvalgene består af to lærere og to fag- eller videnspersoner fra fx professionshøjskoler og CFU, som tilsammen har solid viden om deres fag og erfaring med undervisning i praksis. Enkelte fagudvalg er større. 

Fagudvalgene vil sikre bred involvering af praktikere og fag- og videnspersoner i udviklingen af fagplanerne.

Læs mere om fagudvalgene

Siden 2019 har faggrupper for hvert af folkeskolens obligatoriske fag rådgivet Styrelsen for Undervisning og Kvalitet om udvikling af folkeskolens fag.

Disse faggrupper skal også bidrage med rådgivning i Fagfornyelsen ved blandt andet at sparre med fagudvalgene. Faggrupperne vil fungere som sparringspartnere for fagudvalgene og vil dermed udgøre en del af en bredere inddragelse af flere praktikere og de faglige miljøer i udviklingen af fagplanerne.

Faggruppernes første møde om Fagfornyelsen blev holdt den 30. maj 2024.

Faggrupperne inddrages igen i slutningen af 2024, hvor de mødes med fagudvalgene.

Læs mere om faggrupperne

Ekspertgruppen for Fagfornyelsen inviterede en lang række forskere til et seminar for at diskutere de vigtigste opmærksomhedspunkter i udarbejdelsen af folkeskolens fagplaner. Drøftelserne tog udgangspunkt i skriftlige vidensbidrag, som forskerne havde udarbejdet forud for seminaret.

Læs opsamling fra forsker- og vidensseminaret den 17. september 2024 (pdf)

I efteråret 2024 holdt vi et dialogmøde for en række interesseorganisationer, der arbejder for et specifikt tema eller fx repræsenterer idræts-, erhvervs- eller kulturlivet, og som har fokus på folkeskolens fag og undervisning.

Læs opsamling fra dialogmødet den 30. september 2024 (pdf)

Sekretariatet for Fagfornyelsen er i løbende dialog med en række interessenter og har i 2024 holdt møder med bl.a. Danske Undervisningsforlag, professionshøjskolerne, CFU – Center for Undervisningsmidler og de faglige foreninger hos Danmarks Lærerforening.

2025

Fagudvalgene udvikler folkeskolens fagplaner med involvering af praktikere, fag- og videnspersoner. Første rå udkast forventes at ligge klar i midten af 2025.

I 2025 igangsættes et udviklingsprogram. Erfaringer fra udviklingsprogrammet skal indgå i fagudvalgenes arbejde med at udforme folkeskolens fagplaner og på den måde bidrage til, at fagplanerne bliver meningsfulde for lærerne og pædagogerne, der skal bruge dem.

Udviklingsprogrammet gennemføres af EVA – Danmarks Evalueringsinstitut.

2026

Fagudvalgenes arbejde med at udvikle folkeskolens fagplaner fortsætter indtil slutningen af 2026, hvor de afleverer fagplanerne. 

Udviklingsprogrammet fortsætter i 2026. 

2027

Fagudvalgene udvikler forventeligt vejledende materiale til fagplanerne.

Folkeskolens fagplaner tages i brug fra skoleåret 2027/2028. 

Udviklingsprogrammet fortsætter i 2027. Fra skoleåret 2027/2028, hvor folkeskolens fagplaner træder i kraft, skal programmet understøtte implementeringen af de nye fagplaner og den fortsatte udvikling af folkeskolens fagplaner. 

Sidst opdateret: 20. november 2024