Hop til indhold

Folkeskolens fagplaner bliver udviklet med omfattende inddragelse af praktikere, folkeskolens parter og eksperter.

I Fagfornyelsen skal folkeskolens læreplaner fornyes og gøres mere enkle.

De nye læreplaner hedder folkeskolens fagplaner og bliver udviklet i et tæt samarbejde med praktikere og eksperter. Den brede inddragelse skal bidrage til fagplanernes relevans og forankring på skolerne.

Oversigt over hovedaktiviteter i udviklingen af folkeskolens fagplaner

I fold-ud-vinduerne herunder kan du læse mere om inddragelsesaktiviteterne i årene frem mod 2027, hvor folkeskolens fagplaner træder i kraft.

Vi opdaterer siden løbende.

2024

Ekspertgruppen for Fagfornyelsen har i 2024 udarbejdet et beslutningsgrundlag til ministeren og folkeskoleforligskredsen med anbefalinger til et enkelt format for folkeskolens fagplaner og tilrettelæggelse af Fagfornyelsen.

Ekspertgruppen har også givet anbefalinger til sammenhængen mellem folkeskolens fagplaner og vejledende materialer, test og prøver, læremidler, obligatoriske emner og tværgående temaer og teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen samt kvalificere tilrettelæggelsen af et udviklingsprogram. 

Ekspertgruppen har haft stor opmærksomhed på at inddrage relevante praktikere, videnspersoner og parter i og omkring skolen til at kvalificere deres arbejde. Ekspertgruppen har løbende haft besøg af lærere, fagdidaktikere og elever til deres møder. 

Ekspertgruppen har blandt andet iværksat disse inddragelsesaktiviteter:

  • Et lærerpanel, som har bidraget med et vigtigt praksisperspektiv, og som ekspertgruppen har sparret med om deres anbefalinger. 
    Læs mere om lærerpanelet
  • En sparringsgruppe af skoleledere, der har bidraget med et skoleledelsesperspektiv på arbejdet med fagplanerne.
  • Dialog og sparring med fagdidaktikere, der blandt andet er blevet inviteret til at holde oplæg på ekspertgruppemøderne.
  • Et forskerseminar, hvor der blev indsamlet og reflekteret over emner med relevans for ekspertgruppens arbejde.
  • Deltagelse i forskellige dialogarrangementer med blandt andre folkeskolens parter, faglige foreninger mv.

Ekspertgruppen afleverede sine anbefalinger i december 2024.

Læs mere om ekspertgruppen for Fagfornyelsen.

 

I august 2024 modtog alle skoler en invitation til at komme med bidrag til Fagfornyelsen. Elever, lærere, pædagoger og skoleledere på de enkelte skoler blev opfordret til at drøfte, hvad der er vigtigt i udviklingen af folkeskolens fagplaner for at sikre, at fagplanerne bliver relevante og meningsfulde.

Skolerne fik tilsendt materiale til igangsættelse af drøftelserne.

Find materialet til skoler og elever

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har læst og videreformidlet bidragene til børne- og undervisningsministeren og ekspertgruppen for Fagfornyelsen. Faktaarket sammenfatter hovedpointerne fra bidragene.

Faktaark: Bidrag til Fagfornyelsen fra elever og skoler (pdf)

Perspektiverne indgår i det videre arbejde i Fagfornyelsen og er et helt centralt bidrag til i Fagfornyelsen. 

I efteråret 2024 nedsatte Styrelsen for Undervisning og Kvalitet 21 fagudvalg.

Frem til midten af 2027 skal fagudvalgene udarbejde forslag til indholdet i fagplanerne for de enkelte fag. Fagudvalgene består af to lærere og to fag- eller videnspersoner fra fx professionshøjskoler og CFU, som tilsammen har solid viden om deres fag og erfaring med undervisning i praksis. Enkelte fagudvalg er større. 

Fagudvalgene vil sikre bred involvering af praktikere og fag- og videnspersoner i udviklingen af fagplanerne.

Læs mere om fagudvalgene

Siden 2019 har faggrupper for hvert af folkeskolens obligatoriske fag rådgivet Styrelsen for Undervisning og Kvalitet om udvikling af folkeskolens fag.

Disse faggrupper har også bidraget med rådgivning i Fagfornyelsen. 

I maj 2024 deltog faggrupperne i et fælles møde om Fagfornyelsen. 

Faggrupperne blev inddraget igen i slutningen af 2024, hvor hver faggruppe mødtes med fagudvalget for det respektive fag.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har besluttet, at faggrupper for folkeskolens fag sættes i bero under Fagfornyelsen, mens fagudvalgene udarbejder folkeskolens fagplaner. 

Fagudvalgene og Sekretariatet for Fagfornyelsen vil fortsat involvere og gå i dialog med blandt andet praktikere og eksperter, der kan bidrage til at kvalificere fagudvalgenes arbejde. Hjemmesiden opdateres løbende med information om, hvordan lærere, videnspersoner og andre kan bidrage til Fagfornyelsen. 

Det forventes, at faggrupperne genetableres, når de nye fagplaner er trådt i kraft i skoleåret 2027/2028, så faggrupper igen kan rådgive STUK om fagene og understøtte implementeringen og den løbende udvikling af folkeskolens fagplaner.

Ekspertgruppen for Fagfornyelsen inviterede en lang række forskere til et seminar for at diskutere de vigtigste opmærksomhedspunkter i udarbejdelsen af folkeskolens fagplaner. Drøftelserne tog udgangspunkt i skriftlige vidensbidrag, som forskerne havde udarbejdet forud for seminaret.

Læs forskernes vidensbidrag til ekspertgruppen (pdf)

Læs opsamling fra forsker- og vidensseminaret den 17. september 2024 (pdf)

I efteråret 2024 holdt Styrelsen for Undervisning og Kvalitet et dialogmøde for en række interesseorganisationer, der arbejder for et specifikt tema eller fx repræsenterer idræts-, erhvervs- eller kulturlivet, og som har fokus på folkeskolens fag og undervisning.

Læs opsamling fra dialogmødet den 30. september 2024 (pdf)

Sekretariatet for Fagfornyelsen er i løbende dialog med en række interessenter og har i 2024 holdt møder med blandt andre Danske Undervisningsforlag, professionshøjskolerne, CFU – Center for Undervisningsmidler og de faglige foreninger hos Danmarks Lærerforening.

Læs opsamling på møde med de faglige foreninger hos Danmarks Lærerforening (pdf).

2025

Fagudvalgene udvikler folkeskolens fagplaner med involvering af praktikere, fag- og videnspersoner. Første rå udkast forventes at ligge klar i midten af 2025.

Læs mere om fagudvalgene

Børne- og undervisningsministeren har nedsat en rådgivningsgruppe. Rådgivningsgruppen skal sikre, at intentioner og pejlemærker for Fagfornyelsen videreføres i arbejdet med de enkelte fags fagplaner frem til skoleåret 2027/2028, hvor fagplanerne træder i kraft.

Læs mere om rådgivningsgruppen for folkeskolens fagplaner

I 2025 kan skoler melde sig til at afprøve udkast til de nye fagplaner i et udviklingsprogram. Erfaringerne fra udviklingsprogrammet indgår i fagudvalgenes arbejde med at udvikle fagplanerne.

Udviklingsprogrammet gennemføres af EVA – Danmarks Evalueringsinstitut – for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Læs mere om udviklingsprogrammet.

2026

Fagudvalgenes arbejde med at udvikle folkeskolens fagplaner fortsætter indtil slutningen af 2026, hvor de afleverer fagplanerne. 

Læs mere om fagudvalgene

Udviklingsprogrammet fortsætter i 2026. 

Læs mere om udviklingsprogrammet.

2027

Fagudvalgene udvikler forventeligt vejledende materiale til fagplanerne.

Læs mere om fagudvalgene

Folkeskolens fagplaner tages i brug fra skoleåret 2027/2028. 

Udviklingsprogrammet fortsætter i 2027. Fra skoleåret 2027/2028, hvor folkeskolens fagplaner træder i kraft, skal programmet understøtte implementeringen af de nye fagplaner og den fortsatte udvikling af folkeskolens fagplaner. 

Læs mere om udviklingsprogrammet.

Sidst opdateret: 21. marts 2025