Omfanget og tilrettelæggelsen af motion og bevægelse i undervisningen skal ikke reguleres på minuttet fra centralt hold. Det skal i stedet være op til lokal beslutning på den enkelte skole at bestemme, hvordan og i hvilket omfang motion og bevægelse skal indgå i undervisningen.
Derfor afskaffes det centrale krav om, at eleverne skal have motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen. Det er dog fortsat vigtigt med bevægelse i løbet af skoledagen og derfor skal dette understøttes på anden vis med nedenstående tiltag.
Strategi for bevægelse i skolen
Der udarbejdes en strategi for bevægelse i skolen i samarbejde med professionshøjskolerne og andre relevante aktører på området. Strategien skal sikre understøttelse af bevægelse i undervisning og pauser samt fremme bevægelsesglæde gennem hele elevens skoleforløb. Strategien skal i samspil med centrale aktører og foreninger også understøtte lokale samarbejder mellem skoler og idrætsforeninger i skoledagen, fx i de lokale valgfag. Det kan være med til at styrke elevernes deltagelse i et aktivt fritidsliv og dermed bidrage til at få flere med i fællesskaber. Strategien udarbejdes af professionshøjskolerne, der tildeles 12 mio. kr. i 2024 til opgaven.
Lokalt valgfag
Med aftalen indføres et lokalt valgfag i et omfang svarende til 120 timer i enten 7. og 8. klasse eller 8. og 9. klasse, hvor 60 af timerne tages fra det eksisterende valgfag i 9. klasse. Indførelsen af et lokalt valgfag giver bl.a. skolen mulighed for at tilbyde valgfag, der understøtter motion og bevægelse i udskolingen, fx træneruddannelse, friluftsliv eller vandsport – alt efter, hvad der er særlige lokale forudsætninger for. Det kan fx være i samarbejde med lokale idrætsforeninger.
Inddragelse af frivillige
Det fremgår af aftalen, at regeringen vil drøfte muligheder og barrierer for inddragelse af frivillige i skolen med folkeskolens parter i Sammen om Skolen. Drøftelserne omfatter også frivillige foreninger, der understøtter motion og bevægelse i skolen.
Bedre fysiske rammer
Med aftalen prioriteres 2,6 mia. kr. til investeringer i bedre fysiske rammer i folkeskolen. Investeringen giver bl.a. mulighed for lokalt at prioritere investeringer i miljøer, som ansporer til leg og bevægelse.
Bevægelse som særskilt tema i udviklingsprogram
Som led i Fagfornyelsen (arbejdet med udvikling af de nye læreplaner) igangsættes et udviklingsprogram, der skal understøtte en fornyelse af folkeskolens fag og undervisning. Forligskredsen er enig om, at bevægelse skal integreres som et særskilt tema i udviklingsprogrammet.
Plads til lokale rammer
Skolebestyrelsen kan vælge at fastsætte principper for motion og bevægelse inden for de mål og rammer, der er fastlagt af kommunalbestyrelserne.