Hvert år skal der afholdes en skoleudviklingssamtale mellem skolelederen og kommunalbestyrelsen (kan delegeres til politisk udvalg eller forvaltningen), jf. folkeskolelovens § 40 a.
Samtalen har til formål at skabe en ramme for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen i et samarbejde mellem kommunalbestyrelse, forvaltning, skolebestyrelse og skolelederen. Den tager afsæt i skolens udfordringer og udviklingsområder, og i hvordan elevernes faglige udvikling og trivsel bedst styrkes lokalt. Derfor har skolelederen initiativret til at beskrive de udviklings- og indsatsområder, samtalen skal fokusere på.
Kommunalbestyrelsen kan supplere med temaer, refleksioner og ønsker til udvikling. Ligeledes kan skolebestyrelsen supplere i forhold til indholdet af samtalen.
Folkeskoleloven giver frihed til, at den enkelte skole og kommunalbestyrelse lokalt kan aftale, hvem der deltager i skoleudviklingssamtalen ud over den faste kreds. Deltagerkredsen kan tilpasses i forhold til de udfordringer og indsatser, der drøftes.
Fx kan ressourcepersoner, vejledere fra skolen, elevrepræsentanter og repræsentanter fra medarbejderudvalg deltage.
Eksempler på sammensætning af deltagerkredsen
- Ved skoleudviklingssamtalen deltager skolelederen, viceskolelederen og skolens afdelingsledere. Forvaltningen er repræsenteret ved forvaltningsdirektøren, skolechefen og en skolekonsulent, der deltager sammen med formanden for børne- og ungeudvalget. Skolebestyrelsen er repræsenteret ved formand og næstformand.
- Ved skoleudviklingssamtalen deltager skolelederen, viceskolelederen og skolens afdelingsledere. Fra forvaltningen deltager skolechefen sammen med en skolekonsulent. Derudover deltager en repræsentant fra skolebestyrelsen, skolens medarbejderudvalg og elevrådet.
- Ved skoleudviklingssamtalen deltager skolelederen, viceskolelederen, en repræsentant fra skolens lokale medarbejderudvalg og skolens pædagogiske læringscenter. Fra forvaltningen deltager centerchefen og en kommunal konsulent.
Læs mere om skoleudviklingssamtaler
Inspiration til lokale Sammen om Skolen-samarbejder
Frisættelse af folkeskolen kan fordre et tættere lokalt samarbejde. I mange kommuner er der etableret et lokalt ”Sammen om Skolen”-samarbejde eller lignende lokale samarbejdsfora. Andre skal til det.
Formålet med lokale Sammen om Skolen-samarbejder er at skabe gode rammer for lokale drøftelser af udfordringer og løsninger, hvor en bred repræsentation af folkeskolens parter deltager. Disse drøftelser kan rammesættes på mange forskellige måder, men kan fx handle om emner som trivsel, fastholdelse og rekruttering og gode overgange.
Parterne i Sammen om Skolen har udarbejdet et inspirationsmateriale om, hvordan samarbejdet kan tilrettelægges og skabe værdi for den lokale folkeskole.