Kommunalbestyrelsen skal træffe beslutning om skolestrukturen i kommunen og har løbende mulighed for at tilpasse den, jf. folkeskolelovens § 40. Skolestrukturen omfatter blandt andet inddeling i skoledistrikter, antallet af skoler og afdelinger af skoler, hver enkelt skole og afdelings omfang med hensyn til klassetrin, specialundervisning, undervisning i fritiden og skolefritidsordninger.
Det betyder blandt andet, at kommunalbestyrelsen kan foretage løbende justeringer af skoledistrikterne af hensyn til at sikre en bedst mulig kapacitetsudnyttelse eller en mere ensartet elevfordeling i kommunen. Kommunalbestyrelsen kan også beslutte, at nogle skoler fx kun har indskoling eller udskoling, så længe skolen består af mindst tre sammenhængende klassetrin. Det er et krav, at beslutninger om distriktsændringer træffes efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne ved de berørte skoler.
Kommunale muligheder for at styrke en mere balanceret elevsammensætning
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at sikre en skolestruktur, der indebærer, at alle skoler har den nødvendige kvalitet og er bæredygtige. I nogle kommuner kan distriktsskolernes forskelligartede elevgrundlag indebære store forskelle på elevernes faglige resultater, fx ved afgangsprøverne og de obligatoriske test. Nogle skoler kan desuden have udfordringer med parallelsamfundsproblematikker.
For at sikre fagligt og trivselsmæssigt bæredygtige undervisningsmiljøer har kommunalbestyrelsen derfor frihed til at sikre en mere ensartet elevfordeling mellem kommunens folkeskoler, fx ved at
- ændre skoledistrikter, så forskellene i elevgrundlag skolerne imellem mindskes
- fastsætte begrænset kapacitet på meget eftertragtede skoler
- nedlægge stærkt udfordrede skoler med henblik på en mere ensartet elevfordeling af skolens elever på de omkringliggende skoler
- etablere afdelingsstrukturer, hvor skolelederens konkrete fordeling af eleverne kan sikre en mere ensartet elevfordeling mellem afdelingerne
- henvise elever med et ikke uvæsentligt behov for sprogstøtte til en anden skole end distriktsskolen
- anvende saglige og objektive fordelingskriterier i reglerne om frit skolevalg, der fx er baseret på, om eleven er bosat i et udsat boligområde.