Hop til indhold

Folkeskoleloven er en rammelov. Det betyder, at den blandt andet fastlægger den grundlæggende ramme for, hvilke opgaver en folkeskole skal løse, hvilke minimumskrav der forventes, og hvilke rettigheder blandt andre elever og forældre har. 

Inden for den ramme er der kommunalt og på den enkelte skole fleksibilitet til løsning af opgaven.

Her på uvm.dk kan du læse mere om den lokale fleksibilitet, der allerede i dag findes inden for rammerne af folkeskoleloven, og hvordan det konkret kan se ud i dagligdagen på skolen. Der er ikke tale om en udtømmende oversigt over alle eksisterende fleksible muligheder for at skabe den gode lokale skole. Det er et udpluk af nogle af de væsentlige områder, hvor det lokale råderum er størst. 

På hjemmesiden findes også typiske emner, som mange kommunale forvaltninger og skoler henvender sig til styrelsen med spørgsmål om, og hvor der kan være tvivl om omfanget af de lokale frihedsgrader.

Under de enkelte emner er der eksempler – både fiktive og virkelige – på hvordan, fleksibiliteten kan realiseres lokalt. Eksemplerne er ikke anbefalinger, men alene til inspiration og som et muligt afsæt for de lokale drøftelser om, hvordan skolen og undervisningen indrettes bedst efter de lokale behov med fokus på elevernes faglige udvikling, dannelse og trivsel.

Mere lokal beslutningskraft på vej

Du kan også læse mere om de kommende yderligere muligheder, der igangsættes fra 2025 og frem, når initiativerne i Aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram træder i kraft og giver folkeskolen endnu mere fleksibilitet til blandt andet planlægningen af undervisningen for deres elever.

Formålet er at mindske den centrale styring af folkeskolen og lægge beslutningskraften lokalt ud på skolerne.

Sidst opdateret: 16. december 2024