Hop til indhold

De ældste elever i folkeskolen får flere praktiske fag og større valgfrihed, og der indføres mulighed for at komme i juniormesterlære.

For eleverne i udskolingen bliver det også fremover obligatorisk at komme i erhvervspraktik.

 

Eleverne i udskolingen får større mulighed for at påvirke deres eget skoleskema. Det skyldes, at der indføres et praktisk/musisk valgfag i 8. og 9. klasse i tillæg til de eksisterende praktiske/musiske valgfag i 7. og 8. klasse.

På elevernes skoleskema indføres også et lokalt valgfag svarende til 120 timer om året i enten 7. og 8. eller 8. og 9. klasse. 60 af timerne går fra det eksisterende valgfag i 9. klasse. Det lokale valgfag bliver indført fra skoleåret 2025/2026.

Fra skoleåret 2025/2026 bliver det også muligt for eleverne at have et valgfag uden for almindelig undervisningstid (ca. 8-16). Det kan for eksempel ske i samarbejde med lokale ungdomsskoler og ungdomsuddannelser. Det giver skolerne mulighed for at tilbyde flere valgfag, og flere elever kan potentielt få det fag, de har ønsket som deres førsteprioritet.

Samfundet har gennemgået en omfattende digitalisering de seneste årtier. Alle elever skal derfor fremover undervises i at forholde sig kritisk og konstruktivt til teknologi.

Teknologiforståelse bliver derfor integreret i eksisterende fag på udvalgte klassetrin. Initiativet indfases fra skoleåret 2027/2028 over to eller flere år.

Teknologiforståelse bliver kan også udbydes som et nyt femte musisk/praktisk toårigt valgfag i udskolingen. Faget skal afsluttes med en prøve, som det er tilfældet med de andre praktiske/musiske valgfag. Initiativet bliver indfaset over to eller flere år fra skoleåret 2027/2028. 

Ekspertgruppen for Fagfornyelsen udarbejder et konkret oplæg til, hvilke fag og klassetrin teknologiforståelse skal integreres i. 

Læs mere om Ekspertgruppe for Fagfornyelsen

Det skal fremover være obligatorisk for alle elever at komme fem dage i erhvervspraktik i enten 7., 8. eller 9. klasse. 

Praktikken skal blandt være med til at give eleverne indsigt i egne styrker og interesser og give dem en forståelse for, hvordan hverdagen er på en arbejdsplads. Samtidig skal praktikken udvide elevernes blik for, hvilke veje de kan gå i forhold til fremtidige valg af uddannelse og en evt. læreplads.

Skolerne skal arbejde med elevernes praktik både før, under og efter deres praktik. Det skal fx ske gennem undervisningen i det obligatoriske emne ”uddannelse og job”.

 

Fra skoleåret 2025/2026 kan elever i 8. og 9. klasse vælge at komme i juniormesterlære. Her får de mulighed for at være 1-2 dage om ugen på en virksomhed, erhvervsuddannelse, FGU-institution eller kommunal ungdomsskole. De resterende 3-4 dage får de undervisning i folkeskolen, men i færre fag. Fagene skal som minimum være dansk og matematik. 

Elever, der vælger at komme i juniormesterlære, afslutter folkeskolen med en afgangseksamen med juniormesterlære i 9. klasse, der skal give adgang til erhvervsuddannelserne. 

Den enkelte skoleleder tilrettelægger juniormesterlæreordningen, for eksempel hvornår på skoleåret elever kan blive tilmeldt ordningen. Skolelederen vil fortsat have mulighed for at tilrettelægge forløb, hvor en elev kun modtager undervisning i udvalgte fag, som det er tilfældet i dag.

Juniormesterlæreordningen skal løftes i samarbejde med arbejdsgiverorganisationerne. Ordningen bliver evalueret, når den har virket i fem skoleår, og folkeskoleforligskredsen vil på baggrund af evalueringen drøfte, om ordningen skal justeres. 
Sidst opdateret: 21. maj 2024