Se en oversigt over, hvornår initiativer i Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram træder i kraft.
Der er stor forskel på, hvor hurtigt de enkelte dele af aftalen kan sættes i gang eller træde i kraft. Børne- og undervisningsministeren vil fremsætte lovforslag om de initiativer, der kræver lovændring, i efteråret 2024. Tiltag og initiativer, der kræver ændringer i folkeskoleloven m.v., vil derfor tidligst kunne træde i kraft den 1. januar 2025 og fra skoleåret 2025/2026, hvis de skal gælde for et helt skoleår.
I tabellerne herunder kan du se en oversigt over de forskellige temaer i aftalen, og hvornår de enkelte initiativer i temaerne forventes at blive sat i gang.
Frisættelse af folkeskolen og mere indflydelse til skolebestyrelserne
Initiativ
2024/251
2025/26
2026/27
2027/28
1. Fornyelse og slankning af folkeskolens læreplaner
X
1.1 Ekspertgruppe for fagfornyelsen
X2
1.2 Lempede bindinger i Fælles Mål
X
1.3 Indførelse af Folkeskolens Fagplaner
X
2. Frihed til kortere skoledage og afskaffelse af
understøttende undervisning
X
3. Frihed til lokale beslutninger om bevægelse i skolen
X
4. Afskaffelse af centralt krav om lektiehjælp og faglig
fordybelse
X
5. Afskaffelse af centralt krav om fuld
kompetencedækning i indskolingen
X
6. Afskaffelse af centralt krav om den obligatoriske
projektopgave i 9. klasse
X
7. Afskaffelse af krav om læseplaner i folkeskolen
X
8. Mulighed for karakterer på 6. og 7. klassetrin
X
9. Bedre mulighed for at inddrage frivillige foreninger
X
10. Bedre praksis for brug af Aula
X
10.1 Arbejdsgruppe om anbefalinger til det gode
skole-hjem-samarbejde
X
11. Repræsentation af det lokale erhvervsliv mv. i
skolebestyrelsen
X
12. Ret til at skolebestyrelsen deltager i skoleudviklingssamtalen
Anm.: 1) Initiativer, der kræver bevilling eller lovændring, med starttidspunkt skoleåret 2024/25 igangsættes 1. januar 2025. 2) Ekspertgruppen for Fagfornyelsen blev nedsat i januar 2024.
Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever
Initiativ
2024/251
2025/26
2026/27
2027/28
16. Juniormesterlære i udskolingen2
X
17. En markant investering i bedre faglokaler mv.
X
18. En halv milliard til bøger
X
19. Flere praktiske fag og større valgfrihed, herunder
19.1 Praktisk/musisk valgfag i 8.-9. klasse
X3
19.2 Lokalt valgfag i 7.-8. eller 8.-9. klasse
X3
19.3 Mulighed for valgfag uden for almindelig undervisningstid
X
20. Teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen, herunder
20.1 Teknologiforståelse integreres i udvalgte eksisterende fag i 1.-9. klasse
X3
20.2 Teknologiforståelse som nyt 5. praktisk/musisk valgfag i 7.-8. klasse
X3
21. Ny timetalsfordeling
X3
22. Lettelse af prøvetrykket i folkeskolen
X
22.1 Ekspertgruppe for folkeskolens prøver
X
23. Erhvervspraktik til alle
X
Anm.: 1) Initiativer, der kræver bevilling eller lovændring, med starttidspunkt skoleåret 2024/25 igangsættes 1. januar 2025. 2) Initiativet vil blive evalueret. 3) Ændringen indfases over to eller flere år.
Ro og rammer – nødvendigt for nogle, godt for alle
Initiativ
2024/251
2025/26
2026/27
2027/28
24. Styrket indsats for de mest udfordrede elever i dansk og matematik
X2
25. Præcisering af regler mhp. at støtte kan gives til hele klassen
X
26. Lovforberedende ekspertgruppe om regler på inklusions- og specialundervisningsområdet
X
27. Kompetenceudvikling i specialpædagogik, klasseledelse mv.
X
28. Flere pædagogiske kompetencer tæt på eleverne
X
29. Pædagogisk indsatsplan
X
30. Afskaffelse af krav om intelligenstest
X
31. Forsøg med online-undervisning for børn med langvarigt bekymrende fravær
X
32. Undersøgelse af langvarigt bekymrende fravær
X
33. Drøftelse af Trivselskommissionens anbefalinger med relevans for folkeskolen
X
Anm.: 1) Initiativer, der kræver bevilling eller lovændring, med starttidspunkt skoleåret 2024/25 igangsættes 1. januar 2025. 2) Ændringen indfases over to eller flere år.