Almene folkeskoler skal have bedre muligheder for at løfte elever med udfordringer med at læse, skrive og/eller regne.
Med Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram afsættes der derfor 500 millioner kroner årligt til indsatser for de ca. 10 procent af eleverne pr. skole, der har de største udfordringer i dansk og/eller matematik. Det skal være med til at skabe stærkere inkluderende læringsmiljøer på almene folkeskoler.
Skolelederen på den enkelte skole får frihed til at tilrettelægge indsatsen og vurdere, hvilke elever der har størst behov for et fagligt løft.
Initiativet bliver igangsat fra efteråret 2024 til og med 2027, hvor midlerne gradvist stiger. Fra 2028 og frem afsættes der hvert år 500 millioner kroner.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil i indfasningsperioden tilbyde kommuner og skoler rådgivning om den bedste praksis for intensiv undervisning. Det skal sikre, at den enkelte skole ikke selv skal udvikle og afprøve egne metoder.
Støtten kan gives til den enkelte elev, men også gennem aktiviteter i klassen.
Midlerne afsat til den intensive undervisning indgår også i skolens timebank.