Hvert år afholder Børne- og Undervisningsministeriet forcensur på folkeskolens afgangsprøver på 9. klassetrin. Dette betyder, at et antal elever gennemfører en tidligere stillet prøve med kendt sværhedsgrad, inden de kort tid efter gennemfører den ordinære prøve. Formålet med forcensuren er at skabe et retvisende grundlag for karaktergivning i prøver, hvor karakterer fastsættes via en omsætningstabel. Dette er med til at sikre, at elevernes karakter alene afspejler deres faglige niveau og ikke er betinget af, hvilket opgavesæt de har aflagt prøve i.
Udbytte ved forcensuren for skoler
Elever, der deltager i forcensuren, har mulighed for at afprøve en skriftlig afgangsprøve i testsystemet forud for den ordinære prøve.
Lærerne får en tilbagemelding på forcensur-prøverne for hhv. den enkelte klasse og den enkelte elev.
Skolens deltagelse bidrager til en retfærdig og ensartet karaktergivning for alle landets 9.-klasseelever til folkeskolens afgangsprøver.
I tabel 1 nedenfor ses et overblik over de forskellige prøver, der indgår i forcensur, samt hvilke tidligere opgavesæt der anvendes til forcensurprøverne i 2025.
Tabel 1: Oversigt over prøver
Proces og praktik
Alle prøveafholdende skoler er i september blevet inviteret til at deltage i forcensuren for prøveterminen maj 2025. Af nedenstående tidslinje uddybes processen for skoler, der har tilmeldt sig til at deltage i forcensur 2024/2025.
Læs en udførlig vejledning til brug for skoler om forcensuren 2025 (pdf)
Hvis I ønsker at deltage i forcensuren, men ikke har modtaget en invitation i september, kan I henvende jer til STIL’s support.