Det er skolen, der skal sørge for, at eleverne er tilmeldt korrekt til folkeskolens prøver. Eleverne tilmeldes automatisk til alle bundne prøver og udtræksprøver i sommerterminen i det prøveadministrative system TOPAS. Skolen skal, når tilmeldingen er åben, tjekke at alle elever er tilmeldt korrekt. Det vil sige, at elever, der er fritaget fra prøve skal afmeldes den/de pågældende prøver. Ligeledes skal skolen tjekke, at nye elever fremgår af listen og er tilmeldt de korrekte prøver. Til vinterterminen skal skolen i TOPAS tilmelde de elever, der skal til sygeprøve, omprøve eller semesterprøver.
Tilmelding til folkeskolens prøver kræver adgang til TOPAS. Skolen kan logge ind via Nemlogin.
Tilmelding og registrering
Prøveperiode | Tidsfrister |
---|---|
December/januar 2024/2025 | |
Tilmelding til folkeskolens prøver |
16. september – |
Ændring af elevantal i allerede godkendt tilmelding | 2. oktober – 18. november 2024 |
Maj/juni 2025 | |
Tilmelding til folkeskolens prøver | 18. november – 1. december 2024 |
Ændring af elevantal i allerede godkendt tilmelding | 2. december 2024 – 11. april 2025 |
Webinar om TOPAS
Herunder finder du optagelsen af webinar om det nye test- og prøveadministrative system, TOPAS. Webinaret blev afholdt den 9. september 2024.
Vejledninger om tilmelding
Vejledning til til- og framelding til folkeskolens prøver i historie og kristendom for frie grundskoler
Vejledning er tilgængelig primo 2025.
Antal tilmeldte elever
Skolen skal tilmelde det præcise antal elever til de enkelte prøver. Hvis der sker ændringer i antallet af elever på de enkelte hold, kan skolen ændre det i TOPAS frem til fristen for ændringer i årsplanen. Det har betydning for den enkelte censors rettearbejde, at elevantallet er tilmeldt korrekt.
Klasse- eller holdniveau
Tilmelding af eleverne sker på klasseniveau. TOPAS trækker information om elevernes stamklasser fra skolegrunddata. Det vil sige, at eleven tilmeldes med den klasse, hvori eleven er indskrevet.
Skolesammenlægning
Sammenlagte skoler skal sende en mail til fp@stukuvm.dk med information om hvilket institutionsnummer og hvilken skole, der fremover holder prøverne.
Hvis skolen vil begynde at afholde folkeskolens prøver
Frie grundskoler, som ikke tidligere har været prøveafholdende eller igen ønsker at afholde folkeskolens prøver i det kommende skoleår, skal skrive til folkeskolens prøver på fp@stukuvm.dk, hvorefter skolen får adgang til TOPAS.
FAQ om TOPAS
Tilmelding af elever
Skal man godkende alle hold?
Ja, i TOPAS er alle elever markeret som tilmeldt til sommerterminen og frameldt til vinterterminen til de obligatoriske prøver (bundne og udtræksprøver). Til de frivillige prøver står eleverne til begge prøveterminer som frameldt. Skolen skal ved elevtilmelding vælge de elever, der skal til-/frameldes og godkende hvert hold. Det vil sige, at hold uden tilmeldte elever også skal godkendes før elevtilmeldingen kan indsendes til STUK.
Vi er opmærksomme på, at dette for nogen betyder en masse klik. Vi tager dette med i den videre udvikling af TOPAS.
Hvordan tilmelder jeg elever med særlige vilkår?
I Topas skal der ikke angives om elever skal til prøve på særlige vilkår.
Prøveafholdende skoler modtager et link til tilgængeliggjort materiale inden prøvedagen.
Kontakt STUK for bestilling af forstørrede prøvesæt og materiale til hørehæmmende.
Hvordan tilmelder jeg elever til Fysik/Kemi FP10?
Fysik/Kemi FP10 fremgår desværre ikke i elevtilmeldingen til sommerterminen 2025. Skoler, som ønsker at tilmelde elever til denne prøve, skal sende en mail til fp@stukuvm.dk med antallet af elever, som skal tilmeldes prøven i Fysik/Kemi FP10.
Hvordan tilmelder jeg elever til frivillige prøver i FP9 fransk, 3. fremmedsprog mundtligt og skriftligt?
FP9 fransk, 3. fremmedsprog mundtligt og skriftligt fremgår desværre ikke i elevtilmeldingen til sommerterminen 2025. Skoler, som ønsker at tilmelde elever til denne prøve, skal sende en mail til fp@stukuvm.dk med antallet af elever, som skal tilmeldes enten mundtlig eller skriftlig FP9 fransk, 3. fremmedsprog.
Hvordan tilmelder jeg 10. klasses elever til 9. klasses prøver?
Hvis du har elever på 10. klassetrin, som skal tage en 9. klasses prøve, skal du benytte knappen "Tilmeld elever til alternativt niveau".
Hvornår foregår til- og frameldingerne i Topas?
Til- og frameldinger i Topas følger årsplanen på UVM.dk.
Kan jeg tilmelde elever i 8. klasse til prøver?
Ja. Der skal også tilmeldes elever til 8. klasses prøverne.
Skal jeg både tilmelde elever i topas og booke i testogprøver.dk?
Ja, på de skriftlige prøver. For skoleåret 2024/2025 er det nødvendigt at tilmelde elever i både Topas og på testogprøver.dk.
Hvordan tilmelder man til sygeprøve i udtræksfag, når der ikke er udtræksfag i vintertermin?
Udtræksprøverne vises under 'Bundne prøver' til vinterterminen 2024/2025. Det er elevens udtræksprøver fra sommerterminen, der gør sig gældende for vinterterminens sygeprøver.
Hvordan tilmelder jeg elever, der ikke længere går på skolen?
Hvis der skal tilmeldes elever, som ikke længere går på institutionen, er det nødvendigt igen at registrere dem i skolens studieadministrative system for at tilmelde dem til prøver. Det kan tage op til et døgn for TOPAS at hente oplysningerne fra skolens eget studieadministrative system.
Hvis skolen benytter et af KMDs studieadministrative systemer, er det ikke muligt at indskrive elever, der ikke længere går på skolen i skolens studieadministrative system. Disse skoler skal indskrive tidligere elever, der skal til prøve i vinterterminen 2024/2025.
TOPAS vil trække data fra elevadministrationen, så skolerne kan tilmelde disse til prøve.
Adgang til prøvefagsudtræk
Er der mulighed for at andre end skolelederen har adgang til prøvefagsudtræk?
Skoleder og prøveansvarlige får adgang til sommerens prøvefagsudtræk. Institutionens prøveansvarlig får adgang med MitId-privilegiet "Prøveansvarlig".
Login og roller
Hvordan får jeg adgang til at tilmelde elever, hvis jeg ikke er en del af ledelsen?
Det er kun muligt for personer med rollerne Leder og Ledelse i skolens studieadministrative system at til- og framelde elever på din institution. Det vil typisk være en administrator for institutionens studieadministrative system, der kan give dig den rette rolle.
Er det muligt at skifte skoletilknytning efter jeg er logget ind?
Lige pt. er det kun muligt at skifte skoletilknytning ved at logge ud og derefter logge ind igen og vælge en ny tilknytning.
Skal man bruge mitID erhverv/medarbejder eller kan man bruge sin private?
Du skal benytte din MitID Erhvervsbruger. Skolens Nemlogin-administrator kan hjælpe med at få de rette privilegier for at kunne logge på TOPAS.
Kan vi selv give “roller” til de forskellige nøglepersoner på skolen?
Rollen som prøveansvarlig tildeles gennem dine MitID Erhverv privilegier. Kontakt skolens Nemlogin-administrator om hjælp for at få de rette privilegier. Prøveansvarlige vil have adgang til prøvefagsudtrækket. For at kunne tilmelde elever til prøve i TOPAS skal du desuden være en del af Skoleledelse eller være skoleleder i skolens studieadministrative system. Kontakt din skoles administrator for det studieadministrative system.
Andet
I heltidsundervisning kommer eleverne op i enkeltfagsprøver dansk, matematik og engelsk. Vil man stadig få vist de øvrige fag?
Institutioner med heltidsundervisning får vist alle terminens prøver.
Er det muligt at sætte censor til tre dage?
Det er kun muligt at angive om holdet har behov for en centralt beskikket censor i 1 eller 2 dage. Ved større hold, der strækker sig over mere end 2 dage, skal skolen finde en lokal censor til de resterende dage.
Hvordan sikrer jeg, at min skole modtager digital post?
Topas sender digital post til institutionens cvr-nummer. Hvis din institution oplever ikke at modtage beskederne fra Topas, skal du kontakte din institutions digital post-administrator. TOPAS noterer skolens navn på meddelelserne, så det er nemt at se, hvilken skole beskeden er til.
Vejledninger om Testogprøver
Booking i Testogprøver
Skolen skal booke eleverne til de prøver, der afvikles digitalt. Booking og ændring af booking sker i test- og prøvesystemet på testogprøver.dk. Proceduren er beskrevet i brugervejledningen, der findes på viden.stil.dk.
Det er skolens ansvar, at der kun bookes til de relevante prøver. Før skolerne kan booke, skal skolen sikre, at elevers og medarbejderes UNI-Login er opdateret. Medarbejdere i skolens administration, der foretager bookingen, skal have rollen Ledelse eller Leder i skolens administrative system. UNI-Login skal være opdateret senest to dage før bookingen.