Hop til indhold

Skolens leder og prøveansvarlige kan i tjeklisten nedenfor finde vigtig information om prøveafholdelse og sikre, at alle forhold vedrørende prøveafviklingen på skolen er korrekt håndteret.

Tjekliste – klar til de skriftlige prøver
Har I husket at tilmelde jeres elever til prøverne i TOPAS?

Skolen skal huske at tilmelde eleverne til prøver i TOPAS. Det er skolens leder, der har ansvaret for, at alle elever er tilmeldt korrekt til prøverne. Tilmeldingen til sommerterminen åbner i november.

Elevtilmeldingen i TOPAS sikrer blandt andet: 

  • At skolen modtager det korrekte antal prøvesæt til de skriftlige censorbedømte prøver
  • At skolen modtager et prøvefagsudtræk
  • At censorer fordeles til både de skriftlige og mundtlige prøver. 

Skolen kan til enhver tid logge ind på TOPAS for at se de nyeste informationer om tilmelding, prøvefagsudtræk og censorfordeling. 

Læs vejledning til tilmelding. 

Har I husket at booke eleverne i testogprøver.dk?

Skolen skal booke eleverne til prøve i testogprøver.dk. Bookingen til sommerterminen åbner i marts. 

Det er vigtigt, at skolen sikrer, at alle elever er booket i systemet inden prøvens begyndelse. Hvis en elev ikke er booket inden prøven begynder, kan eleven ikke tilgå prøverne i testogprøver.dk på prøvedagen. 

Læs vejledning om booking (viden.stil.dk)

Har I kontrolleret, at den skriftlige censur er korrekt? 

Censorallokeringen meldes ud efter datoer i årsplanen. Skolens leder skal sikre, at oversigten over censorallokeringen stemmer overens med de prøver, som skal afholdes på skolen. Hvis der er uoverensstemmelser, skal skolen tjekke, at elevtilmeldingen i TOPAS er korrekt og foretage eventuelle ændringer her. 

Der kan ske ændringer i allokeringerne frem til prøverne, hvorfor skolen bør holde sig opdateret i TOPAS helt frem til prøvens afslutning.  

Se årsplan og frister.

Har I modtaget det trykte prøvemateriale?

I uge 17 sender trykkeriet prøvematerialet til skolerne. Skolen skal sikre, at prøvematerialet er korrekt i forhold til de prøver, der bliver afholdt på skolen.

Der er kun trykt prøvemateriale i følgende prøver:

  • FP9 Dansk læsning og retskrivning: Lærerark og teksthæfte
  • FP9 Matematik med hjælpemidler: Opgavehæfte og eventuelle svarark/bilag
  • FP9 Engelsk: Teksthæfte
  • FP9 Tysk: Teksthæfte
  • FP9 Fransk: Teksthæfte
  • FP10 Dansk: Teksthæfte
  • FP10 Matematik: Opgavehæfte og eventuelle svarark/bilag

Alt øvrigt prøvemateriale tilgås via testogprøver.dk på prøvedagen. 

Hvis der er fejl i antallet af pakker, som skolen har modtaget, skal skolen selv printe prøvematerialet til den pågældende prøve. I sådan et tilfælde skal skolen kontakte prøvekontoret i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, som vil fremsende information om, hvor skolen kan downloade prøvematerialet på prøvedagen. 

Har skolen modtaget for meget prøvemateriale, skal skolen makulere det overflødige materiale.

Har I elever, der skal aflægge prøve på særlige vilkår? 

Alle skoler vil i slutningen af uge 17 modtage en mail med information om prøvemateriale til elever, der skal aflægge prøve på særlige vilkår. I mailen vil det fremgå, hvordan skolen rekvirerer tilgængeligt prøvemateriale til ordblinde elever og andre elever, der aflægger prøve på særlige vilkår. 

Skolen skal ikke tilmelde elever særskilt til at aflægge prøve på særlige vilkår og heller ikke oplyse Styrelsen for Undervisning og Kvalitet om dette.

Læs om de skriftlige prøver på særlige vilkår.

Sørg for at medbringe retningslinjer til prøverne

Skolens leder skal sørge for, at alle ansvarlige for prøveafviklingen samt den tilsynsførende, får en kopi af retningslinjerne. Retningslinjerne skal desuden medbringes i prøvelokalet. 

Skolerne modtager ét fysisk eksemplar af hver retningslinje sammen med prøvematerialet. Hvis skolen har brug for flere eksemplarer, kan retningslinjerne downloades og printes.

Find Retningslinjer ved skriftlige prøver. 

Har I styr på, hvad I skal gøre, hvis der opstår et lokalt nedbrud under prøverne? 

Ved lokale nedbrud eller andre lokale problemer skal skolen henvende sig til supporten i Styrelsen for It og Læring for teknisk hjælp til at løse problemet. 

Er det ikke muligt at oprette/genoprette forbindelsen til testogprøver.dk, skal skolen kontakte prøvekontoret i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet med henblik på at få en godkendelse til at iværksætte Plan B, som er den procedure, skolen skal iværksætte, hvis der før eller under prøven opstår en situation, der gør, at der ikke er adgang til prøveafvikling via testogprøver.dk.

Skolen vil herefter modtage en dispensation til at anvende Plan B-prøvematerialet. Hjemmesiden, hvor materialet kan hentes fra, vil blive anvist til skolen i dialog med prøvekontoret i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Hvis skolen ikke har adgang til internettet, kan skolen i stedet anvende internetforbindelsen via en mobiltelefon til at hente plan B-prøvematerialet fra hjemmesiden. 

Læs om retningslinjerne for Plan-B.

Har I sikret jer, at I får besked, hvis der opstår uregelmæssigheder under prøverne?

Hvis der opstår uregelmæssigheder, som det er nødvendigt at reagere på i en prøvesituation, vil Styrelsen for It og Læring udsende information via driftsinfo.stil.dk. Tilmeld jeres skole, så I automatisk får besked via SMS og e-mail.

Disse beskeder vedrører hovedsageligt tekniske forhold på testogprøver.dk. 

Tilmeld automatisk besked via SMS og e-mail (driftsinfo.stil.dk). 

Sidst opdateret: 9. april 2025