Med afsæt i en analyse fra Rambøll i 2016 om muligheder for at pædagogisk personale lettere og bedre kan fremsøge og dele digitale læremidler og læringsforløb, sætter dette projekt fokus på følgende tre initiativer.

A. Fælles udvekslingssprog

Hvis en lærer skifter arbejdsplads til en kommune med en anden læringsplatform, er en udfordring, at der ikke er de samme beskrivelsesfelter eller sprog for begreberne i læringsplatformene. Det betyder, at læringsforløbet ikke vil kunne anvendes i samme kontekst, som det er udviklet.

Dette initiativ afdækker derfor behovet for at ensarte det sprog og de terminologier, der bruges i læringsforløb med henblik på at gøre hverdagen lettere for det pædagogiske personale.

B. Vurdering af læringsressourcer

Med de nye læringsplatforme får det pædagogiske personale adgang til langt flere materialer og læringsforløb, som de kan lade sig inspirere af og anvende. Imidlertid kan det være svært at vurdere hvilke materialer, der er anvendelige i den kontekst, det skal indgå i.

Med dette initiativ udarbejdes en analyse af markedets muligheder for at udvikle løsninger, der kan hjælpe med bedre overblik og støtte til vurderingen af materialer i en travl hverdag.

C. Fremsøgning og lån af materialer

I de nye læringsplatforme kan det pædagogiske personale søge i købte og gratis materialer. Men ønsker personalet at anvende materialer, der skal lånes eksempelvis fra CFU, fra folkebiblioteket eller kommunens egne materialer, skal fremsøgning og lån foregå via andre systemer.

Målet med initiativet er at udvikle standarder, så data om lån af materialer kan sendes mellem de forskellige systemer, og dermed gøre det muligt for markedet at udvikle løsninger, hvor det pædagogiske personale kan nøjes med én arbejdsgang, når de skal låne materialer. 

Sidst opdateret: 13. juli 2018