Et godt undervisnings- og arbejdsmiljø skabes i et samarbejde mellem eleverne og lærerne. Det indebærer, at elever og lærere har forståelse for skolens ordensregler og for den omgangstone og de samværsformer, der gælder på skolen. Det bedste redskab til at forebygge, at elever kommer i situationer, hvor de opfører sig uhensigtsmæssigt over for klassekammerater og lærere, er et godt og inkluderende undervisningsmiljø. Men der kan opstå situationer med uhensigtsmæssig adfærd, hvor skolelederen finder det nødvendigt at anvende sanktioner overfor enkeltelever for at kunne varetage fællesskabets interesse.
Fastsættelse af værdiregelsæt og ordensregler
Det fremgår af folkeskoleloven § 44, stk. 4, at skolebestyrelsen skal fastsætte skolens ordensregler og værdiregelsæt. Ordensreglerne og værdiregelsættet fastsættes af hver enkelt skole og kan således tilpasses skolens konkrete behov.
Ordensregler
Skolens ordensregler skal bidrage til opfyldelsen af folkeskolens formål samt medvirke til at sikre et trygt og godt læringsmiljø på skolen. Skolens ordensregler udgør de daglige rammer, som elever og personale skal holde sig inden for. De kan for eksempel omfatte, hvor man må opholde sig på skolen i frikvarterer, hvad man må medbringe på skolen, og hvordan klassen ryddes op.
Værdiregelsæt
Skolens værdiregelsæt skal indeholde retningslinjer for god adfærd på skolen samt pejlemærker for, hvordan man sikrer god trivsel og et godt undervisningsmiljø både psykisk og fysisk. Værdiregelsættet skal fremme fælles værdier, engagement og ansvarlighed. Værdiregelsættet kan for eksempel indeholde elementer om respekt for hinanden, at man passer på skolens ting, tryghed og samarbejde. Det skal også gælde i en eventuel skolefritidsordning og i andre skoleaktiviteter.
Værdiregelsættet skal indeholde en antimobbestrategi, jf. § 1 b, stk. 2, i undervisningsmiljøloven.
Oplysning om værdiregelsæt og ordensregler
Skolens leder skal sikre, at:
- elever og forældre ved begyndelsen af hvert skoleår orienteres om skolens gældende ordensregler og værdiregelsæt
- skolens ordensregler og værdiregelsæt er offentligt tilgængelige på skolens hjemmeside
Det er centralt, at eleverne har forståelse for skolens ordensregler og øvrige normer for det gode samvær i skoletiden. Elevernes forståelse for ordensregler og værdiregelsæt styrkes, når eleverne oplever at have medejerskab for begge dele. Skolebestyrelsen kan med fordel sikre medejerskabet ved at inddrage eleverne aktivt i arbejdet med at lave og vedligeholde ordensreglerne og værdiregelsættet, eksempelvis gennem elevrådet.
Når ordensregler og værdiregelsæt overtrædes
Hvis en elev ikke overholder skolens ordensregler, værdiregelsæt eller i øvrigt almindelige normer for god opførsel, kan skolens leder iværksætte foranstaltninger over for eleven. Foranstaltninger kan anvendes ved elevens benyttelse af skolens tilbud, herunder skolefritidsordninger og undervisning i fritiden. Foranstaltninger kan endvidere anvendes ved elevens adfærd i fritiden, når denne adfærd, for eksempel digital adfærd på sociale medier, har haft direkte indflydelse på god orden i skolen, herunder undervisningsmiljøet.
Beslutningen om at iværksætte foranstaltninger
Skolen skal altid søge at forebygge overtrædelse af ordensregler og værdiregelsæt gennem det pædagogiske arbejde med eleverne. I dette arbejde indgår også, at skolen giver eleverne en klar forståelse for ordensregler og værdiregelsæt på skolen. Skolen skal have samtaler med elever, som opfører sig uhensigtsmæssigt og give advarsler om konsekvenser, hvis den dårlige opførsel fortsætter. Undertiden sker det alligevel, at en elev, gentagne gange, bryder skolens ordensregler og generelle normer for god opførsel. Skolens leder vurderer, hvornår det er nødvendigt at iværksætte foranstaltninger for at hjælpe eleven, som opfører sig uhensigtsmæssigt, og for at beskytte det sociale og undervisningsmæssige fællesskab i klassen.
Enhver beslutning om iværksættelse af foranstaltninger til fremme af god orden træffes på baggrund af en samlet vurdering af de konkrete omstændigheder. Foranstaltningen skal stå i rimeligt forhold til elevens forseelse og skal blandt andet vurderes i forhold til forseelsens grovhed, elevens alder, eventuelle forudgående samtale, påtale og advarsel m.v., og om forseelsen er begået forsætligt eller uagtsomt m.v.
Foranstaltninger som led i det pædagogiske arbejde
Foranstaltninger udgør en reaktion, som kan være nødvendig af hensyn til fællesskabet, skolens undervisningsmiljø og elever, personalets velbefindende og eleven selv. Men en foranstaltning er ikke i sig selv en håndtering af de udfordringer, som ligger bag elevens handling eller adfærd. Når det er nødvendigt for skolen at reagere, for at stoppe en elevs uhensigtsmæssige adfærd, er det vigtigt, at skolen altid følger op med dialog og om nødvendigt understøttende initiativer. Foranstaltningerne er ikke beregnet til at stå alene. Det er vigtigt, at foranstaltningen er et led i skolens pædagogiske arbejde.
Skolen skal også tage stilling til behov for inddragelse af relevante personer. Det kan for eksempel være skolens AKT-vejleder, skolens ressourceteam, kommunens Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), en eventuel støtte/kontaktperson og forældrene, som kan følge op på foranstaltningen derhjemme. Ligeledes er det vigtigt også at inddrage eleven i processen. Eleven skal have mulighed for at fortælle sin version af hændelsesforløbet, og skolen skal arbejde for, at eleven får et medejerskab i udviklingen af egen opførsel.
Mulige foranstaltninger
Over for en elev, der trods forudgående samtale, påtale eller advarsel m.v. ikke overholder skolens ordensregler, værdiregelsæt eller i øvrigt almindelige normer for god opførsel, kan skolens leder bringe følgende foranstaltninger i anvendelse, hvis det er nødvendigt under hensyn til eleven selv eller undervisningen af klassen eller holdet:
- Eftersidning i op til 1 time
- Overførsel til anden undervisning på skolen i enkelte timer eller resten af skoledagen
- Omgående udelukkelse for resten af skoledagen
- Udelukkelse fra undervisningen i op til 10 dage inden for samme skoleår-
- Overflytning til en parallelklasse på samme afdeling ved samme skole
- Overflytning til en klasse på tilsvarende klassetrin på en anden afdeling ved samme skole
- Overflytning til en klasse på tilsvarende klassetrin på en anden skole i kommunen
- Udskrivning af folkeskolen af elever på 10. klassetrin
Det fremgår af §§ 7-15 i bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, hvad der skal til for at kunne bruge de forskellige foranstaltninger over for en elev. Reglerne udfoldes yderligere i Vejledning til bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen.
Hvor en elev overtræder skolens ordensregler for medbringelse og anvendelse af private genstande i skoletiden eller ved brug af skolens tilbud i øvrigt, kan skolens leder tilbageholde de private genstande. Skolens leder bestemmer, hvornår genstanden kan afhentes. Hvad der skal til for at bruge denne foranstaltning fremgår af bekendtgørelsens § 16.
Bekendtgørelsen angiver de maksimale/strengeste foranstaltninger, der kan anvendes over for en elev, der ikke overholder skolens ordensregler og normer for god opførsel. Skolen bør derfor bruge mildere og mindre indgribende foranstaltninger, hvis det er passende og rimeligt i forhold til det, eleven har gjort. Det kan også være, at der er særlige forhold, som gør sig gældende for eleven. Det er således både relevant at se på grovheden af det, som eleven har gjort, og den konkrete elevs forhold.
Lovgivning og relevante paragraffer
Folkeskoleloven:
- Skolebestyrelsen skal fastsætte skolens ordensregler og værdisæt: § 44, stk. 4
- Skolelederens beslutninger kan ikke påklages til kommunalbestyrelsen: § 45, stk. 2
- Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte almindelige regler om foranstaltninger til fremme af god orden i skolerne: § 52, 1. pkt.
Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen:
- Skolens leder kan iværksætte foranstaltninger over for en elev, der bryder skolens regler: § 3
- Aftalt hjemsendelse: § 5
- Diverse foranstaltninger, der kan iværksættes: § 6
- Om hvad der skal til, for at bruge foranstaltningerne i § 6: §§ 7-15
- Tilbageholdelse af genstande: § 16
- Magtanvendelse: § 17
- Inddragelse af social eller psykologisk bistand: § 18
Ofte stillede spørgsmål
Kan skolen iværksætte foranstaltninger over for en elev, som bryder ordensreglerne i sin fritid – for eksempel på de sociale medier?
Ja, skolen kan iværksætte foranstaltninger, hvis en elev bryder skolens ordensregler i sin fritid, herunder på de sociale medier. Det fremgår af § 3, stk. 2, i bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen. Det er dog en betingelse, at elevens adfærd har haft direkte indflydelse på god orden i skolen – herunder undervisningsmiljøet. Det kan for eksempel være, hvis eleven mobber andre elever eller lærere på de sociale medier.
Det bemærkes, at sager som handler om noget, elever gør i fritiden og på de sociale medier, kan være meget komplekse og vanskelige at afdække som skoleleder. Det er derfor fortsat afgørende, at forældre tager ansvar for deres børn i fritiden og for deres børns færden på nettet.
Hvad er skolens muligheder, hvis en elev bryder skolens ordensregler?
Skolerne har en række handlemuligheder, som er fastsat i bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen. Det drejer sig om:
- Eftersidning i op til 1 time
- Overførsel til anden undervisning på skolen i enkelte timer eller resten af skoledagen
- Omgående udelukkelse for resten af skoledagen
- Udelukkelse fra undervisningen i op til 10 dage inden for samme skoleår-
- Overflytning til en parallelklasse på samme afdeling ved samme skole
- Overflytning til en klasse på tilsvarende klassetrin på en anden afdeling ved samme skole
- Overflytning til en klasse på tilsvarende klassetrin på en anden skole i kommunen
- Udskrivning af folkeskolen af elever på 10. klassetrin
- Tilbageholdelse af genstande
Det fremgår af §§ 7-15 i bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, hvad der skal til for at kunne bruge de forskellige foranstaltninger over for en elev.
Skolen kan også iværksætte mindre indgribende foranstaltninger end dem, der er nævnt herover. Bekendtgørelsen angiver således de maksimale/strengeste foranstaltninger, der kan anvendes over for en elev, der ikke overholder skolens ordensregler og normer for god opførsel. Skolen bør derfor bruge mildere og mindre indgribende foranstaltninger, hvis det er passende og rimeligt i forhold til det, eleven har gjort. En mindre indgribende foranstaltning kan være at sætte eleven ved sit eget bord, fjerne eleven fra gruppearbejde, sætte eleven ”uden for døren” i nogle minutter eller op til resten af den pågældende lektion. Skolen kan også aftale med forældrene, at de afhenter eleven på skolen. Sidstnævnte kaldes aftalt hjemsendelse. Det kan der læses mere om i bekendtgørelsens § 5.
Hvornår kan man udelukke en elev fra undervisningen?
Skolens leder kan beslutte at udelukke en elev fra undervisningen i hele skoledage, hvis der forinden er givet besked til elevens forældre, og hvis eleven er under det nødvendige tilsyn, mens udelukkelsen finder sted. Udelukkelse kan normalt finde sted to gange og maksimalt i 7 skoledage sammenlagt inden for samme skoleår. I særligt grove tilfælde kan udelukkelse dog finde sted flere gange og op til 10 skoledage sammenlagt inden for samme skoleår. Reglerne herom følger af bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, § 6, nr. 4, og § 10.
Udelukkelse i hele skoledage er beregnet til situationer, hvor udelukkelsen forventes at motivere eleven til bedre opførsel. Udelukkelse kan også benyttes, hvor elevens uhensigtsmæssige opførsel er stoppet, men hvor den har været så alvorlig, at den fortsat har negativ indflydelse på klassen eller på holdet. Dette kunne eksempelvis være, at eleven har chikaneret en underviser eller en anden klassekammerat så alvorligt, at det er nødvendigt at give klassen og den chikanerede elev en pause, mens andre indsatser overvejes/iværksættes.
Det er op til skolens leder i den konkrete sag at skønne, hvornår der er tale om ”grove tilfælde”, så udelukkelse kan ske i op til 10 dage. Det kunne for eksempel være vold og gentagne grove forsømmelser af skolens ordensregler. Grove forsømmelser kunne være hærværk, trusler eller voldelig adfærd imod lærere eller andre elever eller grov mobbeadfærd (også digital).
Der er også mulighed for omgående udelukkelse af eleven for resten af skoledagen. Reglerne herom fremgår af bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen § 6, nr. 3, jf. § 9.
Hvad er forskellen på udelukkelse fra undervisningen og aftalt hjemsendelse?
Der er tale om udelukkelse, når en elev hjemsendes fra undervisningen i hele undervisningsdage. Det er en afgørelse, som træffes på baggrund af et alvorligt brud på skolens ordensregler. Da det er en afgørelse, skal de forvaltningsretlige regler følges.
Skolen har mulighed for at tage foranstaltninger i brug, der er mildere end de opremsede i bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen.
Skolen kan også tage kontakt til forældrene, som beskrevet i § 5 i bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, og aftale, at forældrene henter eleven hjem for resten af dagen. Det kan være i konkrete situationer, hvor en elev som følge af overskridelsen af egne eller andres grænser vurderes at have brug for en pause fra undervisningen og fra klassen. Her er der ikke tale om en udelukkelse fra undervisningen, men aftalt hjemsendelse for et kortere tidsrum. Det er en frivillig aftale mellem forældre og skolens leder betinget af, at elevens forældre er indforstået med hjemsendelsen. Skolens leder skal oplyse forældrene om, at de ikke er forpligtede til at gå med til denne foranstaltning. En aftalt hjemsendelse er ikke en forvaltningsretlig afgørelse.
Aftalt hjemsendelse bør altid følges op af dialog med elev og forældre om, hvad der har forårsaget elevens opførsel, samt hvordan skolen og eleven sammen kan forbedre situationen. Det gælder særligt i de tilfælde, hvor skolen har brugt aftalt hjemsendelse af den samme elev flere gange. Skolens leder bør i sådanne tilfælde overveje, om hjemsendelsen skal ledsages af socialpædagogiske indsatser.
Hvad skal skolen være opmærksom på, når skolen vil iværksætte foranstaltninger over for eleverne?
Det er skolens leder, der træffer afgørelse om at iværksætte foranstaltninger, men beslutningskompetencen kan uddelegeres til lærerne. Beslutningen træffes på baggrund af en samlet vurdering af de konkrete omstændigheder. I vurderingen indgår blandt andet elevens alder, alvoren af den konkrete hændelse, og om eleven har gjort noget tidligere.
Når skolens leder beslutter at bruge en foranstaltning over for en elev, skal foranstaltningen være rimelig i forhold til det, eleven har gjort. Skolens leder må altså ikke anvende en hårdere foranstaltning, hvis en mindre indgribende er tilstrækkelig.
De fleste foranstaltninger i bekendtgørelsen er afgørelser i forvaltningsretlig forstand. Skolen skal derfor overholde kravene til afgørelser, som følger af forvaltningsloven. Det vil blandt andet sige, at forældre/elev skal partshøres inden afgørelsen, og der skal være skriftlig begrundelse for afgørelsen.
Skolelederens afgørelser kan ikke påklages til kommunalbestyrelsen. Det følger af folkeskolelovens § 45, stk. 2. Læs mere om forvaltningsretlige regler, der ligger til grund for håndtering af skolelederens afgørelser her: Ny vejledning til skoleledere om forvaltningsretlige regler | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk)
Hvad kan skolen gøre, hvis afgørelse om udelukkelse fra undervisningen ikke har nogen virkning på elevens adfærd?
Når skolens leder træffer en afgørelse om at iværksætte foranstaltninger over for en elev, bør skolens leder overveje, hvad en elevs uhensigtsmæssige opførsel skyldes. Det kan være, at der er dårlige sociale dynamikker i klassen, at eleven er udsat for en særlig belastning på grund af problemer i hjemmet, eller at eleven har behov for specialundervisning eller specialpædagogisk bistand. Hvis sidstnævnte kunne være tilfældet, skal skolelederen inddrage pædagogisk-psykologisk rådgivning.
Sker det, at en elev har været udelukket fra undervisningen to gange i løbet af skoleåret og fortsat ikke overholder skolens ordensregler, må skolens leder overveje (eller genoverveje), hvilke andre foranstaltninger der i stedet kan være egnede til at stoppe elevens uhensigtsmæssige opførsel. Det kan for eksempel overvejes, om eleven kunne have gavn af at flytte til en anden klasse, en anden afdeling af skolen eller en helt ny skole.
Skolens leder skal også overveje, hvorvidt den pågældende elev har behov for særlig støtte i henhold til den sociale lovgivning. Skolelederen skal søge at inddrage forældrene, inden der eventuelt indberettes til de sociale myndigheder.
Reglerne herom følger af bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, § 18.
Må skolen tilbageholde en elevs private ejendom, fx en mobiltelefon?
Ja. Skolen må gerne tilbageholde en elevs private ejendom, når eleven overtræder skolens ordensregler for at medbringe og anvende sådanne genstande i skoletiden eller skolens tilbud. Det er skolens leder, der bestemmer, hvornår genstanden kan afhentes. Som altid skal tilbageholdelsen være rimelig i forhold til det, eleven har gjort. Det er en betingelse for skolens tilbageholdelse af private genstande, at den sker af praktiske og pædagogiske grunde - eksempelvis hvis elevens brug af telefon har forstyrret undervisningen flere gange, så eleven har brug for konsekvenser. Reglerne herom følger af bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, § 16.
Må skolen bruge magt over for eleverne?
De almindelige regler, om, hvornår magt må anvendes, gælder også ved magtanvendelse i folkeskolen. Det vil sige, at magt må bruges ved selvforsvar, nødret og lovlig retshåndhævelse. Fysisk afstraffelse og nedsættende behandling må ikke anvendes. Det betyder blandt andet, at læreren for at afværge, at elever udøver vold mod sig selv, vold mod andre eller ødelægger eller beskadiger ting, kan anvende magt i nødvendigt omfang.
At magt kun må bruges i nødvendigt omfang betyder, at magtanvendelsen skal stoppe i samme øjeblik, den akutte situation er ophørt. Ellers er der tale om fysisk afstraffelse, og det er ikke tilladt.
Reglerne om magtanvendelse i folkeskolen følger af bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, § 17.
Hvad er sammenhængen mellem foranstaltninger til fremme af god orden og indsatser mod mobning?
Når en skole bliver opmærksom på problemer med det psykiske undervisningsmiljø, skal skolen undersøge situationen nærmere. Hvis en skole konstaterer, at der er problemer med det psykiske undervisningsmiljø, i form af mobning eller lignende, skal ledelsen udarbejde en handlingsplan, som beskriver, hvilke foranstaltninger der iværksættes for, at problemerne effektivt bringes til ophør. Det følger af undervisningsmiljølovens § 1 c.
Skolen kan, som led i sin forpligtelse til at træffe foranstaltninger for et godt undervisningsmiljø, vurdere, om den udviste adfærd også skal have konsekvenser over for de elever, der har udvist mobbelignende adfærd. Det kan eksempelvis være, at en elevs mobbelignende adfærd betyder, at eleven har overtrådt ordensreglerne så groft, at udelukkelse fra undervisningen vil være passende, og det findes nødvendigt for at kunne varetage fællesskabets interesse.
Kan en elev smides helt ud af folkeskolen?
Nej, elever, som er omfattet af undervisningspligten, kan ikke ekskluderes fra folkeskolen. Det følger af folkeskolelovens § 20, stk. 1. Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at sørge for undervisning i grundskolen til børn og unge, der bor eller opholder sig i kommunen, hvis forældrene ønsker dem optaget i folkeskolen.
En elev kan dog overflyttes til anden klasse eller skole, jf. bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, § 6, nr. 7, og § 13.
Endelig kan kommunalbestyrelsen beslutte at udskrive en elev på 10. klassetrin af en folkeskole efter samråd med eleven og forældrene, jf. bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, § 14, stk. 1. I den situation skal kommunalbestyrelsen inddrage den kommunale ungeindsats med henblik på at finde andre uddannelsesmuligheder for eleven.
Handler ordensbekendtgørelsen også om læreres uhensigtsmæssige opførsel over for elever?
Nej, ordensbekendtgørelsen handler kun om, hvilke foranstaltninger skolen kan iværksætte over for elever, som bryder skolens ordensregler. Hvis man vil klage over en lærers opførsel, er det et personalemæssigt spørgsmål, som man skal tage op med lærerens chef – det vil sige skolelederen.