Det er vigtigt, at eleverne og det undervisende personale i samarbejde skaber et godt undervisnings- og arbejdsmiljø, der er trygt for alle. Det er også vigtigt, at elever og det undervisende personale har forståelse for skolens ordensregler og for den omgangstone og de samværsformer, der gælder på skolen. Det bedste redskab til at forebygge, at elever kommer i situationer, hvor de opfører sig uhensigtsmæssigt over for klassekammerater og personale, er et godt og inkluderende undervisningsmiljø. Men der kan opstå situationer med uhensigtsmæssig adfærd, hvor skolelederen finder det nødvendigt at anvende sanktioner over for enkelte elever for at kunne varetage fællesskabets interesse.
Fastsættelse af værdiregelsæt og ordensregler
Det fremgår af folkeskoleloven § 44, stk. 4, at skolebestyrelsen skal fastsætte skolens ordensregler og værdiregelsæt. Ordensreglerne og værdiregelsættet fastsættes af hver enkelt skole og kan således tilpasses skolens konkrete behov.
Ordensregler
Skolens ordensregler skal bidrage til opfyldelsen af folkeskolens formål samt medvirke til at sikre et trygt og godt læringsmiljø på skolen. Skolens ordensregler udgør de daglige rammer, som elever og personale skal holde sig inden for. De kan for eksempel omfatte, hvor man må opholde sig på skolen i frikvarterer, hvad man må medbringe på skolen, og hvordan klassen ryddes op.
Værdiregelsæt
Skolens værdiregelsæt skal indeholde retningslinjer for god adfærd på skolen samt pejlemærker for, hvordan man sikrer god trivsel og et godt undervisningsmiljø både psykisk og fysisk. Værdiregelsættet skal fremme fælles værdier, engagement og ansvarlighed. Værdiregelsættet kan for eksempel indeholde elementer om respekt for hinanden, at man passer på skolens ting, tryghed og samarbejde. Det skal også gælde i en eventuel skolefritidsordning og i andre skoleaktiviteter.
Værdiregelsættet skal indeholde en antimobbestrategi, jf. § 1 b, stk. 2, i undervisningsmiljøloven.
Oplysning om værdiregelsæt og ordensregler
Skolens leder skal sikre, at:
- elever og forældre ved begyndelsen af hvert skoleår orienteres om skolens gældende ordensregler og værdiregelsæt
- skolens ordensregler og værdiregelsæt gøres offentligt tilgængelige på internettet
Det er centralt, at eleverne har forståelse for skolens ordensregler og øvrige normer for det gode samvær i skoletiden. Elevernes forståelse for ordensregler og værdiregelsæt styrkes, når eleverne oplever at have medejerskab for begge dele. Skolebestyrelsen kan med fordel sikre medejerskabet ved at inddrage eleverne aktivt i arbejdet med at lave og vedligeholde ordensreglerne og værdiregelsættet, eksempelvis gennem elevrådet.
Når ordensregler og værdiregelsæt overtrædes
Skolen skal altid søge at forebygge overtrædelse af ordensregler og værdiregelsæt gennem det pædagogiske arbejde med eleverne. I dette arbejde indgår også, at skolen giver eleverne en klar forståelse for ordensregler og værdiregelsæt på skolen.
Hvis en elev ikke overholder skolens ordensregler, værdiregelsæt eller i øvrigt almindelige normer for god opførsel, skal baggrunden og konteksten for elevens handling søges afklaret gennem samtaler med eleven og forældrene med henblik på at bibringe forståelse for nødvendigheden af at overholde ordensreglerne m.v.
Beslutningen om at iværksætte foranstaltninger
Hvis en elev ikke overholder skolens ordensregler, værdiregelsæt eller i øvrigt almindelige normer for god opførsel, kan skolens leder iværksætte foranstaltninger over for eleven. Foranstaltninger kan anvendes ved elevens benyttelse af skolens tilbud, herunder skolefritidsordninger og undervisning i fritiden. Foranstaltninger kan endvidere anvendes ved elevens adfærd i fritiden, når denne adfærd, for eksempel digital adfærd på sociale medier, har haft direkte indflydelse på god orden i skolen, herunder undervisningsmiljøet.
Hvem træffer beslutning om at iværksætte foranstaltninger
Skolens leder vurderer, hvornår det er nødvendigt at iværksætte foranstaltninger for at hjælpe eleven, som opfører sig uhensigtsmæssigt, og for at beskytte det sociale og undervisningsmæssige fællesskab i klassen.
Det er skolens leder, der træffer beslutning om at iværksætte foranstaltninger, men beslutningskompetencen kan uddelegeres til lærerne.
Baggrund for beslutning om at iværksætte foranstaltninger
Enhver beslutning om iværksættelse af foranstaltninger til fremme af god orden træffes på baggrund af en samlet vurdering af de konkrete omstændigheder og under hensyn til elevens bedste. Foranstaltningen skal stå i rimeligt forhold til det eleven har gjort og skal blandt andet vurderes i forhold til handlingens grovhed, herunder hensynet til elever og personale, der er negativt påvirket af handlingen, elevens alder og modenhed samt eventuel forudgående samtale, påtale og advarsel m.v.
Som en del af beslutningen bør skolens leder overveje, hvad en elevs uhensigtsmæssige opførsel skyldes. Det kan være, at der er dårlige sociale dynamikker i klassen, at eleven er udsat for en særlig belastning på grund af problemer i hjemmet, eller at eleven har behov for specialundervisning eller specialpædagogisk bistand. Hvis sidstnævnte kunne være tilfældet, skal skolelederen inddrage pædagogisk-psykologisk rådgivning.
Skolens leder skal også overveje, hvorvidt den pågældende elev har behov for særlig støtte i henhold til den sociale lovgivning. Skolelederen skal søge at inddrage forældrene, inden der eventuelt indberettes til de sociale myndigheder. Reglerne herom følger af bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, § 18.
Mulige foranstaltninger
Følgende foranstaltninger kan bringes i anvendelse, hvis det vurderes nødvendigt under hensyn til eleven selv eller undervisningen af klassen eller holdet:
- Eftersidning i op til 1 time
- Overførsel til anden undervisning på skolen i enkelte timer eller resten af skoledagen
- Omgående udelukkelse for resten af skoledagen
- Udelukkelse fra undervisningen i op til 10 dage inden for samme skoleår
- Overflytning til en parallelklasse på samme afdeling ved samme skole
- Overflytning til en klasse på tilsvarende klassetrin på en anden afdeling ved samme skole
- Overflytning til en klasse på tilsvarende klassetrin på en anden skole i kommunen
- Udskrivning af folkeskolen af elever på 10. klassetrin
Det fremgår af §§ 7-15 i bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, hvad der skal til for at kunne bruge de forskellige foranstaltninger over for en elev. Reglerne udfoldes yderligere i Vejledning om fremme af god orden i folkeskolen.
Er en foranstaltning en afgørelse?
De fleste foranstaltninger i bekendtgørelsen er afgørelser i forvaltningsretlig forstand. Skolen skal derfor i disse tilfælde overholde kravene til afgørelser, som følger af forvaltningsloven. Det vil blandt andet sige, at forældre/elev skal partshøres inden afgørelsen, og der skal være skriftlig begrundelse for afgørelsen.
Skolelederens afgørelser kan ikke påklages til kommunalbestyrelsen. Det følger af folkeskolelovens § 45, stk. 2.
Foranstaltninger som led i det pædagogiske arbejde
Foranstaltninger udgør en reaktion, som kan være nødvendig af hensyn til fællesskabet, skolens undervisningsmiljø og elever, personalets velbefindende og eleven selv. Men en foranstaltning er ikke i sig selv en håndtering af de udfordringer, som ligger bag elevens handling eller adfærd. Når det er nødvendigt for skolen at reagere, for at stoppe en elevs uhensigtsmæssige adfærd, er det vigtigt, at skolen altid følger op med dialog og om nødvendigt understøttende initiativer. Foranstaltningerne er ikke beregnet til at stå alene. Det er vigtigt, at foranstaltningen er et led i skolens pædagogiske arbejde.
Skolen skal også tage stilling til behovet for inddragelse af relevante personer. Det kan for eksempel være skolens AKT-vejleder, skolens ressourceteam, kommunens Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), en eventuel støtte/kontaktperson og forældrene, som kan følge op på foranstaltningen derhjemme. Ligeledes er det vigtigt også at inddrage eleven i processen. Eleven skal have mulighed for at fortælle sin version af hændelsesforløbet, og skolen skal arbejde for, at eleven får et medejerskab i udviklingen af egen opførsel.
Mindre indgribende foranstaltninger
Bekendtgørelsen angiver de maksimale/strengeste foranstaltninger, der kan anvendes over for en elev, der ikke overholder skolens ordensregler, værdieregelsæt og/eller i øvrigt almindelige normer for god opførsel. Skolen bør derfor bruge mindre indgribende foranstaltninger eller andre pædagogiske indsatser, hvis det er passende og rimeligt i forhold til det, eleven har gjort. Det kan også være, at der er særlige forhold, som gør sig gældende for eleven. Det er således både relevant at se på grovheden af det, som eleven har gjort, og den konkrete elevs forhold.
En mindre indgribende foranstaltning kan være at sætte eleven ved sit eget bord, fjerne eleven fra gruppearbejde, sætte eleven ”uden for døren” i nogle minutter eller op til resten af den pågældende lektion. Skolen kan også aftale med forældrene, at de afhenter eleven på skolen. Sidstnævnte kaldes aftalt hjemsendelse. Det kan der læses mere om i bekendtgørelsens § 5.
Tilbageholdelse af private genstande
Hvor en elev overtræder skolens ordensregler for medbringelse og anvendelse af private genstande i skoletiden eller ved brug af skolens tilbud i øvrigt, kan skolens leder tilbageholde de private genstande. Skolens leder bestemmer, hvornår genstanden kan afhentes. Når skolen beslutter at tilbageholde elevens ejendom, skal det være rimeligt i forhold til det brud på ordensreglerne, som eleven har lavet. Skolens leder skal i beslutningen inddrage forskellige elementer, eksempelvis elevens alder, og om eleven tidligere har brudt ordensreglerne. Det er en betingelse for skolens tilbageholdelse af private genstande, at den er af praktiske og pædagogiske grunde, for eksempel hvis elevens brug af telefon har forstyrret undervisningen flere gange. Hvad der skal til for at bruge denne foranstaltning fremgår af bekendtgørelsens § 16
Må skolen bruge magt over for eleverne?
De almindelige regler, om, hvornår magt må anvendes, gælder også ved magtanvendelse i folkeskolen. Det vil sige, at magt må bruges ved selvforsvar, nødret og lovlig retshåndhævelse. Fysisk afstraffelse og nedsættende behandling må ikke anvendes. Det betyder blandt andet, at læreren for at afværge, at elever udøver vold mod sig selv, vold mod andre eller ødelægger eller beskadiger ting, kan anvende magt i nødvendigt omfang.
At magt kun må bruges i nødvendigt omfang betyder, at magtanvendelsen skal stoppe i samme øjeblik, den akutte situation er ophørt. Ellers er der tale om fysisk afstraffelse, og det er ikke tilladt.
Der er ikke noget lovkrav om, at magtanvendelse i folkeskolen skal registreres, men den involverede underviser bør notere hændelsen og underrette skolens leder hurtigst muligt, så skolens leder ligeledes, hurtigst muligt, kan orientere forældrene og, i samarbejde med dem, følge op på hændelsen. Dette kan eventuelt være med inddragelse af de sociale myndigheder og/eller indhentelse af pædagogisk-psykologisk rådgivning. Flere kommuner har fastsat egne retningslinjer for registrering. Reglerne om magtanvendelse i folkeskolen følger af bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, § 17.
Lovgivning og relevante paragraffer
Folkeskoleloven:
- Skolebestyrelsen skal fastsætte skolens ordensregler og værdisæt: § 44, stk. 4
- Skolelederens beslutninger kan ikke påklages til kommunalbestyrelsen: § 45, stk. 2
- Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte almindelige regler om foranstaltninger til fremme af god orden i skolerne: § 52, 1. pkt.
Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen:
- Skolens leder kan iværksætte foranstaltninger over for en elev, der bryder skolens regler: § 3
- Aftalt hjemsendelse: § 5
- Diverse foranstaltninger, der kan iværksættes: § 6
- Om hvad der skal til, for at bruge foranstaltningerne i § 6: §§ 7-15
- Tilbageholdelse af genstande: § 16
- Magtanvendelse: § 17
- Inddragelse af social eller psykologisk bistand: § 18
Ofte stillede spørgsmål
Kan skolen iværksætte foranstaltninger over for en elev, som bryder ordensreglerne i sin fritid – for eksempel på de sociale medier?
Ja, skolen kan iværksætte foranstaltninger, hvis en elev bryder skolens ordensregler i sin fritid, herunder på de sociale medier. Det fremgår af § 3, stk. 2, i bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen. Det er dog en betingelse, at elevens adfærd har haft direkte indflydelse på god orden i skolen – herunder undervisningsmiljøet. Det kan for eksempel være, hvis eleven mobber andre elever eller lærere på de sociale medier.
Det bemærkes, at sager, som handler om noget, elever gør i fritiden og på de sociale medier, kan være meget komplekse og vanskelige at afdække som skoleleder. Det er derfor fortsat afgørende, at forældre tager ansvar for deres børn i fritiden og for deres børns færden på nettet.
Hvad er forskellen på udelukkelse fra undervisningen og aftalt hjemsendelse?
Der er tale om udelukkelse, når en elev hjemsendes fra undervisningen i hele undervisningsdage. Det er en afgørelse, som træffes på baggrund af et alvorligt brud på skolens ordensregler. Da det er en afgørelse, skal de forvaltningsretlige regler følges.
Aftalt hjemsendelse er en frivillig aftale mellem forældre og skolens leder om, at en elev, som har brudt skolens ordensregler, sendes hjem for resten af skoledagen. Aftalt hjemsendelse er en mulighed, hvor overførsel til anden undervisning eller eftersidning ikke vurderes som egnede foranstaltninger En aftalt hjemsendelse kan kun ske, hvis skolens leder først indgår en aftale med elevens forældre herom. Skolens leder skal i dialogen med forældrene gøre det klart, at forældrene ikke er forpligtet til at sige ja til en aftale om hjemsendelse. En aftalt hjemsendelse er ikke en forvaltningsretlig afgørelse.
Kan en elev smides helt ud af folkeskolen?
Nej. Elever, som er omfattet af undervisningspligten, kan ikke ekskluderes fra folkeskolen. Det følger af folkeskolelovens § 20, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at udskrive en elev på 10. klassetrin af en folkeskole efter samråd med eleven og forældrene, jf. bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, § 14, stk. 1. I den situation skal kommunalbestyrelsen inddrage den kommunale ungeindsats med henblik på at finde andre uddannelsesmuligheder for eleven.
Handler ordensbekendtgørelsen også om læreres uhensigtsmæssige opførsel over for elever?
Nej, men ordensreglerne og værdiregelsættet gælder for både elever og lærere. Ordensbekendtgørelsen handler kun om, hvilke foranstaltninger skolen kan iværksætte over for elever, som bryder skolens ordensregler. Hvis man vil klage over en lærers opførsel, er det et personalemæssigt spørgsmål, som man skal tage op med lærerens leder – det vil sige skolelederen.