Det er veldokumenteret, at nogle børn har større risiko for at udvikle ordblindhed end andre. Med Risikotest for ordblindhed er det muligt at teste elever for, om de er i risiko for at udvikle alvorlige afkodningsvanskeligheder, herunder ordblindhed.
Hvis eleverne tidligt får den nødvendige ekstra støtte og opmærksomhed i forbindelse med læseundervisningen, er det muligt at forebygge og reducere deres læsevanskeligheder. Derfor er det relevant allerede i de første skoleår at finde de elever, der er i risiko for at udvikle ordblindhed.
Rammer for Risikotest for ordblindhed
- Elever, der viser tegn på specifikke læsevanskeligheder, skal af skolens leder tilbydes Risikotest for ordblindhed senest på 1. klassetrin.
- Risikotest for ordblindhed kan anvendes i slutningen af børnehaveklassen, i midten af 1. klasse og i slutningen af 1. klasse.
- Risikotest for ordblindhed skal bruges af fagpersoner med viden om læsning og læsevanskeligheder samt erfaring med testning i børnehaveklassen og 1. klasse.
- Elever med en ordblind forælder skal ligeledes tilbydes Risikotest for ordblindhed, medmindre skolens leder efter samråd med elevens forældre vurderer, at der ikke er behov for det.
Fakta
- Alt materiale til Risikotest for ordblindhed findes på en lukket hjemmeside, som kræver login og adgangskode: Login til Risikotest for ordblindhed. Skolelederen kan rekvirere login ved at sende mail til ordblindhed@uvm.dk.
- Risikotest for ordblindhed er finansieret af TrygFonden, Socialstyrelsen og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
- Henvendelser om Risikotest for ordblindhed skal sendes til ordblindhed@uvm.dk.