Skoler med udfordringer i forhold til resultater i folkeskolens prøver og trivselsindikatorer eller parallelsamfundsproblematikker får tilbudt et rådgivningsforløb med ministeriets læringskonsulenter.
Læringskonsulenternes rådgivning er data- og vidensinformeret og sætter fokus på de faglige, trivselsmæssige og/eller parallelsamfundsrelaterede udfordringer.
Læringskonsulenterne understøtter også skoler, som er udtaget til at gennemføre sprogprøver.
Rådgivningsforløbet tager udgangspunkt i en analyse af skolernes situation og lokale udfordringer. Det sætter fokus på, hvordan skolens pædagogiske ledelse bedst muligt bliver støttet i at skabe løbende kvalitetsforbedringer. Det kan fx være gennem styrkelse af:
- skolens professionelle læringsfællesskaber (arbejdet i team og fagteam)
- skolens udvikling af kvalitet i undervisningen
- skolens kapacitetsopbygning
- skolens ledelses aktive involvering i udviklingen af undervisningen
- skolens arbejde med data
- skolens arbejde med konkrete faglige, trivselsmæssige og parallelsamfundsrelaterede indsatser målrettet ledelsens, lærernes og pædagogernes kompetencer
Læringskonsulenterne understøtter skolerne i at planlægge, gennemføre og implementere konkrete indsatser, og der lægges gennem hele processen vægt på, at rådgivningen så vidt muligt opleves som en støtte for de involverede skoler og for kommunen.